Dit jaar exact 20 jaar geleden debuteerde Mathijs Bertel onder de naam Ansatz der Maschine met de ep Hide For The Beast. In die 20 jaar kregen we vijf prachtige albums van dit project waarop het klankenpalet alleen maar breder werd en het project uitgroeide van een duo tot een achtkoppige live-band. In januari verscheen het zesde Ansatz album Tunguska dat een soort overzichtsplaat is geworden met nieuwe songs en nieuwe bewerkingen van oude nummers. Die langspeler stellen ze voor tijdens de afscheidstournee waarin Bertel en co ons meenemen op een trip in surround met live visuals van Eva Tack.
De Deense componist/pianist Jacob David mocht de avond openen in Mechelen. David maakt samen met Thomas Haahr muziek voor films en televisieseries, solo brengt hij rustgevende pianostukken die ergens liggen tussen ambient en neo-klassiek. In 2015 debuteerde hij met het album Omkuld waarop in 2021 het vervolg Mursejler verscheen. Die plaat kwam hij voorstellen in het Cultureel Centrum.
David had zijn set ingedeeld in verschillende delen. Zo kregen we eerst warme pianostukken die in lijn liggen van Joep Beving, Ludovico Einaudi of zelfs Erik Satie. Daarna bracht hij composities waarin hij op de achtergrond geluiden van vogels, regen en zachte soundscapes afspeelde. Voor Jacob zijn dat de geluiden van zijn jeugd toen hij in de auto zat en met zijn ouders ergens naartoe reed. Daarop volgde nog een deel dat de Deense componist labelde als “nostalgische songs”, composities die klonken als delen uit zijn dagboek. Hij sloot af met een stuk dat hij speelde in de auto toen hij met zijn vrouw naar huis reed van het ziekenhuis nadat hun zoon was geboren. Het kind werd er echt niet rustig van… De set van Jacob David zat heel mooi in elkaar en bestond uit prachtige, melancholische stukken. Een heerlijke opener voor Ansatz De Maschine.
Mathijs Bertel begon met de mededeling dat hij en zijn gezelschap een volledige set zouden brengen zonder pauzes of aankondigingen. Zo wil de band het publiek meenemen op een lange trip. Een schitterend idee want in het begin zit je in een intense trip vol kleurrijke arrangementen en kom je er pas terug uit na de laatste noot. Daar komt nog bij dat er naast de luidsprekers vooraan ook twee achteraan waren opgesteld en we zo ondergedompeld werden in een knappe surround sound.
Ansatz Der Maschine live is altijd een overweldigende ervaring. Die live-ervaring is altijd iets intenser dan de plaat dankzij die geweldige muzikanten die de nummers echt tot leven brengen op het podium. Maar ja, wat wil je met Gianni Marzo op gitaar, Seraphine Stragier op harp en cello, Wouter Mattelin op lapsteel en gitaar, Sander Lambrecht op keyboards, Jan D’Haene op drums en keyboards en Rozanne Descheemaeker op de Franse hoorn. Mathijs neemt de viool, altviool, keyboards en klankschaal voor zijn rekening en Sophia Ammann vult de composities af en toe aan met haar prachtige stem. Als je in dat geweldige geluid zit en je krijgt er de passende visuals van Eva Tack, bij dan is dat plaatje gewoon af.
We genoten dan ook enorm van de sublieme set. Bijna het volledige sprookjesachtige Tunguska album passeerde de revue, inclusief de stevige postrock van Kohn Denny en het wondermooie Falling Down. Ook stond het nooit uitgebrachte Bits & Pieces op het menu, een nummer dat waarschijnlijk nooit op plaat zal verschijnen. Na de nagenoeg perfecte set kreeg de band een verdiende, staande ovatie. Zelden zagen we zo’n knap optreden dat tot in de kleinste details was uitgewerkt. Als bisnummer kregen we nog het slaapliedje The Silent Story, de ideale afsluiter van een prachtige avond.
Als je dit jaar één band zeker aan het werk moet zien, dan is het Ansatz Der Maschine. Ten eerste omdat het je laatste kans is om dit gezelschap samen op het podium te zien en ten tweede omdat de set die ze nu brengen gewoon één van de beste concerten is die wij ooit zagen.
Er komen waarschijnlijk nog optredens bij, maar dit zijn de optredens die momenteel aangekondigd zijn door de band:
18/02 – Velinx, Tongeren
25/02 – 4AD, Diksmuide
08/04 – CC, Hamont-Achel
Facebook – Instagram