Home Belgisch Luminous Belge

Luminous Belge

by Pieter Walcarius

Nu de eerste versoepelingen er aankomen waardoor we terug af en en toe een live optreden kunnen meepikken, vormt onze Luminous Belge lijst de ideale gids om te ontdekken wat er zoal leeft op muzikaal gebied in België. Want geef toe, wie snakt er nu niet naar wat live muziek? In onze Luminous Belge Spotify-playlist kan je lekker grasduinen op zoek naar de nieuwste en spannendste releases. Deze week vervoegen Transfer To Graham, Lizz, Samowar, SJ Hoffman X Clairval en Alois & VLB, Luie Louis onze lijst.

Na de seizoensgebonden One Minute Songs-ep uit 2015 brouwde Lukas Coussement als Transfer To Graham een nieuw mini-album met acht instrumentale nummers dat op 23 juli verschijnt. Voor de eerste single Miraflores haalde hij inspiratie uit een reis naar Peru. Voor Montevideo ging hij de inspiratie halen in Colombia. Net als in de vorige composities van Transfer To Graham horen we een mooie, warme sound en etaleert Coussement zijn gitaarkwaliteiten. De perfecte muziek om bij weg te dromen naar tropische oorden.

Outside van Lizz is ongecompliceerd en puur. Met enkel zang en gitaar is het niet makkelijk om boven het maaiveld aan singer-songwriters uit te steken. Lizz doet het met haar licht hese stem die je omarmt als een dekentje en een melodie die knispert als haardvuur op een koude avond. Lizz begaat de zonde om ‘baby’ te laten rijmen op ‘maybe’, maar maakt dat meteen goed door er in de volgende regel “Is this the way we may be?” aan toe te voegen. En zo zitten er nog wel meer heerlijke buitelingen in de tekst. “It’s colder in the outside world”, zingt Lizz, maar met haar lied maakt ze het toch wat warmer.

Bij Splinter werden we aangenaam verrast door het sterke geluid van Samowar dat dicht in de buurt kwam van Goldfrapp. Ook op deze sensuele London Lion blijken Diependaele en Cole onder de invloed van Alison Goldfrapp en co. Het duo zet met hun donker geluid iets erg catchy en dansbaars neer, met hun aanstekelijke groove. London Lion is de tweede teaser uit het nieuwe album. Ze schreven het in Italië nadat ze de Bob Dylan documentaire No Direction Home, zagen. Het nummer gaat over de dualiteit en de dialoog tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid die we allemaal in ons dragen. Ook gaat deze song over het veroveren van ons eigen plaats en het altijd blijven zoeken naar antwoorden.

Op Sweet Seclusion staat een nieuwe bewerking van de dance single Sky And Sand van Paul Kalbrenner. Volgens ons is de versie van Borgerhoff en Janssens (met And Then Came Fall zangeres Annelies Tanghe) veel knapper en intenser dan het origineel. Nu brengt het duo, samen met Tanghe, opnieuw een nieuwe bewerking van één van hun favoriete tracks. Deze keer is het een cover van Where The Streets Have No Name van U2. Het is trouwens niet toevallig dat het nummer op 10 mei verschijnt want dat is de verjaardag van de man die het nummer schreef: Bono dus. Verwacht geen stevige drums of scheurende gitaren zoals in het origineel, maar een mooi ingetogen versie. SJ Hoffmans neemt met zijn warme baritonstem de strofes voor zijn rekening, Annelies Tanghe zingt het refrein in met haar kristalheldere stem. Sam Pieter Janssens maakte er een ambient-versie van met brede soundscapes en subtiele drums.

De twee jonge Gentenaars Maarten Vanlerberghe en Alois Maddens ken je misschien van de selecties van de Nieuwe Lichting. Daar stootten ze door tot de laatste 30. Alois en VLB hebben zich in de voorbije jaren stormachtig ontwikkeld en staan op het punt om de Belgische scene te bestormen met hun muziek. Blik is de start van de lancering van een aantal singles en na de zomer mogen we een ep verwachten. Blik heeft een catchy vibe en blijft hangen. Ook de bijdrage van Luie Louis is een meerwaarde op de track.

Veel luisterplezier!

You may also like