Vergeet 30 april! In weerwil van wat de Nederlandse regering iedereen uit het land van Zaanlander en Gouda wilde doen geloven, viel Koninginnedag dit jaar niet op 30 april maar op 4 augustus. De viering viel samen met de start van de Lokerse Feesten 2023 en waarom dan beide feestelijkheden niet gewoon combineren en de eerste avond van ‘De Lokerse’ in een oranje gloed onder te dompelen? Het was een uitverkochte start en dat viel niet gek moeilijk te verklaren want op Froukje na stond alles wat anno 2023 Hollands en Hip is op de line-up. De optredens stonden wat ons betreft jammer genoeg in stijgende volgorde van amusement en niet in stijgende volgorde van talent en muzikale branie. Zo komt het dat het grootste talent vroeg op de avond gewoon het allerbeste optreden gaf, maar de Kaai was op dat moment nog volop aan het verbroederen na een jaartje afwezigheid.
Die topprestatie werd geleverd door de Hoornse Stien Den Hollander en haar band S10. Stien zagen we in de Handelsbeurs al schitteren in de meest glorieuze setting. Nu kreeg ze zowaar een warme herfstzon in volle zomer als een gouden aureool rond het hoofd gedrapeerd, en dat na een paar dagen regen regen en nog eens regen. Stien bekloeg er zich al snel over dat ze een dikke trui had aangetrokken. We vermoeden dat de weergoden grote fan zijn want meteen na haar optreden hield de zon het voor bekeken en zakte de temperatuur snel. De setopbouw was helemaal verschillend want S10 speelde op zeker door aan te zetten met de electrorocksongs Zondagskind en (alleen) Maria (is heilig). Wat volgde na Jupiter was een resem zachtere songs zoals eurosong-hit De Diepte en de intense song van Joep Beving, met name De Leven.
Dat werkte minder op een taterende Kaai (tip voor een stripalbum De Taterende Kaai?). Stien had hierop geanticipeerd door de batterij electrobommen maar tot onsteking te laten komen in wat ze omschreef als ‘het deel van de set om op te dansen’. Hoor Je Mij was een leuk interactie-moment waarop ze de fans aan het vocale werk zette. Het laatste deel was een wervelende aaneenschakeling van onweerstaanbare topnummers. We kregen Nooit Meer Spijt want Als Niemand Op Mij Wacht moeten we nu eenmaal De Straten Versieren Met Bloemen. Een springende Stien en huppelende en juichende eerste rijen genoten nog Zonder Gezicht intens van Dans Mij Naar Huis alvorens ze met het zielsmooie Adem Je In de ademloze fans een ‘tot ziens’ toewierp. “Wat als het nooit meer weggaat? Onthoud mijn stem dan goed.” Komt in orde Stien! Het is onmogelijk niet van haar te houden. Einde pleidooi.
Het fungehalte kreeg al een eerste upgrade met de doortocht van Merel Baldé. De 32-jarige Dordrechtse actrice brak een jaar of 5 geleden door onder de naam MEROL. Als je een Merol in huis haalt, dan beschik je over een ‘Automatic Espresso Coffee Machine, 19 Bar Barista Pump Coffee Maker with Grinder and Manual Milk Frother Steam Wand for Cappuccino Latte Macchiato’. De MEROL (jaja hoofdletters) die op het podium verscheen heeft hetzelfde ‘doe er mij nog maar eentje terwijl je bezig bent’-effect. Ken je die kerstversiering die hip was in de jaren ’80, veel friemeltjes en blinkie blinkie toestanden? Welnu, Merel droeg dit, tot ze het na een paar songs te warm kreeg en ze in sexy sporty style van links naar rechts en omgekeerd rende. Een aantal keer deed ze dit al buitelend of door gewoon de frontstage te verkennen en op het gevoel contact te maken met Mannen Met Gevoel.
Even vreesden we dat ze de onmogelijke opdracht zou starten door Sinéad O’Connor te willen eren met een cover maar ze haalde de zopas overleden heldin aan als inspiratiebron. Het dient gezegd te worden, MEROL houdt zich inderdaad nooit in en haar heilige huisjes zijn vooral geilige huisjes. De vergelijking met Sinéad hield derhalve steek tot een bepaalde hoogte. Opener Ben Dronken Laat Me en het duo Hou Je Bek En Bef Me (bevreemdend dit luidkeels door jongens te horen meebrullen) en meteen aansluitend Foefsafari hoeven geen verdere uitleg zeker? Het uitstekende Vol met de geweldige oneliner “Zit je vol, vol van jezelf? Of heb je nog een plekje vrij?”, toonde aan dat de set geen ruimte voor verval toeliet. MEROL denderde door haar set en wat ze aan vocale sterkte moet inboeten bij Stien compenseert ze ruimschoots door haar ontwapenende podiumact. MEROL is live een absolute ‘must see’. Ze toverde op ieders lippen een zalige glimlach en dan moest afsluiter en anthem Lekker Met De Meiden nog volgen. Ja kijk, van de volgende passage uit dit nummer worden we nu eenmaal altijd vrolijk: “Wat is het toch fijn een meid te zijn. Lekker met de meiden lullen. Lekker met de meiden in het rood”.
