Home Live ZWERM Gent, Handelsbeurs (29/03/2021)

ZWERM Gent, Handelsbeurs (29/03/2021)

by Jos Buersens

Het ziet er naar uit dat covid-19 na 2020 ook stilaan de festivalzomer van 2021 genadeloos zal verzwelgen. Artiesten zijn dan ook genoodzaakt om, nog meer dan anders, te rekenen op hun creativiteit om met dergelijke situaties om te gaan. Omdat gewoon stilzitten en kniezen weinig creatievelingen gegeven is, zien we dat meer en meer concertzalen en artiesten ervoor kiezen om samen te werken en zo toch online concerten op poten te zetten. Zwerm is daar geen uitzondering op en sloeg dan ook de handen in elkaar met de Handelsbeurs in Gent om zo alsnog hun nieuwste album Great Expectations op een correcte manier aan het publiek te presenteren.

Zwerm tijdens de albumrelease @ De Handelsbeurs © Björn Comhaire

Het concert vond plaats op 29/03 en was voor een schamele vijf euro te volgen en tot twee dagen na het optreden nog te herbekijken. Wij waren er in ieder geval als de kippen bij om de vier gitaarhelden en de drumster extraordinaire vanop de eerste digitale rij gade te slaan.

Wie onze recensie van single On My Way To Aguno heeft gelezen, weet dat het kwintet beroep deed op kunstenaars Lucas Van Haesbroeck en Benjamin Verdonck om de muziek van beeld te voorzien met een prachtige videoclip. We zijn blij om te zien dat Zwerm voor hun optreden in de Handelsbeurs opnieuw de samenwerking met deze twee artiesten is aangegaan.

Zwerm staat op het podium opgesteld in een kring met de gezichten naar elkaar. De ruimte is voornamelijk donker, het enige dat wat verlichting brengt, is zacht blauw licht van de spots en de settings die Benjamin Verdonck en Lucas Van Haesbroeck op groot scherm creëren. De manier waarop Zwerm zich visueel naar voor brengt, doet het lijken alsof het live de soundtrack aan het spelen is van de beelden die door Lucas en Benjamin worden gecreëerd.

We merken ook dat in de montage de beelden van de band en die van Lucas en Benjamin regelmatig in elkaar overlopen en met elkaar versmelten alsof ze een geheel zijn. Dergelijke montage lijkt ons in ieder geval een juiste benadering van het concept dat Zwerm volgens ons probeert te creëren. Een concept waarin licht, schaduw, beeld en muziek in elkaar versmelten als één geheel.

Wat ons ook sterk opvalt, is de discipline waarmee heel de set in elkaar zit. De nummers vloeien dermate in elkaar over dat het lijkt alsof een choreograaf de plak zwaait en elke vorm van twijfel elimineert.

Na het beluisteren van Great Expectations was het al wel eens in ons opgekomen te denken hoe Zwerm dit alles ooit live zou kunnen spelen. Al die kleine nuances die op de plaat te horen zijn, dragen ook bij tot het groter geheel en zijn dus ook essentieel voor de live-setting. Na het optreden moeten we zeggen dat Zwerm hier wonderwel in gelukt is. Ze slagen erin om de muziek van de plaat correct over te brengen en dit zonder klinisch over te komen. Na een dik uur rondt Zwerm de ervaring af met duisternis en enkele momenten van stilte.

Hoewel we enkele maanden geleden eerder sceptisch waren tegenover het idee van online concerten zijn we in huidige omstandigheden erg blij dat dergelijke initiatieven genomen worden. En hoewel wij liever met onze neus tegen de versterkers van Zwerm hadden gestaan in een zaal waar veel te weinig plaats is en onze schoenen aan de grond plakken door het bier van enkele avonden voorheen, zijn we erg blij dat we het concert van Zwerm vanuit onze zetel alsnog konden bijwonen.

Heb je tot je grote spijt het concert gemist? Geen enkel probleem hoor! Hieronder vind je alvast de playlist van het concert en enkele relevante links om de nieuwste plaat van Zwerm aan jouw collectie toe te voegen.

Playlist:

• Crow In The Dark
  • Peel Off The Sentiment