“Als bij het wakker worden, de wanhoop toeslaat. En je de dag niet wil, die uren van het licht. Laat het dan op eender welk moment avond worden, nacht.” (Vrij naar Bert Popelier). Het Uitheems Geduister van deze week met nieuws van Bonnuit, La Mécanique, Upon Shadows, Syd.31, Kirril, Ludovico Technique, Cucurbitophobia, Two Witches, Not My God en Deathcvlt.
BONNUIT
De band Bonnuit schrijft om een verhaal te vertellen, elk geluid een woord, elk nummer een alinea. Hun inspiratie haalt het trio uit de postpunk uit de late jaren 70 met Joy Division, The Cure, Wipers en post-hardcore uit de jaren 90 als Unwound, Lotus Plaza en The Pixies.
Bestaande uit Viny (bas, zang), Drue (gitaar, zang) en Nevada (drums, noise), ebt hun geluid rond de de studie van de geconditioneerde mens, die angst, hoop en geluk kent. Net als de langzame pulserende kracht van het naderende getij, raakt Bonnuit de kusten met golven van sonische jam.
Hun debuutep is net digitaal en op cassette verschenen bij het label Off White House Records.
LA MÉCANIQUE
Sinds 5 jaar laat Francis Nothingwater van zich horen met zijn coldwave/postpunkproject La Mécanique. Met zware synths in eigthies gothrockstijl, laat hij vanuit Montreal zijn sound echoën, die we binnenkort ook op het nieuwe album L’oubli Des Origines zullen horen.
Daaruit liet hij deze week reeds het nummer Avenc klinken, mét bijhorende videoclip, waarvoor geen enkele gitaar bespeeld werd.
De track gaat over de ‘avenc’ die veel dieren hebben gevangen waarvan van de lijken zijn vergaan maar de botten al miljoenen jaren bewaard zijn gebleven. Een hulp voor paleontologen en klimatologen om de oorsprong van het leven te reconstrueren”, zo vertelt de clip ons bij aanvang. De eerste die ons kan vertellen wat een ‘avenc’ is, krijgt een pint van ons!
L’oubli Des Origines verschijnt op 5/11 digitaal, op cassette, op lp en op cd bij Cold Transmission en kan je reeds voorbestellen.
UPON SHADOWS
Het donkere female metalduo Upon Shadow laat hun nieuwe single Virtus Dormitiva horen. En die situeert zich ergens tussen extreme metal en dark ambient, met een sterke aanwezigheid van keyboards om een sinistere en melancholische sfeer neer te zetten. Virtus Dormitiva toont de essentie van Upon Shadows’ muziek, terwijl voorgedragen, gezongen woorden komen en gaan en de emotionaliteit en het drama in de teksten benadrukken.
“Wat voor mij speciaal was aan dit nummer, is dat het de eerste keer was dat ik zelf de drums bespeelde en opnam, wat het begin markeert van een nieuwe podium voor mij als muzikant”, laat Tamara Picardo (gitaar, keyboards, drums en zang), die samen met bassiste Natalia Arocena Upon Shadows vormt, weten.
“De track is geïnspireerd op de komedie Le Malade Imaginaire van Molière (1673). Ik neem de uitdrukking Virtus Dormitiva als een metafoor om de toestand van voortdurende slaperigheid te definiëren waarin we ondergedompeld lijken. Deze staat van slaperigheid wordt veroorzaakt door alledaagse leven, dagelijkse beslommeringen, vermoeidheid, eentonigheid, sociale druk, mandaten (wat van ons wordt verwacht), verplichtingen (werk, levensonderhoud), het gevoel hebben dat we altijd superproductief moeten zijn (zelf-slavernij). De druk van de media die nieuws vermengt met entertainment en ons constant met dezelfde onderwerpen bombardeert en ons het ‘gezond verstand’ oplegt. De eenwording van dat ‘gezond verstand’ is als een gigantische golf die individualiteit verplettert en een uniforme massa achterlaat, generiek en dood in ideeën en passie”, legt ze verder uit.
Virtus Dormitiva is digitaal verschenen en sleept je mee ondergronds, langs dodelijke dromen.
