Donderdagavond op de planken van Kinky Star: het Antwerpse viermanschap luisterend naar de naam Oriens. Geen onbekenden want ereleden van de Jongeduld-gilde en eerder al op het Kinky-podium te bewonderen. Het stevig rockend kwartet onder enthousiaste aanvoering van Simon Fivez bracht met Puppet’s Creativity eind vorig jaar een nieuwe ep uit. Voldoende reden om af te zakken naar het huis van vertrouwen om de zaak voor te stellen.
De aankomende vrieskou donderdagavond werkte kennelijk weinig uitnodigend voor een uitje Vlasmarkt want Oriens ging van start voor een handvol toehoorders. Geen nood, de jongens uit Mortsel gooiden zich alsof er opgetreden mocht worden voor een uitverkocht Flanders Expo. Beter zo dan anders. Opener Scoreography kwam in elk geval overtuigend binnen. Oriens was niet langsgekomen om een mal figuur te slaan.
En kijk, dat hielp want in geen tijd schoven meer nieuwsgierigen aan. Na een prima klinkend Dakota’s Plutocracy leidde de voortvarende aanpak in een gesprongen gitaarsnaar waardoor Armadillo een wel erg lang aanloop kende. De bandleden, gemiddelde leeftijd ergens vooraan in de twintig, behielden moeiteloos hun cool tijdens het noodgedwongen impro-rondje. Een talent als Tim Wuyts in de rangen hebben helpt dan natuurlijk.
Met Miss Mannequin, de laatste single, werd een eerste maal afgesloten. Een eerste maal want er kwamen finaal – “allee dan” – niet één maar twee bisnummers aan te pas. King Of The World had een stomend eindpunt kunnen zijn maar uiteindelijk werd met het meer intimistische Obey afgesloten. Leuk concert van een degelijke band die waarschijnlijk nog heel wat groeimarge heeft.