Foto’s: Cath Van Laere
Al is het al van 2007 geleden dat Jose-Manuel Thomas Arthur, beter bekend als Manu Chao, zijn laatste studioplaat La Radiolina uitbracht, toch blijft de man nog steeds geweldig populair. Die populariteit heeft hij vooral te danken aan zijn solodebuutplaat Clandestino uit 1999. Momenteel is hij op tournee met de Manu Chao Acoustico tour tijdens dewelke hij zich laat begeleiden door de Argentijnse-Italiaanse gitarist Lucky Salvadori en de Gallische percussionist Miguel Rumbao. Samen brengen ze een een soort van akoestische best of-set (met nummers van zijn vroegere band Mano Negra…) en nieuwe nummers want eind dit jaar mogen we eindelijk een nieuw album verwachten van deze Franse zanger met Spaanse roots.
Het concert in Sint-Niklaas werd georganiseerd door de De Casino in samenwerking met Via Lactea, Kringwinkel Azalee, Opvangcentrum Rode Kruis, VLOS en het stadsbestuur. Een deel van de tickets ging naar mensen in kwetsbare posities, waaronder mensen zonder papieren. Mensen in armoede konden tickets kopen aan 20% van de prijs. Een lovenswaardig initiatief en het optreden was dan ook al snel uitverkocht. Dat geldt trouwens ook voor het concert in De Kreun in Kortrijk en voor de dag waarop Manu Chao op het Balkan Trafik Festival staat in Brussel. Eigenlijk zijn alle data van deze Europese tournee al lang uitverkocht.
Voor dit speciale optreden trok De Casino naar ’t Bau-Huis wat een veel grotere locatie is want de 2500 tickets waren in drie uur de deur uit. Niemand minder dan Meskerem Mees mocht de spits komen afbijten. Vorig jaar tourde ze door ons land met haar Caesar tour en zong en danste ze in een dansvoorstelling van gezelschap Rosas van choreograaf Anne Teresa De Keersmaeker ook Jean-Marie Aerts (TC Matic) werkte mee aan dit project. We waren dan ook benieuwd wat Meskerem in petto had voor het publiek in Sint-Niklaas.
Het was vrij duidelijk dat het grootste deel van het publiek gewoon voor Manu Chao kwam en eigenlijk totaal geen interesse had voor wat Meskerem bracht. Het gebabbel van de talrijke aanwezigen overstemde zelfs de stem van Mees waardoor haar gevoelige liedjes bijna niet te horen waren, ook al stonden we vooraan aan het podium. Daar kwam nog bij dat ze de nummer solo bracht, zonder cello ondersteuning. Door de erg pure aanpak kwamen de nummers helaas totaal niet aan in de gigantische zaal vol lawaai.
We moeten wel zeggen dat Meskerem er zich niet veel van aantrok en gewoon haar nummers bracht met veel gevoel. Ze was zelfs blij dat ze de songs nog zonder foutje kon brengen omdat het al zo lang geleden was.
We kregen twee nieuwe nummers die in de lijn lagen van het andere werk van Mees maar we kunnen door de omstandigheden moeilijk zeggen of ze er bovenuit schoten in de set. Niets dan respect voor deze straffe singer-songwriter die toch bleef volhouden en ondanks de omstandigheden een mooie set afleverde. Over het deel van het publiek dat geen interesse had in haar muziek kunnen we alleen maar zeggen dat ze totaal geen respect toonden voor Meskerem of de mensen die wel interesse hadden in haar prachtige pareltjes.
Na een half uurtje wachten kregen we dan de ster van de avond.
Manu Chao werd door een erg enthousiast publiek ontvangen al een superster. De man nam dat enthousiasme mee in zijn set van meer dan twee uur. Hij had dan ook twee kompanen bij die vol vuur meespeelden. Rumbao zorgde met veel energie voor de percussie en stuurde af en toe de kenmerkende geluidjes de zaal in via een samplepad. Salvadori haalde ondertussen virtuoze gitaarsolo’s uit zijn guitalele en bespeelde met zijn voet de elektronische basdrum. Beide makkers zorgden ook voor sublieme backings.
We kregen een set met heel wat nieuwe nummers, die Manu nog niet heeft opgenomen maar die het publiek al vanbuiten kende en meezong van begin tot eind zoals de oude songs die natuurlijk ook werden gespeeld. Dat geldt uiteraard ook voor de Mano Negra-klassiekers Mala Vida en King Of Bongo.
Blijkbaar heeft Chao een grote liefde voor het Pinocchio Theme uit de film Le Avventure Di Pinocchio uit 1971 van Fiorenzo Capri want dat heeft het trio op zijn minst tien keer gespeeld. Hij maakte er dan ook een unieke, opzwepende versie van (ook terug te vinden op Radio Bemba Sound System) die hij in Sint-Niklaas bracht met een vijfkoppige blazerssectie waardoor het een stevige Balkan invulling kreeg.
Die blazerssectie kwam erbij in het midden van de set tijdens Male Vida en zweepte het publiek nog meer op. Manu Chao weet hoe hij het publiek moet entertainen! Zo was het voor hem ook evident om verschillende nummers meerdere keren na elkaar te spelen. Vrij bijzonder maar het publiek smulde ervan. Laten we zeggen dat de entertainment factor soms belangrijker was dan het muzikale.
Na een uurtje plugde Manu zijn smartphone in en speelde zijn eigen versie van Pinocchio. Af en begon hij met zijn makkers samen met het publiek te dansen. Om daarna kort van het podium te gaan en terug verder te gaan met zijn set en na een half uurtje hetzelfde scenario te herhalen. We kregen twee dus bisrondes die hij afsloot met Me Gustas Tú. Daarna werd zijn smartphone opnieuw bovengehaald om als een dj wat nummers te spelen waarop hij met zijn makkers danste op het podium.
Je hoort het, het was een bijzonder optreden en een gigantisch feest waarbij het publiek echt meegetrokken werd in een positieve vibe.
MESKEREM MEES: Facebook – Instagram
MANU CHAO: Facebook – Instagram