Voor de week van de Belgische muziek willen we onze spotlights nog eens richten op het BMA platform. Ontsproten uit de schoot van Luminous Dash met name op initiatief van onze Ann Cnockaert en Didier Becu in samenwerking met Alain Deltenre van Cluster Park.
In eerste instantie werd een Facebook groep opgericht waar muziek en video’s kunnen gedeeld worden en gezapig kan gepalaverd worden over de vaderlandse scene.
https://www.facebook.com/groups/BelgiumMusicAddicts
Het bleek een schot in de roos. Bijna 9000 leden inmiddels, waaronder een hoop muzikanten, labelmensen, journaille of gewoon liefhebbers komen met elkaar in contact. En dat was nu net één van de doelstellingen: verenigen! In een wereldje waar iedereen vaak op z’n eigen eilandje opereert, blijft het belangrijk om het nut van samenwerking te onderstrepen. Samen staan we immers sterker en vanuit zo’n belangengroep kunnen we wellicht media en programmatoren bereiken met minder voor de hand liggende muziek en artiesten. Want als we in de voorbije maanden iets geleerd hebben uit BMA, dan is het wel dat er verdomd veel talent in ons land zit dat amper aan de oppervlakte blijkt te komen.
Hét bewijs daarvan wordt geleverd op het YouTube kanaal, waar eigen uploads en in genres verdeelde playlists te vinden zijn, die dagelijks door een fijn team aangevuld worden. Met meer dan 3500 video’s is het alvast een fijne staalkaart om door te grasduinen en wellicht een hoop nieuws te ontdekken.
http://www.youtube.com/c/BelgiumMusicAddicts
Graag zouden we zien dat meer Belgische bands ervoor kiezen om hun video’s op het BMA kanaal te laten uploaden, weer dat verenigen. Dat hoeft niet eens exclusief te zijn, het kan gerust op verschillende kanalen. Maar vaak zien we dat artiesten-kanalen gemiddeld een honderdtal abonnees hebben en slechts een handjevol inhoud. Wat als BMA hét kanaal zou worden, waar mensen naartoe surfen om de nieuwste Belgische tunes te ontdekken? Wat meer is, als ze band A komen zoeken, worden ze ook geconfronteerd met band B en C, er is dus doorstroming, wat vaak op afzonderlijke kanalen niet of minder het geval is. Een gevecht tegen de algoritmes dus, die vaak gewoon de populairste video’s als volgende suggestie aangeven.
Uiteraard is BMA ook nog actief op het in ons land populairste streaming platform Spotify, al loopt het daar nog wat minder. Maar toch al eigen interessante playlist van minder bekende acts zoals onze recentste Alternatieve top 100 in het kader van De Week Van De Belgische Muziek. Met bovendien gedeelde playlists van andere strijders van de goeie smaak, zoals o.a Belgium: c’est oh la la la van de band A Slice Of Life. Checken en liken dus !
https://open.spotify.com/user/a8kv9ar1v24cxdnrm3yhb0ivp
Ook op het dj-platform Mixcloud is BMA te vinden, met momenteel zeven eigen Belgische dj-sets en 23 gedeelde sets. We zijn steeds op zoek naar platenruiters die een guest-set in elkaar willen draaien. Je hoeft geen professionele dj te zijn om wat goeie muziek aan elkaar te rijgen. Laat het vallen in de Facebookgroep of mail naar: butsenzeller@yahoo.com.
Maar check en like vooral alvast de vaak eigenzinnige en minder bekende selectie op: https://www.mixcloud.com/Belgiummusicaddicts al mogen classics natuurlijk ook niet ontbreken.
Sluit je dus aan als band, artiest of als muzikaal meerwaardezoeker op de Facebookgroep, doe suggesties, deel je favoriete muziek en roep het uit! Samen staan we sterk en zijn we moeilijker te negeren. Doen!