Home Live BLACK MIDI Brussel, Beursschouwburg (10/10/2019)

BLACK MIDI Brussel, Beursschouwburg (10/10/2019)

by Luminous Dash

Black Midi leverde met Schlagenheim een straffe gitaarplaat af. Een mengeling van strakke krautrock en diverse soorten “post”-genres. Deze mannen zijn niet voor één gat te vangen en onderscheiden zich van studiegenoten van de Londense Britschool. Adèle, Amy Winehouse en The Kooks – godbetert – staan mijlenver van de Black Midi-sound. Neurotisch, stuiterend, giftig en intens. Sociaal bewogen zonder al te politiek te worden. De groep schuwt grote thema’s als de Brexit, maar toch hoor je “the UK” langzamerhand in brokken uit elkaar vallen. Punk uit de hoogdagen van de punk. Noiserock als subsituut. Op donderdagavond speelden ze in Brussel. De Zilveren zaal van de Beursschouwburg is volgepakt.

Als de groep op het podium komt schallen Red Hot Chili Peppers door de boxen. Black Midi jaagt direct elektriciteit door de zaal en speelt achteloos de ene riff na de andere hook. Het publiek reageert laaiend enthousiast op opener 953. Dit is een intense start. De band geeft het publiek amper ademruimte: Speedway, Ducter, Schlagenheim passeren de revue. Near DT, MI is een bulk frustratie, energie en kwaadheid. De schaarse rustmomenten in de set evolueren tot opwindende grooves die uitlopen in een springerig uitlopers.

Het publiek lijkt verbijsterd te luisteren naar bizarre ritmewisselingen, excentrieke invloeden, space-punk, post-rock en jazz-patronen. En net als het een stijloefening dreigt te worden, gaat de band loos en over de kop. Er steekt toch heel wat beweging in het publiek. Schier onbewogen vervangt Geordie Greep een gesprongen snaar tijdens het laatste nummer terwijl de band verder jamt. Vervolgens perst hij er wat vette arpeggio’s uit. Heftig.

Geert Van Lierde

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More