SYD.31
De laatste echte punk op aarde? Zo sterk willen we het niet uitdrukken, maar met zijn project Syd.31, brengt Dr Magic genreverstorende, politieke electropunk die kan tellen. En dat de man uit Machester meteen meetelde, was duidelijk.
Verveeld, na het betalen van veel geld om reguliere bands te gaan bekijken, wou hij een opwindend geluid creëren, waar hij zelf als fan graag zou naar luisteren en kijken. Hij besloot zijn liefde voor hardcore punk, industriële metal en ziekelijk zoete popmuziek samen te voegen om boze, krachtige ‘anthems’ te creëren om zo contact te maken met freaks, gekken en buitenstaanders.
Na het schrijven van een set pikte hij live muzikanten op voor zijn project, ging Dr Magic op pad en keek nooit meer achterom. Na een paar liveshows en alleen via mond-tot-mondreclame, begon Syd.31 headlineshows te spelen op undergroundlocaties in het VK, geboekt op basis van de live-optredens alleen. In het begin van 2014, zelfs voordat een echte demo werd uitgebracht, werd de Syd.31 ontdekt, geliefd en onmiddellijk ondertekend door het Manchester-label AnalogueTrash.
Na zijn debuut ep Start A War (2014), de ep Drowning In Air (2016), het debuutalbum The Last Punks On Earth (2017), het vervolgalbum Walk Amongst Rebels en het derde album Machine Ready (2021), schenkt hij ons net op tijd… een Halloweensoundtrack!
Gefilmd in een ‘haunted mansion’ en met Whitby Krampus in de hoofdrol hoort er ook een videoclip bij de track Demon Night, gebaseerd op een waargebeurd verhaal: “Toen ik een kind was, woonden we in een spookhuis. ‘Iets’ liep er door de gang, mijn kamer in en ging gewoon aan het einde van mijn bed staan. Het zag eruit als een oude dame en ik werd er doodsbang van. Andere mensen zagen het ook, maar vertelden me pas jaren later. Ik heb nog steeds moeite om alleen te slapen met het licht uit. Toen mijn ouders het licht van mijn slaapkamer uitdeden, wist ik gewoon dat de schaduwmensen en dat ‘ding’ zouden verschijnen…” Syd.31 heeft dan ook veel schaduwmensen in de video opgenomen. Benieuwd of je ze allemaal kunt spotten. Maar het was niet allemaal humeurige spookachtigheid. ‘Dobbin’ de Regenboog Eenhoorn deed ook mee!
KIRRIL
De dichtstbijzijnde ontdekking komt deze week uit Groningen (NL). Kirril is een dark industrial producer.
Geïnspireerd door een chaotische levensstijl met kraakpanden en illegale feestjes, begon Kirril met een tweedehands muziekinstallaties die hij vond langs de kant van de weg of in kraakpanden. Zijn instrumentarium bestond daardoor uit oude jaren 90 computers, cassettedecks, in elkaar geslagen piano’s en kapot gegane mixers. Na een periode van kraken, deed Kirril ervaring op in sounddesign voor films en theater als mix engineer voor bands, en het maken van obscure, donkere dansmuziek voor illegale evenementen. Dit alles gecombineerd met de verschillende muzikale vaardigheden van verschillende medewerkers waren belangrijke elementen in de ontwikkeling van zijn geluid. Maar het doel bleef hetzelfde: somber dystopische, donker psychedelische muziek maken, geïnspireerd op het turbulente nachtleven.
Op zijn zelfgetitelde album dat net verscheen, verschoof zijn geluid naar een meer sfeervolle en eclectische stijl dan zijn andere werk. Een mistig psychedelische en gelaagde ervaring die gebruik maakt van hiphop en gebroken technoritmes, gecombineerd met psychedelische synths en noise laten slaande industrial horen. Een hallucinogene trip waar je claustrofobisch ongemakkelijk van wordt. Fantastisch.
Kirril is verschenen bij Tartarus Records. Er zijn 100 cassettes verkrijgbaar in een gestanste kartonnen hoes. De visuals zijn van de hand van Jesus Cinco.
LUDOVICO TECHNIQUE
Een theatraal openingskoortje leidt de kreunende stem van Ben V. in, in Ludovico Technique’s nieuwe single Haunted. Een Halloween-track, afgeleverd in spookachtige schoonheid, als een sluier daar waar die op zijn dunst is en de levenden van de doden scheidt.
