Twee avonden op rij zullen de grenzen op muzikaal vlak doorbroken worden in het Depot. De eerste avond start met twee cultbands, waarvan The Cravats als eerste Breaking Barriers opent. Hoewel deze mannen al 41 jaar samen spelen, is het voor hen de eerste keer in België.
De heren in charmant pak – uiteraard met das – en zanger Robin Dallaway in pitteleer met hoed, brengen een sterke punksound, die met een zweem van ska en jazz meeslepend klinkt. Het lijken echte ‘gents’, terwijl Dallaway met ongeneerd ruwe stem I’m your slave de zaal instuurt. Chaotische gitaarlijnen, harde drums, strakke bas en chaotische saxofoon, die samen instrumentaal bijna fenomenaal klinken. Naast de andere muzikanten, is het toch vooral saxofonist Svor Naan die het geluid van de band beïnvloedt: zijn chaotische improvisaties in de nummers zijn top.
Naast de meest bekende nummers Jingo Bells en Bury The Wild, spelen ze ook enkele tracks uit hun nieuwe, derde lp Dustbin Of Sound.
Met de ogen dicht was dit amusant, sterk en energiek! Wat we op het podium zagen, was echter een zanger die dezelfde energie niet overbracht. Of het de leeftijd of de Du(i)vel was die hem af en toe dwong te gaan neerzitten op het drumpodium, weten we niet. Maar we zagen regelmatig een vermoeide zanger die zijn bril moest opzetten en zijn tekstboekje nemen om dan zittend zijn nummers te brengen. Dit beeld stemde gelukkig niet overeen met wat te horen kregen!
Dat het publiek eigenlijk voor de tweede band gekomen was, was duidelijk. Als snel liep Het Depot vol en waren de plekjes op de eerste rijen bezet. Siglo XX werd 40 en bracht het enige optreden in België, ter gelegenheid van die verjaardag.
Sinds ’78 doen ze hun eigen ding: donker, tegendraads en eigenzinnig. De band is nooit gesplit, maar gewoon gestopt. Tegenwoordig staan ze er niet meer in de originele bezetting, want naast drummer Klaas Hoogerwaard en gitarist Antonio Palermo, staan nu de bandleden van The Honeymoon Cowboys met Tom Van Troyen als zanger. Wat een geluid brengen ze samen! De sfeer en sound van nu moeten zeker niet onderdoen voor die van zoveel jaren geleden.
Met de Babies On A Battlefield-intro verschijnen de heren op het podium. Nadien volgen Autumn, Endless Corridor en het meeslepende Sisters In The Rain, waarbij de diep donkere stem van Tom Van Troyen telkens een hypnotiserende invloed heeft op het publiek.
Everything Is on Fire, The Art Of War, Into The Dark en Until A Day … het valt op dat de mannen van Siglo XX nu geen ‘aandachtstrekkers’ of ‘showleiders’ zijn. Er wordt – naast een bescheiden uitgesproken maar oprecht klinkende ‘dank u’ – niet gecommuniceerd met het publiek. Wat zouden we maar al te graag achter Van Troyens’ zonnebril loeren of de starre blik van toetsentalent François doorkruisen. De mannen genoten zichtbaar: hun blik gericht op het publiek, zagen we regelmatig een glimlach verschijnen op hun gezicht.
In ons oor fluistert een onbekende dat hij voor dit optreden even opgewonden was als voor zijn eerste huwelijksnacht (om maar te schetsen dat mensen hier echt zaten op te wachten), terwijl Waiting For A Friend klinkt. No One Is Innocent en Dreams Of Pleasurevolgen, om dan – tegendraads als ze zijn – af te ronden met The Beginning.
Even verdwijnen de mannen van het podium, waarna Thomas François opnieuw achter de toetsen plaats nam. De strakke synths die Individuality inleiden, zorgden meteen voor herkenning en appreciatie. Dit is zo’n sterke intro! Daarna ontstond al snel wat aangename hevigheid op de dansvloer! Met Factory verdwenen ze, maar het onophoudelijk geklap en gejoel van het publiek dat er duidelijk geen genoeg van had, konden ze niet negeren.
De bisnummers die ze daarna brachten, waren echt letterlijk en figuurlijk bissers: voor de tweede keer die avond speelden ze – weliswaar in een andere versie en helemaal niet tegen de zin van de dansende aanwezigen – twee van hun sterkste songs: Individuality en Sister Suicide.
Een comeback met nieuwe nummers zit er volgens de bandleden niet in, maar wat zouden we dat maar al te graag hebben na dit heerlijke concert.
Wil je Siglo XX binnenkort nog eens zien? Dat kan op 17/11, samen met The Arch (Poppodium De Peppel, Zeist, NL) of op 24/11 samen met 32Ohm (Muziekgieterij, Maastricht, NL).
Siglo XX: Facebook