Home Live INTERPOL + NILÜFER YANYA Brussel, Vorst Nationaal (28/11/2018)

INTERPOL + NILÜFER YANYA Brussel, Vorst Nationaal (28/11/2018)

by Bart Verlent

In 2004 brak het Amerikaanse postpunk gezelschap Interpol door met hun tweede plaat Antics. De band stak hun liefde voor Joy Division nooit onder stoelen of banken. Een jaar later kwam het Engelse antwoord met het debuut van Editors, ook deze band hand zijn invloeden duidelijk gaan halen bij Joy Division. Anno 2018 bestaan beiden bands nog steeds, Editors hebben nu een meer bombastisch geluid dat mikt op de grote stadions terwijl Interpol trouw blijft aan hun stevige intense donkere sound.

Helaas is Interpol wat uit de schijnwerpers geraakt, alhoewel het trio nog steeds straffe albums maakt. In juni van dit jaar brachten ze hun zesde studio album Marauderuit. Een dijk van een plaat die ze gisteren kwamen voorstellen in Brussel. Op een koude regenachtige herfstdag is het de perfecte setting om naar een optreden van Interpol te gaan kijken van. Maar regen geeft ook de nodige verkeerschaos mee, wat er voor zorgde dat we maar twee nummers gehoord hebben van het voorprogramma Nilüfer Yanya.

Wat wel spijtig was, want de 21 jarige Turkse/Engelse zangeres klonk behoorlijk straf. Onlangs was ze ook geprogrammeerd op het Sonic City-festival maar annuleerde ze haar show op de laatste minuut. Wat een groot gemis is, want haar songs klinken live veel knapper dan haar studio opnames. Yanya heeft een volwassen eigen geluid wat toch wel serieus wat indruk achter laat. Zeker de moeite om ze te gaan bekijken op 29 april 2019 in de Brusselse Botanique.

Na het speelse indiegeluid van Yanya werd het sfeervol donker gemaakt voor de hoofdact van de avond. Om 21u kwam Interpol op het podium gewandeld, aangevuld met Brandon Curtis op de keyboards en Brad Truax op bas. In alle schoonheid te werd er geopend met Pioneer To The Falls, een nummer waar je zo al koude rillingen van krijgt maar live nog indrukwekkender overkomt. Na deze parel kregen we nog oudje, C’mere knalde door de boxen, zoals altijd stevig en furieus.

We dachten even dat Interpol van koers was veranderd met de spiegelballen op en boven het podium, maar met zo’n openers wisten we dat de Amerikanen er weer ten vollen voor gingen gaan. Verder koos de band voor een sombere podium opstelling, met enkel wat sfeerverlichting en heftige stroboscoop effecten was de duistere dreiging tijdens het concert altijd aanwezig. Paul Banks is nu niet echt een spraakzame mens, dus bindteksten daar doet hij niet aan mee. Maar hij doet af en toe wel moeite om iets onverstaanbaars door zijn micro te brabbelen en zelfs een lachje kan er ook af. Terwijl de andere bandleden er statisch bij staan, alhoewel gitarist Daniel Kessler toch wel af en toe zich zichzelf liet gaan.

De band bracht een geweldige set waar er waar er rijkelijk geplukt werd uit Marauder, Turn On The Bright Lights en Antics. Over hun vorige plaat El Pintor zijn ze blijkbaar niet zo tevreden, want daar speelden ze enkel All The Rage Back Home uit. Ook al is Interpol al bijna een half jaar op tournee toch zit de routine er niet in, en had Complicationszelfs een valse start. Maar dat schoonheidsfoutje sierde de band nog meer. Het volledige geheel klonk ongelooflijk strak, met de fantastische drummer Sam Fogarino en de pompende bas van Truax in de hoofrol. Die een geweldige basis legde voor snijdende gitaarlicks van Kessler en de ijzige stem van Banks.

Na een dik uur spelen sloot de band af met Slow Hands, pas toen barste het publiek pas los. Gelukkig kregen we nog drie knappe bisnummers als bonus. Het sublieme Lights, publiekslieveling Evil en het ingetogen Obstacle 1. Het was net of de heren van Interpol een bom in Vorst gegooid hadden, kort, krachtig en intens. Na deze set kunnen we het erover eens zijn Interpol overstijgt het “post-punk” genre. De band is gegroeid in de loop der jaren en heeft haar eigen sound ontwikkeld, en die sound die staat als een huis! Wie sprak er nog over Editors…

Copyright foto: Interpol

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More