Home Live ELI GOFFA Sint-Niklaas, Record Office Studio’s (14/11/2020)

ELI GOFFA Sint-Niklaas, Record Office Studio’s (14/11/2020)

Elie De Prijcker nam in 2014 deel aan The Voice Van Vlaanderen waarin hij imponeerde met een sterke vertolking van Neil Young. Na zijn deelname kreeg hij de smaakt te pakken om eigen nummer te schrijven. Hij bracht zijn debuutplaat Written In The Stars uit onder de naam Eli Goffa, en nam die op met producer David Poltrock. Drie jaar na dit debuut heeft hij een de nieuwe single Summerhead uitgebracht, waarvoor producer/muzikant Sander Stuer (Gilman) achter de knoppen zat.

(c) Eli Goffa

Ter gelegenheid van deze nieuwe single vond Elie dat de tijd rijp was voor een Livestream Release Show vanuit de Record Office Studio’s in zijn hometown Sint-Niklaas. Sander Stuer, die meespeelde op de opnames van de single, kon er niet bij zijn. Maar Elie kreeg op deze livestream versterking van Jesse Baart (ANK) op bas, Benjamin Jacobs (Milo Meskens, Tom Dice) op toetsen en Eric Bosteels (van onder andere Hooverphonic, Gorki, Stan Van Samang en Shtevil).

De livestream werd gepresenteerd door Kimberly Dhondt, die we nog kennen van Evil Empire Orchestra en Hooverphonic. Ze praatte het geheel aan elkaar en sloeg af en toe een praatje met Eli. De set van het viertal begon veelbelovend met het americana-achtige Deal With The Rain, waarmee de band een overweldigende indruk achterliet. Na deze knaller kregen we een nieuw ingetogen pareltje Lost Soul waarop De Prijcker liet zien dat hij met veel emotie kan zingen.

Vervolgens kregen we nieuwe single Summerhead, dat toch echt wel een feelgood gevoel heeft en live even straf klinkt als in de studio. I’m Not Your Funky Jesus uit het debuutalbum volgde. Geen funky song, eerder een straf singer-songwriter nummer waarin Eli klinkt alsof hij de Belgische Paul Simon is. Dead End Road volgde waarin Eli en zijn bende een soulvolle song brachten waarop je moeilijk kan stilzitten. Ook indrukwekkend is dat De Prijcker zich in halverwege als een soort George Benson ontpopte. Hij scatte mee met de gitaarsolo en alsof dat nog niet genoeg was, maakten ze er nog een mashup van met Donna Summers On The Radio, I Can Get No Satisfaction van Rolling Stones en Oye Como Va van Santana.

Ook funk heeft deze band in hun achterzak. Met het aanstekelijke Through The Eyes Of A Child gaven ze wat groove aan hun set. Om wat af te koelen van deze dansbare track kregen we daarna het titelnummer van het debuut waarop de band meer ingetogen speelde en Eli nog eens liet horen hoe flexibel zijn stem wel is. Het werd dan ook een prachtige song. Daarna was het terug tijd voor een nieuwe song The Hickory, nog één van de nummers die hij, samen met Sander Stuer, aan het opnemen is voor de aankomende ep. Op deze mooie song horen we weer de invloed van Paul Simon terug op de één of andere manier.

Na deze nieuwe track keert Eli Goffa terug naar het verleden met When All Hell Breaks Loose uit het debuut. Daaroin valt op wat voor een goede gitarist De Prijcker wel is. In deze song klonk de band best bombastische maar ze gingen nooit over the top en bouwden een indrukwekkende wall of sound op. Om het bombastische achter te laten kregen we daarna het bluesy Shut My Big Mouth waarin eerst de Eurythmics klassieker Sweet Dreams om de hoek kwam kijken en daarna Seven Nation Army van The White Stripes werd ingezet. Kwestie van wat afwisseling in het nummer te brengen.

Maar die afwisseling kregen we ook doordat De Prijcker daarna aan de piano ging zitten en solo een hele pakkende ballade bracht. Toen kregen we een combinatie van soulvolle rock met blues elementen, wat weer voor veel variatie zorgde. Als afsluiters volgden nog How ‘Bout A Little Love waar we warme americana in hoorden en het rustige In My Arms Tonight.

Eli Goffa heeft met deze livestream een mooi visitekaartje afgeleverd waar deze band allemaal voor staat. In een set van iets meer dan anderhalf uur hebben we veel knappe songs gehoord, waar veel afwisseling in zit en die enorm goed gebracht werden. Het is natuurlijk een livestream en we missen de interactie met het publiek wel en niet alle nummers vloeiden vlotjes in elkaar zodat er wel wat stiltes bleven. Maar op zich een heel fijn optreden dat je nog tot 21 november kan bekijken voor €12. Je krijgt er ook de single Summerhead gratis bij. Deze livestream + download link kan je kopen via deze link.