Play Festival is een muziekfestijn dat zijn naam alle eer aandoet, spelenderwijs wordt de muziekfan in vier zalen gedropt waar negentien bands worden voorgesteld. Zelfs al heb je je beste loopschoenen aan, is het een onmogelijke taak om alle acts te zien, laat staan de volledige sets. Keuzes maken is altijd moeilijk en doet steeds pijn, ook dit weekend in de Muziekodroom.
De Brusselse formatie Wooly Mammoths was de band die Play mocht aftrappen, hun indiedeuntjes klinken met de dag meer en meer vertrouwd in de oren. Het enige wat hun psychedelische indiepop mist is nog wat airplay op de radio, maar geloof ons: dit zijn jongens die het op een dag zullen maken.
Een band die binnenkort wel eens hotter than hot zou kunnen zijn is Mantis. Binnenkort brengt het trio uit Maaseik een gloednieuwe tweede ep uit. De muziek beweegt zich tussen sludge metal, post metal en krachtige postrockgeluiden. Er is geen speld tussen de muziek te krijgen, retestrak en drie jonge gasten die je doen beseffen dat dit kleine land barst van het talent. Onder de indruk? Zeker.
Op hetzelfde moment deed Wander Kars allerlei gekke elektronische geluiden als Bastard Sugar, terwijl in de Fuzz Stage Jacle Bow stond. Deze band die op Warner Music zit, zijn met singles als Rightless en House For Sale al lang geen onbekende meer op Studio Brussel. Hun 60s Britpop dat het midden houdt tussen The Small Faces en Oasis klinkt fris, alleen zou het geen kwaad om wat meer variatie in de songs te stoppen. Doen de Brusselaars dat, mogen ze van ons part wedijveren met het beste van wat de Engelse muziekbladen wekelijks in onze trommelvliezen wil duwen.
Via hetzelfde Excite-uitwisselingsprogramma speelde het Luxemburgse duo Napoleon Gold twee dagen eerder in de Gentse Charlatan. Ook in de Hasselste muziektempel stond de melancholische elektronica van Antoine Honorez en Jerome Klein als een huis. Muziek die het uitstekend zou doen op een label als Warp en waar de schoonheid in de details is te zoeken.
Zelf hebben we ze gemist, maar volop van ze genoten tijdens Melkrock, maar als je de praatjes in de herentoiletten moet geloven (soms doe je dat maar beter) dan was de Gentse noiseband met de onmogelijke naam Hypochristmutreefuzz de beste van de avond.
Een band die een ongelooflijke evolutie doorstond zijn de Brusselaars van Robbing Millions. Toen we ze afgelopen zomer op het Gentse Dok tijdens Big Next Weekend zagen, twijfelden we nog een beetje over hun liveprestatie, maar na hun passage in Hasselt weten we het: samen met Faces On TV behoort Robbing Millions tot het neusje van de zalm wat Belgische psychedelische pop betreft. Ze kunnen hits schrijven, soms houden ze van experimenteel, ook al weten we niet waarom zanger Gaspar Ryelandt op het podium die pot gel bij zich had. Een mysterie, net zoals waarom Robbing Millions tot nu toe nog niet ieder indiehart heeft veroverd.
Niet alleen het gitaargeweld regeerde in de Muziekodroom, ook fragiele muziek kreeg een plek in Hasselt. Meer breekbaar dan de folkpop van Astronaute kan niet, en misschien is Play Festival daarom niet meteen de beste gelegenheid om hun muziek te ontdekken, alleen luide decibels konden immers het gepraat van de talrijke bezoekers overtreffen.
De ene koos voor de Leuvense shoegazers van Brutus, de andere voor de beats van LTGL of anderen namen de trap naar beneden richting frituur, maar wij waren vooral benieuwd naar de prestaties van Coely. Ondertussen is haar nieuwe single Don’t Care niet weg te denken van de radio en werd ze door Studio Brussel uitgeroepen door Queen Of The Festival Season. Is het hiphop, soul, rap of gewoon disco wat ze doet? We weten niet in welk hokje deze Antwerpse diva te plaatsen, maar wat ze toonde in de Muziekodroom was groots. Een set waarvan Lauryn Hill zou klaarkomen, en dat vond ook het publiek dat lustig mee danste op de hitgevoelige (maar tegelijkertijd subtiele) tonen van Coely. Een grote dame in wording, of neen laat maar, ze is het al!
Op naar de Scar Stage voor de heerlijkste band uit dit land. Uiteraard hebben we het over Cocaine Piss. De band met de opmerkelijke naam is niet door iedereen even geliefd, laten we daar eerlijk in blijven, maar wie verslaafd raakt aan het gele (met witte stippen doorspekte) goedje weet van geen ophouden. Cocaine Piss is de meest energieke band die een mens zich inbeelden kan, en dat begreep ook de Muziekodroom. De lijven van de fans smeten zich zonder veel medelijden op elkaar. Zonder angst voor een blauwe plek meer of minder vloog Aurelie Poppins tijdens iedere song de moshpit in. Een set die naar Cocaine Piss-normen vrij lang duurde (waren het dan toch 25 minuten?) en de Luikenaars hadden maar al te goed door dat ze de Hasselste zaal met hun songs uit dat door Steve Albini geproducete debuut The Danceraan zijn voeten had. Mag een recensent het niet zeggen? Cosmic bullshit, Cocaine Piss is de beste (live)band van dit moment!
Deze uiterst geslaagde editie werd succesvol afgerond met Pomrad, maar voor de Hasselste Muziekodroom is dit een start. In het najaar heb je ondermeer concerten van Killing Joke, Mount Kimbie, Blaudzun, TaxiWars, Ufomammut, IAMX, Tindersticks, Maurits Pauwels en The Sore Losers. Een overzicht van het concertaanbod vind je op www.muziekodroom.be
En het mag worden gezegd (en tot vervelens toe herhaald), maar de Limburgse muziekclub heeft je hulp nodig omdat de regering vindt dat de subsidiekraan moet worden dichtgedraaid.
Vanaf 1 januari 2017 wordt de structurele overheidsondersteuning naar € 0 gebracht. Je hebt niet veel fantasie nodig om te beseffen dat dit een grote impact op de werking van de Muziekodroom zal hebben. Niet doodbloeden, maar levendiger dan ooit op de proppen komen, dat is de boodschap van de Hasseltse muziekclub. Daarom roepen ze de muziekfans op om ModFunder te worden. Dit doe je voor € 25 voor 1 seizoen. En je krijgt er iets voor terug. Zo geraak je gratis binnen op het Play Festival (later meer hierover op Luminous Dash) waarmee je eigenlijk al € 10 wint. Verder krijg je tussen € 2 en € 4 op de optredens die Muziekodroom zelf organiseert (binnenkort is dat Taxiwars, Blaudzun, Mount Kimbie, Zwartwerk, Monophonics, Maurits Pauwels, Ash en Killing Joke). Een ludieke manier om Muziekodroom te helpen om ook in 2017 verder te werken!
Je kan je registreren op de vernieuwde website: http://muziekodroom.be