Luminous Dash BE

BLUAI + PORCELAIN ID Gent, Wintercircus (22/12/2024)

Door uitstel ten gevolge van ziekte moesten we er een maandje langer op wachten. Dat geduld loont is een cliché dat in het Gentse Wintercircus nog maar eens dik bevestigd werd. Op de valreep zagen we namelijk nog één van de sterkste Belgische concerten van dit jaar. Niet dat dit zo maar uit de lucht kwam vallen, want de Gentse binnenstad was het decor van een double bill met twee Belgische artiesten die niet alleen een ijzersterke plaat op zak hebben, maar daarmee ook in zowat elk eindejaarslijstje opduiken. Porcelain ID en BLUAI.

Bijna stipt om acht uur verscheen Hubert Tuyishime (die/hen/hun) in een blazerjasje met daaronder niks. Het zou dan ook niet lang duren vooraleer het kledingstuk uitgespeeld werd en in zowat dezelfde korte tijdspanne merkten we ook waarom de jonge Berchemnaar de laatste tijd bedolven wordt onder de superlatieven. Hubert vertelde vol trots wat voor een ongelooflijk turbulent jaar het voor hen is geweest. Hubert viel in het Vlaamse muzieklandschap eerst op met Nederlandstalige nummers, maar sinds die in zee ging met producer Youniss is de stijl omgeslagen tot moeilijk te plaatsen neo-soul dat vaak wordt vergeleken met Tyler, The Creator en zelfs Nick Cave. Dat laatste zal vooral iets te maken hebben met de intensiteit van diens muziek die perfect uitgespeeld wordt op hun debuut Bibi:1.

Ook al probeerde de artiest – net iets te vaak en tevergeefs – om het publiek zijn teksten te laten meezingen, was dit zowat de enige commerciële toegeving die gemaakt werd. Voor de rest was het kijken naar een uitzonderlijk talent met een al even uitzonderlijke stem die via eigenzinnige muziek de grote thema’s van de wereld aansnijdt, maar ook de persoonlijke die boven hun hoofd hangen. Zo werd Adam Coming Home opgedragen aan de moeder van hun zoontje waar Hubert duidelijk naar opkijkt – meer dan naar zichzelf. Hubert Tuyishime noemt zichzelf een ziel die vaak verloren loopt en dat hoor je in de muziek die bijna een zoektocht naar hun eigen individualiteit is.

PORCELAIN ID © Didier Becu
PORCELAIN ID © Didier Becu

Ook voor BLUAI was 2024 een fenomenaal jaar, hoewel de rollercoaster twee jaar eerder begon. Amper een jaar na de oprichting van de band won het viertal – toen nog met Ilayda Cicek – De Nieuwe Lichting. Het winnen van zo’n concours opent natuurlijk heel wat deuren, maar het voor elkaar krijgen dat je debuutplaat in één adem genoemd wordt met King Hannah of Big Thief is nog een andere zaak. 2024 was dan ook het jaar dat de groep rond Catherine Smet talloze podia zag, dat van Wintercircus was het laatste in het rijtje waardoor meteen een punt werd gezet achter de Save It For Later-tour.

BLUAI © Didier Becu

Volgens Catherine is in Gent spelen altijd iets speciaals en al zal ze dat wel op elke andere plaats ook zeggen, was het publiek vanaf de eerste seconde mee. Keep Up With the Boys is dan ook zo’n liefdesliedje dat doordrenkt is van melancholie en weemoedige americana, ook al werd het geschreven in het Waasland. Hoewel Catherine duidelijk de spilfiguur is – al was het maar wegens de persoonlijke teksten die teruggrijpen naar haar vervlogen jeugdherinneringen die een blijvende impact op haar hebben – is het intrigerende basgeluid van Caitlin Talbut en het drumwerk van Mo Govaerts minstens even belangrijk.

Frappant hoe nonchalant Catherine het allemaal doet. Tussen de nummers en de stemming van de gitaar door wat tetteren om vervolgens uit te barsten als één van de beste singer-songwriters van dit land. Soms oerdegelijke country die aanleunt bij Dolly Parton – wat we dus als een groot compliment zien – en dan weer als de vrouwelijke evenknie van Wilco.

BLUAI © Didier Becu

Onnodig te zeggen dat de hele plaat gespeeld werd, maar er was ook “een specialleken die geen specialleken meer is” – dixit Catherine Smet en wel Never Going Home, een Engelstalige cover van Gorki’s Ik Kan Nooit Meer Naar Huis. Zo goed als onherkenbaar, daarom niet minder mooi.

Eventjes hoopten we – een muzikaal hart is nooit genoeg gevuld – dat Lara Chedraoui op het podium zou verschijnen tijdens Better, I Swear. Deed ze niet, wel werden we troostend naar huis gestuurd met My Kinda Woman en In Over My Head, de twee mooiste Belgische countryliedjes die veel meer zijn dan country. BLUAI bevestigde alle mooie woorden die ze de afgelopen maanden hebben mogen horen. Bloedstollend mooi…

PORCELAIN ID: Facebook – Instagram
BLUAI: FacebookInstagram

Mobiele versie afsluiten