Elke twee jaar – in 2021-22 voor de tweede keer – organiseren VI.BE en de livesector een wedstrijd voor beginnende (en net iets minder beginnende) bands in Vlaanderen: Sound Track.
“Nog een wedstrijd? Zijn er niet al genoeg van die dingen?”, denk je misschien en dat dachten wij eerst ook. Maar Sound Track is toch net een beetje anders dan de Rock Rally’s en Nieuwe Lichtingen van deze wereld door wat er met de bands gebeurt ná de wedstrijd.
Sound Track wil de laureaten van de wedstrijd (18 in totaal) namelijk een jaar lang – en eventueel nog langer – begeleiden naar wat, hopelijk, een b(l)oeiende carrière wordt in de muziek. Zo kunnen de meeste bands, als ze dat willen, een residentie doen in één van de deelnemende muziekclubs waar ze dan de beschikking krijgen over repetitie ruimtes, waar ze speelmogelijkheden krijgen en waar ze advies en begeleiding kunnen krijgen van professionele geluids- en licht- en andere muziekmensen. Soms resulteert dat zelfs in een ep of een heus album.
Een andere peiler van de begeleiding is het bootcamp in de Ardennen. Vier dagen lang worden de deelnemers ondergedompeld in de wereld van de professionele muzikant en maken ze kennis met de zakelijke kant van de muziek. Overdag zijn er infosessies en workshops maar ook één-op-één coaching sessies. ’s Avonds mogen elke avond zes bands hun ding komen doen op het kelderpodium wat steevast eindigt in een jamsessie. Tussendoor is er ruim gelegenheid om onderling kennis te maken en ervaringen uit te wisselen.
Wij gingen een dagje op bezoek tijdens het bootcamp en waren onder de indruk van de professionele organisatie van VI.BE en de muziekclubs en het enthousiasme van de deelnemende muzikanten. De tweede dag van het bootcamp begon met een plenaire sessie waarin een aantal gastsprekers de muzikanten wegwijs maakten in het wie en het wat van de muziekindustrie. Wat doet een label, wanneer heb je een manager nodig, hoe selecteert een programmator van een muziekhuis en wat doet een boeker precies?
In een tweede sessie (in twee aparte groepen) kreeg de ene groep een exposé over het plannen van een live strategie. Waar speel je, wanneer ben je er klaar voor en wat heb je daar allemaal voor nodig. Groep twee werd wegwijs gemaakt in de sociale media en hoe je jezelf daarop een visuele identiteit kan aanmeten.
Na de middag werd het oriëntatievermogen van de deelnemers op de proef gesteld tijdens een (ahum) avontuurlijke wandeling. Deze keer was het onderweg zijn evenwel niet het belangrijkste en keken de meesten toch vooral uit naar de bestemming: een boshut aangenaam gevuld met kampvuur, aardappel-, noot-, deeg- en gerstbereidingen (chips, nootjes, koekjes, bier). En vooral een moment om te verbroederen en mekaar beter te leren kennen.
Na de wandeling volgde nog een plenaire avondsessie met sprekers van StuBru, De Standaard en Sony Music die kwamen uitleggen hoe je hen het best benadert met je werk. Dat het niet evident is om een vermelding of een album review (ep’s doen ze niet) te krijgen in De Standaard is een understatement. Een plaatsje op de playlist van StuBru versieren is al helemaal een huzarenstuk! Maar het kan!
Een halve dag lang dompelden we ons onder in de wereld van Sound Track. We spraken met heel wat muzikanten, vertegenwoordigers van muziekhuizen, medewerkers van management bureau en vi.be’rs en wat ons het meeste opviel was het ongelooflijke enthousiasme dat elk van hen uitstraalde. COVID en de coronamaatregelen hebben de Belgische muziekscene duidelijk niet kapot gekregen en daar mogen we allemaal best trots op zijn!
Laureaten Sound Track: ADJA, Alioth, Bluai, Indigo Mango, Meltheads, Pocelain ID, Ysmé, Monks., Niels Orens, Sevens, Cesar Quinn, DISHWASHER_, Āo, Nona Problemo!, Mavee, Bobbi Li, The Christian Club, Barno Koevoet & The Duijmschpijckers
De deelnemende muziekclubs: AB, Cactus Muziekcentrum, De Casino, Het Depot, Het Entrepot, Muziekclub 4AD, De Zwerver, N9 en Muziekodroom, Wilde Westen, Trix en Democrazy.
SOUND TRACK Spotify-playlist