“…and so I’m Haunted by Shadows of the past,
Sorrow that echoes from ash, Silence that forever lasts.”
Met een eigen esthetiek, geïnspireerd door The Sisters Of Mercy, maar volgens ons evengoed door Marilyn Manson, zet hij alweer een verrassend knap nummer neer.
Haunted is digitaal verschenen.
CUCURBITOPHOBIA
Cucurbitophobia betekent niets meer dan ‘de angst voor pompoenen’. Daarmee brengt de electro-, horror-, industrialband eens iets anders voor Halloween, met een conceptalbum over een fictief spookhuis dat aan het einde van een pretpark ligt. Weinig mensen durven langs de poort het huis in te lopen. Nog minder zijn door het hele huis gekomen zonder naar buiten te rennen. Maar iedereen die is binnengekomen, of ze nu tot het einde zijn gekomen of niet, waren nooit meer hetzelfde.
Niet alle spookhuistracks op hun nieuwe album Four Doors Of Your Deepest Fears zijn geschikt voor de dansvloer, maar zeker wel voor een donkereng halloweenfeestje. Elke deur in het spookhuis beeldt een weerspiegeling uit van een diepste, donkerste angst in de geest van het individu. Van levendige beelden met inferno’s van vuur en lava, giftige insecten, wrede stormen en overstromingen, of een doolhof van spiegels die de meest ondraaglijke delen van iemands innerlijke ziel weerspiegelen. We hoeven er niet bij te zeggen dat dit nogal filmische tracks zijn, wellicht.
Four Doors Of Your Deepest Fears is digitaal verschenen.
TWO WITCHES
Sinds 1987 maakt Two Witches pure gothmuziek en speelden ze honderden optredens op vier continenten. De Finse gothrockband Two Witches is na 7 jaar terug met een nieuw studio-album The Undead.
Oprichter en zanger Jyrki Witch (Jyrki Virtanen) moest in 1993 zijn mede-oprichtster Anne Nurmi afstaan als toetseniste aan Lacrimosa, maar laat zich nu omringen door Marko Hautamäki (gitaar, bas, programmeren, zang) en Miss Blueberry (keys, zang).
The Undead klink heel old school binnen het genre, maar wel kwalitatief én voorzien van enkele straffe namen als gastartiesten, met onder meer Vlad Janicek (The Nosferatu) en Inkubus Sukkubus en nieuwere namen als Sanna Keltaniemi (Chaos Research), Lisa Miles (Jesucrisis).en Ariel Miniki (Ariel Maniki And The Black Halos).
The Undead is verschenen bij het Braziliaanse label Deepland.
NOT MY GOD
Laat ze af en toe toch maar onze goden zijn, die twee industriallegendes. Tim Skold (Marilyn Manson, KMFDM, Motionless In White) en Nero Bellum (Psyclon Nine), bundelen opnieuw hun krachten voor hun geprezen project, Not My God. Het is het duo niet vreemd om samen te werken, want beiden hebben gediend als live bandleden voor de ander zijn projecten: Skold als gitarist voor Psyclon Nine en Bellum als toetsenist voor Skold. Met succesvolle video’s en singles als Fiction en Sowing Discord. Hun pas verschenen album Simulacra dient als een onheilspellend antwoord op de brullende roep om méér en verzadigt, bevredigt die roep ten volle. De tien tracks laten het volledige scala van Skolds vocalen horen, in combinatie met rauwe, filmische soundscapes en modulaire synth riffs van Bellum.
Simulacra is digitaal, op cd en in limited edition op vinyl verschenen bij Metropolis Records.
DEATHCVLT
Gitzwarte deathmetal in het kielzog van Unleashed, Necrophobic, At The Gates en Hypocrisy. De sound van deze Italiaanse band staat voor de roots van Italiaanse deathmetal, gecombineerd met de morbositeit van melodische black metal.
Hun old school death/thrashing metal met enorme dosis zwartgekleurde kilte is stilistisch een eerbetoon aan de Scandinavische legendes van het genre. Acht nummers die zich in alle wreedheid, vastgraven in je onderbewustzijn.
Het zelfgetitelde album van Deathcvlt is digitaal en op lp verschenen.