Sinds de doortocht van De Staat op Rock Werchter afgelopen zomer, zijn onze Nederlandse vrienden eindelijk een beetje doorgebroken in ons land. In het voorjaar gaven ze hier nog ijzersterke concerten om hun nieuwe plaat Bubble Gum te promoten en dit vaak in half gevulde zalen. Nu was het optreden in Trix in een mum van tijd uitverkocht. Of heeft het er mee te maken dat Shht het voorprogramma speelde?
De Staat heeft Shht meegenomen als supportact voor de Europese tournee, wat op zich een briljante combinatie is. De eigenzinnige interpretatie van spacerock van de Gentenaren ligt heel dicht tegen de electrorock van De Staat. We keken dan ook enorm uit naar deze double bill.
Net voor Shht op tournee vertrok kregen we het nieuws dat Michiel Randsome voor onbepaalde tijd uit Shht was gestapt. James De Graef nam de taak van frontman op zich en Frank Ovier James nam de toetsen partijen over van James. De Graef deed het perfect. Nog voor er één noot was gespeeld, sprong James al het publiek in om iedereen op de voorste rij een hand te geven. Om daarna op blote voeten zijn makkers te vervoegen op het podium en een waanzinnige set neer te zetten. Het publiek was onmiddellijk mee met opener Morning Coffee, zeker op het eind van het nummer wanneer James terug het publiek indook. Ook al duurde de set maar een half uurtje toch zette het vijftal de zaal in vuur en vlam. Het was indrukwekkend, intens en met ongelooflijk veel energie. Shht had de zaal voor De Staat niet enkel voorverwarmd, de Gentenaren hadden de temperatuur tot het kookpunt gebracht.
De Staat had de moeilijke taak om dit kookpunt over te nemen, maar dat deden ze met alle gemak. Torre Florim strak in pak, met zijn satanische blik zette Me Time in en de boel was in gang voor een stevige set van een uur en een half. Tijdens de clubtour van het voorjaar werd ervoor gekozen om Bubble Gum te promoten terwijl De Staat er nu voor koos om een soort van “best of” te brengen. Zo kregen we Down Town en het sublieme Input Source Select uit I Con, het bezwerende Peptalk uit O gevolgd door Old MacDonald Don’t Have No Farm No More uit Machinery. Om daarna terug naar O te gaan met Murder Death en een lange dance-versie van Baby.
Torre en zijn mannen gingen na dit stuk geschiedenis terug naar hun recente plaat met Pikachu (met de geweldige dancemoves van Florim en Hueting), Mona Lisa, Fake It (inclusief een sublieme drumsolo van Tim Van Delft) en I’m Out Of Your Mind. De indrukwekkende set werd afgesloten met publiekslievelingen Get On Screen en Witch Docter (waar de videoclip weer werd nagedaan door de kolkende massa). Voor de bisnummers werd er gekozen voor Devil’s Blood, het aan Shht opgedragen Help Yourself en Kitty Kitty sloot de boel af.
We hebben genoten van deze twee straffe optredens. Beide bands weten perfect hoe een geluid anno 2019 moet klinken, geen cliché rock maar een vooruitstrevende mix van diverse stijlen. We verwachten nu wel dat Shht in 2020 ook op Rock Werchter mag staan met hun tweede plaat die volgend jaar verschijnt.