En nu we toch controverses onder geen beding wilden schuwen repten we ons naar de StuBru-Club waar Sophie Straat met band aan een opwindende set zou beginnen. Ze leek ons met een Sophie Straatlengte voorsprong de meest boeiende naam op het tweede Lokerse podium en ze ontgoochelde niet. Ze heet officieel Sophie Schwartz en is de Amsterdamse dochter van Amerikaans-Britse ouders maar ademt de oertypische Hollandse popcultuur met veel aandacht voor humor en een grote bek als geen ander uit. Ze schrijft protestsongs en presenteerde die als halfbelegen schlagers. Niet geheel toevallig want ze maakte een plaat met de naam Smartlap Is Niet Dood.
Ze schreef nummers met Goldband en Danny De Munck en speelde al in het voorprogramma van André Hazes Jr en Willeke Alberti. Muzikaal vonden we het vooral een te groot Johnny Turbo– gehalte hebben maar het publiek werd wild van haar performance. Ze is grote fan van Ajax en werkte mee aan een documentaire over seksisme en homofobie in de ‘voetballerij’. Ze stak dan fel van leer tegen de boetes die de Reuzegommers opgelegd kregen en zei ‘hier is het leven blijkbaar 400 euro waard, want dat is de boete die ze moeten betalen. Deze song is voor Sanda Dia’. Sophie Straat willen we zeker terugzien, en dat is beloofd.
Gedaan met studierondes, als die er al geweest waren, want brace yourselves for The Opposites. We hadden nul komma nul verwachtingen maar wat een zinderende show brachten deze olijke Nederhoppers en rappers. Willem ‘Willy’ De Bruin uit Gelderland en Twan ‘Big2’ Van Steenhoven uit Noord-Holland bestaan bijna 20 jaar maar lagen zowat 5 jaar stil om in 2018 opnieuw op te starten. Hun naam verwijst effectief naar het feit dat ze elkaars tegenpolen lijken. Ze regen de ene hit na de andere aan elkaar in de jaren 2006-2009. In 2013 wonnen ze de Popprijs op het prestigieuze Noorderslag, wat veel zegt over hun belang in de Nederlandse popcultuur van de laatste decennia. Natuurlijk speelden ze Broodje Bakpao dat luidkeels werd meegebruld, maar ook een vrij banale song als Belle Hélène was een uitstekend gebrachte meezingsong. Het duo deed alles goed, weet als geen ander hoe ze een set moeten opbouwen en kunnen gewoon met hun vibes en uitstekende wisselwerking elk podium aan, zoals dat in Werchter vorige maand.
Slapeloze Nachten en Licht Uit zijn gewoon uistekende hiphopsongs met een dansgroove die de Kaai tot op de achterste rij aan het dansen brachten. We waren geen fan maar zijn het heimelijk een beetje geworden. Dom, Lomp & Famous is te stom voor woorden maar het zorgde er wel voor dat tot aan de drankstanden achteraan fans aan het crowdsurfen sloegen. De Kaai was een grote openluchtfuifzaal. En we hoeven niet te vertellen welke respons ze kregen diep in de finale tijdens Thunder zeker? Het was tijd voor een heuse circle pit en Willy en Twan konden in een overwinningsroes de backstage zone opzoeken. In het genre één van de beste optredens die we al zagen.
Alles wat al passeerde tijdens deze oranje gloed was buitengewoon goed en de headliner moest nog komen. Welnu, we waren toch licht ontgoocheld over de hype Goldband. Hun sterrenstatus is al twee jaar een feit sinds Betaalbare Romantiek. Dit album behaalde goud(band) en het trio uit Den Haag kreeg vorig jaar de Popprijs. Hun bandnaam verwijst naar hun vorig leven als stukadoor en een goldband is een soort pleistergips. Goed gevonden in alle geval. Met Den Haag was dus alweer een andere Nederlandse stad vertegenwoordigd. Rotterdam waar was je? Twee uitverkochte Lotto Arena-shows waren het levende bewijs van hun sterrenstatus in Vlaanderen. Boaz Kok en Milo Driessen laten zich als zangers op gitaar, bas en drum begeleiden maar zeker ook door hun derde zingende kompaan, Karel Gerlach. Diens liefje, Maan de Steenwinkel a.k.a. MAAN, kwam publiekelijk meezingen tijdens Stiekem en helemaal op het einde kwam het voltallige S10 met vlaggen zwaaien op het podium.
De sfeer backstage moet uitgelaten geweest zijn. Goldband was een dansfeest maar eerlijk gezegd is Witte Was inspiratieloze troep op een banale beat. Mijn Stad is van hetzelfde laken een broek maar is gewoon een pak opwindender. Psycho is videoclipgewijs opgenomen in het beroemde Mauritshuis, wat best cool en opwindend is rekening houdend met het type song. Het is verwoestende house die de Kaai helemaal gek maakte. Kwalitatief vonden we toch dat ze de mindere waren van de bands die hen voorafgingen, maar het volk kreeg haar opium en dus kon de avond niet meer stukadoor.