Home LiveFoto's SIMON SEGERS + TUUR FLORIZOONE Gent, Handelsbeurs (05/11/2020)

SIMON SEGERS + TUUR FLORIZOONE Gent, Handelsbeurs (05/11/2020)

Accordeonist Tuur Florizoone, die we kennen van zijn werk bij Tricycle en de bijzonder mooie soundtrack van de film Aanrijding In Moskou, bracht net zijn eerste solo-cd Night Shift uit. Een album dat hij ’s nachts opnam terwijl heel het gezin aan het slapen was. Het resultaat is een knap album vol intrigerende filmische soundscapes. Naar aanleiding van de release van dit album stelde Jazzlab een mini tournee samen waarin Florizoone Night Shift kon voorstellen. Drummer Simon Segers (De Beren Gieren, Black Flower en MDCIII) zou het voorprogramma verzorgen.

Tuur Florizoone © Björn Comhaire

Terwijl beide heren zich aan het voorbereiden waren op de tournee kwamen de nieuwe corona-maatregelen roet in het eten gooien. Resultaat: de volledige tour werd afgelast. Omdat Tuur en Simon zo uitkeken naar deze concertreeks werd er beslist om het openingsconcert in de Handelsbeurs toch te laten doorgaan en er een online concert van te maken.

Simon Segers © Björn Comhaire

Simon Segers mocht de spits afbijten. Voordat hij aan zijn optreden begon, gaf hij ons een inkijkje in zijn opstelling en wat uitleg over de set. Segers moest zijn drumstel nog bijstemmen (!) en ook dat mochten we meemaken. Fijne details en extra’s die deze livestream zeker de moeite waard maakten. Eens het optreden begonnen, drumt Simon eerst met één hand, met de andere regelt hij de echo, de elektronica en de effecten. Hij begint vrij monotoon waardoor we bijna in een trance geraken. Na een tijdje valt de elektronica in en bouwt hij iets heel bijzonders op. We horen wat krautrock invloeden met afwisselende drumpatronen die een heel intens geheel vormen. Segers laat, na een set van een half uur, een overweldigende indruk na. We hadden nooit verwacht dat we dit concert via livestream zo intens zouden beleven. Wel dus!

Simon Segers © Björn Comhaire
Simon Segers © Björn Comhaire
Simon Segers © Björn Comhaire
Simon Segers © Björn Comhaire

Tuur Florizoone pakte het volledig anders aan. Voor hij het podium betreedt walst hij, samen met zijn accordeon, door een lege Handelsbeurs, wat op zich wel een vreemde ervaring is. Hij opent met het musette-achtige Resist en gaat dan verder met het dromerige Cycle, dat hij, net als de andere nummers, rustig brengt.

In z’n eentje op het grote podium vult Tuur de zaal met warme klanken en sfeervolle stukken. Soms speels dan weer emotioneel weet Florizoone altijd een gevoelige snaar te raken. Hij sluit zijn set af met een hommage aan de Cap Griz Nez waarin hij het geluid van de wind die waait aan de Opaalkust met zijn instrument imiteert. Hij plakt daar nog een fijne melodie aan vast. Sterk hoe Florizoone zoveel gevoel in zijn accordeonspel legt.

Tuur Florizoone © Björn Comhaire
Tuur Florizoone © Björn Comhaire
Tuur Florizoone © Björn Comhaire
Tuur Florizoone © Björn Comhaire

Een livestream kan je onmogelijk vergelijken met een “echt” liveconcert maar de artiesten en de Handelsbeurs hebben alles uit de kast gehaald om deze livestream geweldig in beeld te brengen zodat we toch het gevoel hadden aanwezig te zijn tijdens het concert. We hebben er enorm genoten van om deze twee geweldige muzikanten aan het werk te zien in zo’n unieke setting.

Deze livestreams staan nog op de planning voor november:

09/11 – Wasdaman
17/11 – Meskerem Mees