De Gentse Feestjes blijven concertjes aanbieden voor 25 fans. In Huis draaien de artiesten een dubbele shift. Gisteren was het de beurt aan de heren van Hyper! Plaats voor een drumstel was er niet op het podium, maar dat werd creatief aangepakt. Sybe Versluys ging op een versterker zitten die hij en passant met de blote hand als derde instrument liet fungeren.
Frontman Iskander Moens combineerde elektrische en akoestische gitaar en zat ook aan de knoppen. Los hiervan blijft de man het meest indruk maken met het vierde instrument op het podium, zijn stem. Nu de songs ontdaan zijn van alle franjes en dus gestript gepresenteerd worden, komt die stem des te meer tot uiting. De warme soulstem in Count The Days en Cowboy Moves maakte furore en sloeg dan om naar iets wat een zweem Eddie Vedder leek te bevatten. Een licht schurende maar krachtige aanpak, iets wat natuurlijk perfect past bij het genre dat de band bij elkaar heeft geschreven, ook tijdens de voorbije en nog steeds actieve lockdown.
Led Zeppelins Thank You was zowaar een rustpunt in de set waarin vooral het nieuwe Pool Fake Best Friends opviel. Het was een ode aan ofwel Iggy Pop ofwel cocaïne maar hier was de mama van Iskander niet voor te vinden. Erg Stooges klonk het wel niet, eerder early Kings Of Leon, wat dan eigenlijk wel beter bij de sound van de band past.
One+One klonk vrolijk maar ontbeerde de passie van de andere songs uit de ep Breakfast. Entertainen zit Iskander anders wel in het bloed want hij onderhandelde met David van HUIS over de manier waarop beide concerten op gelijke voet konden worden behandeld. David sleepte een bisnummer uit de brand. En dat was nog nooit live gebracht en het zou – dixit Iskander – ook gegarandeerd ervoor zorgen dat iedereen met een slecht gevoel naar huis kon gaan. Een streepje sarcasme weten we best wel te smaken.
Achilles De Raedt bespeelde zijn gitaar met een bloemenvaasje en Hyper! zorgde met een niet prijsgegeven cover voor een mooi slotakkoord op een set van nagenoeg drie kwartier. De term tuxedo rock die ze zichzelf hebben toegedicht is eigenlijk wel een mooi etiket dat we op de stijlvolle en makkelijk in het gehoor klinkende rockakkoorden van dit trio kunnen kleven.
Foto’s © Hans Vermeulen