Home Live WHITNEY + ALDOUS RH Brussel, Ancienne Belgique (19/11/2019)

WHITNEY + ALDOUS RH Brussel, Ancienne Belgique (19/11/2019)

by Astrid Venturuzzo

Opwarmen deden we gisteren met Aldous RH. Niet alleen de uiterlijke verschijning van deze jonge knaap uit Manchester is verwarrend, zijn muziek is dat evenzeer. Aldous RH’s mellow sound heeft de kwaliteit om ons mee te voeren naar dromerige, tegelplakkende r&b uit de jaren ‘70/’80. Moest Aldous RH toen muziek gemaakt hebben, zou hij zeker te horen zijn op de doorsnee cassette mixtape die op Valentijn onder koppeltjes uitgewisseld werd. Op plaat valt dit wel te pruimen, maar live leek dit op sommige momenten alsof we de Ancienne Belgique hadden ingeruild voor een donkere karaokebar.

Begrijp ons niet verkeerd, in deze karaokecontext steelt Aldous RH zeker de show, met de microfoon losjes in de handen en zijn heupwiegende bewegingen. Net wanneer we ons hebben verzoend met zijn stijl en proberen te genieten van de muziek, speelt Aldous RH tijdens een lange outro luchtgitaar en vervalt hij weer in het grote karaokecliché.

Samengevat was dit een performance die zeker een indruk nalaat, alleen is het nog niet duidelijk of dit in goede of slechte zin was.

Met hun debuut Light Upon The Lake wist Whitney in 2016 menig hart te veroveren aan de hand van hun vernieuwde, doch ook herkenbare, sound. Met Forever Turned Around (FTA) gingen ze dit jaar verder op dat elan tot grote vreugde van al wie hun unieke geluid kan appreciëren. Volgens Max Kakacek en Julien Ehrlich zelf heeft het ook even geduurd om met dezelfde sound nieuwe songs te kunnen creëren. Uitgeput door het onverwachte succes van Light Upon The Lake en de grote tournee die hiermee gepaard ging, moest Whitney even bekomen en staan ze nog enigszins verbaasd te kijken van het feit dat ze Amerika en Europa zijn doorgereisd met enkel tien songs op hun palmares. Met een uitgebreidere songkeuze zijn ze opnieuw op tour en konden de fans gisteren genieten van hun doortocht in de AB.

Strak in het pak verschenen Ehrlich en Kakacek,  samen met hun vijf live-kompanen en vier strijkers op het podium van de bijna volle AB. Ehrlich, die traditiegetrouw zijn eigen fles wijn mee heeft, nam plaats achter zijn drumstel om op zijn eentje de eerste tonen van Polly in te zetten. De warme gloed, die zo kenmerkend is voor Whitney, verspreidde zich onmiddellijk doorheen de zaal en bereikt de puntjes van onze tenen wanneer Ehrlichs typische stemgeluid (gelijkend op Neil Young) door de microfoon galmt.

Whitney (c) Michelle Geerardyn

Na deze intieme intro zet de band verder aan met No Matter Where We Go, het vrolijkste nummer uit Light Upon The Lake. Hier wordt voor het eerst het samenspel tussen de verschillende muzikanten op het podium geaccentueerd. Kenmerkend voor Whitney’s stijl is dat de songs zo geschreven worden dat geen enkel instrument de bovenhand lijkt te nemen, maar enkel bijdraagt aan het harmonieus geheel.

Ook live valt op hoe geen enkele muzikant, zelfs niet Ehrlich die nochtans op een verhoogd podium werd geplaatst, zichzelf extra op de kaart wil zetten. De voorzichtigheid waarmee ze invallen, de aandacht die ze hebben voor elkaars solo’s en het feit dat er nooit een noot teveel gespeeld wordt, zijn hier de beste voorbeelden van. Alsof ze samen streven naar het hogere doel dat Whitney vormt. Andere hoogvlieger uit de set was Light Upon The Lake, dat op zo’n intieme, naakte wijze werd gebracht dat het eventjes ongepast leek dat we als publiek zaten mee te luisteren.

Uiteraard bracht de band ook songs uit hun laatste album FTA. Nummers als Giving Up, Day & Night en Friend Of Mine klonken nu al tijdloos en werden perfect uitgevoerd. Nieuw op FTA is het gebruik van strijkers die ook live aanwezig waren en die op titeltrack Forever Turned Around en Before I Know It meermaals voor kippenvelmomenten zorgden. Voor Rhododendron, instrumentale parel op FTA, kwam Aldous RH uit de coulissen en met zijn scherpe gitaargeluid leek hij voor enige hilariteit te zorgen tussen de bandleden.

“Songs to slow things down”, zoals Ehrlich het perfect verwoordde, werden geregeld afgewisseld door de meer ‘up-tempo’ nummers. Ook cover Magnet van NRBQ behoorde tot de ‘up-tempo’ nummers, maar het is op momenten als deze dat duidelijk wordt waarom Whitney een eigen trademark heeft dat duidelijk ingebed is in hun zelfgeschreven songs. De cover zorgde niet voor de magie die we wél konden voelen tijdens de uitvoering van hun eigen repertoire en zorgde zo wel voor een doods moment in de set.

Whitney (c) Michelle Geerardyn

Na het brengen van hun “fake last song”, verdwenen de heren een kort ogenblik in de coulissen om ons hierna nog te verwennen met vier extra nummers. Goed onthaalde Used To Be Lonely werd opgevolgd door alweer een cover, Southern Nights van Allen Toussaint, ditmaal géweldig gebracht door de band, mét magic touch. Misschien wel het bewijs dat de rustigere nummers Whitney beter op het lijf geschreven zijn.

Hoewel Whitney wel vaker omschreven wordt als een band zonder hits, werd bij het inzetten van No Woman wel weer duidelijk dat het met deze song is dat ze in 2016 hun doorbraak kenden. “I’m just walking in a haze, I’m not ready to turn”, zingen ze in No Woman, maar intussen zijn ze Forever Turned Around en daar waren we gisteren meermaals meer dan tevreden over. Eindigen deed de band met Valleys (My Love), niet hun beste liveversie van dit nummer, maar dat maakt niet uit want de warmte waarmee Whitney ons heeft overladen zou nog uren in ons koude lichaam blijven kleven.

In tijden van besparingen, druilerige novemberdagen en ellenlange regerings-onderhandelingen nam Whitney ons mee naar een plek vol gloedvolle soul en warme indievibes. Schoonheid blijkt namelijk al de hele tijd in de gewone dingen te zitten en Ehrlich en Kakacek slagen er wonderwel in om dit aan te tonen en op een prachtige en intieme manier over te brengen. Met een uiterst tevreden gevoel verlaten we de zaal, met onze gedachten al bij de volgende keer dat Whitney ons een lesje in nederigheid en liefde zal komen tonen.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More