Tekst: Erik Van Damme
Foto: Paul d’Eer
Dat Sylvie Kreusch als muzikante, zangeres en entertainer is uitgegroeid tot een vaste waarde in het Belgische muzieklandschap, daar bestaat geen twijfel meer over. De prille dertiger heeft een heel lang parcours afgelegd, en is uitgegroeid tot een ware femme fatale die menig hart sneller doet slaan.
Wel leerden haar kennen in 2018 en schreven in onze notities toen “Sylvie, Sylvie wat doe je toch met mijn teder hart”. Ondertussen heeft ze ons al een tiental keren weten te bedwelmen met haar bijzonder tot de verbeelding sprekende stem en uitstraling. In een overvolle Great Gigs in the Park te Sint-Niklaas deed ze op een zonovergoten avond een ‘try out’ en dat betekent ook wel veel nieuwe nummers. Maar toch viel ze nergens door de mand, integendeel. Top concertje alweer!
Opwarmer van dienst was het duo Affair. We citeren uit de biografie op de website: “Uit de assen van Boy Silly (Sound Track) ontstond in 2022 Affaire: het project waarin Michiel Ritzen en Nick Caers dreunende drumcomputers, een assemblage van vintage synths, stuwende gitaren en stuipende vocalen samensmelten tot een heerlijke offbeat-artrock-hybride met een dosis Belgisch surrealisme die refereert aan onder meer de coldwave van Neon Judgement, maar ook aan Talking Heads en het nostalgisch geluid van een Commodore 64.” Hoewel het publiek naar achter bleef staan, “Er is hier vooraan nog plek genoeg”, zei de frontman. Kon hun aanstekelijk, nostalgische coldwave ons wel bekoren.
Meermaals kregen we een lekkere uppercut te verwerken, die ons deed terugkeren in de tijd toen postpunk en aanverwante populair was. En daar knelt ook het schoentje, want dat is ondertussen al zoveel keren voorgedaan. Waardoor het ‘dertien-in-dozijn’ spook om de hoek kwam kijken. En toch, de combinatie van aanstekelijke refreinen en klankentapijtjes, een zeer vurige vocale aankleding en prachtige lichtshow op de achtergrond deed ons lekker heupwiegen. Doordat de frontman zijn publiek uiteindelijk letterlijk gaat opzoeken, doet het duo dat dak er uiteindelijk finaal afgaan. Duo om in het oog te houden binnen die typische postpunk revival? Zeker en vast. Ons konden ze alvast overtuigen… nu jij nog.
Haar verwondering dat er zoveel volk was komen opdagen voor deze try out bewijst dat Sylvie Kreusch ondanks haar succes niet naast haar schoenen is beginnen lopen, en ook dat siert haar. De nieuwe songs werden met evenveel enthousiasme onthaalt als de oudere en bekendere. Ook de nieuwste single Hocus Pocus viel heel goed in de smaak. Naar goede gewoonte bewoog Sylvie zich over het podium als een lenige sfinx die haar prooi dreigde op te peuzelen, met het vuur in haar ogen en een bijzonder bedwelmend stem kon ze ons enerzijds ontroeren, of door elkaar schudden waardoor we in andere oorden terecht kwamen. De diversiteiten in dans en zang worden mooi aangevuld door mede muzikanten die haar perfect aanvullen.
Hoewel ze pogingen deed om ook hen in de schijnwerpers te zetten, getuige een verbluffend gitaarsolo en het samensmelten van haar stem met een intieme en pakkend piano klankenbord bij de eerste bis. Trok Sylvie Kreusch ongewild alle aandacht naar zich toe. Het theatrale in haar set, en het voortdurend geschipper tussen een vorm van sensualiteit en emotioneel harten diep raken, zorgde ervoor dat ze iedereen moeiteloos uit haar hand deed eten. Ze zocht op een bepaald moment haar publiek zelfs letterlijk op. Aan al teveel bindteksten deed ze niet, hoewel er enkele fijne kwinkslagen volgen. Maar ze liet dus vooral haar bijzonder ijle stem en integrerende uitstraling voor zich spreken. Waardoor we diep onder de indruk huiswaarts zouden keerden. Enig puntje van kritiek is de wat korte set, die binnen iets meer dan een uur al voorbij was. Want dit smaakte naar zoveel meer.
Sylvie Kreusch was wederom haar bekoorlijkheid zelve in het volgepakte park en deed ons hart weer diep bloeden op een wijze zoals zij alleen dat kan. “Sylvie, Sylvie wat doe je toch met ons teder hart”, schreven we voor de tiende keer in onze notities. Naar goede gewoonte, diep onder de indruk van deze hemelse performance.