Op 29 oktober inviteert Luminous Dash Usi Es in Café De Loge in Gent voor een Luminous Fest-editie. Volgend jaar brengt ze haar debuutplaat uit en de kans is vrij groot dat je tijdens die liveset heel wat van de nieuwe nummers kan ontdekken. Wij vroegen aan Esther Weemaes – de vrouw achter Usi Es – naar haar favoriete Belgische platen.
Esther: “Als Myspace nog een ding was, dan stonden deze artiesten in mijn top 8! Maar dan in willekeurige volgorde, ik wil geen drama …afgesproken?”

JOHANNES IS ZIJN NAAM – Wildernis
Ik vind het fijn hoe Johannes schrijft vanuit zijn buikgevoel, zonder het idee te moeten voldoen aan bepaalde verwachtingen. Dat maakt dat hij bevreemdende maar toch herkenbare muziek maakt. En daar houd ik van; dingen die met haken en ogen aan elkaar hangen, maar toch weer kloppen. Mijn favo nummer: Wildernis.
NELE DE GUSSEM – Wonder
Nele is niet alleen een godin op gitaar, maar ook aan de synths, sequencers en samplers. De gelaagdheid in alles, het zachte en meeslepende, de zorgvuldige opbouw, haar knutselgeduld, oog voor het geheel (auditief en visueel): geweldig!
EEFJE DE VISSER – Onomkeerbaar
Dat nummer gaat gewoon lekker vooruit! Maar nog steeds met die kenmerkende meerstemmigheid, synths,… Ik hou ervan als lange en lichte tonen gemengd worden met korte ritmische fraseringen.
SYLVIE KREUSCH – Shangri-La
Heel de productie van dit nummer zit heerlijk in elkaar! Sylvies stemgebruik gaat van sensueel laag naar voluit rebels, alsof ze een heel leger bijeenroept. You ain’t got a CHOOOOOOOICE!!
ROBBING MILLIONS – The Mountain
De muziek van Robbing Millions is altijd verrassend. Niet alleen doorheen hun platen, maar ook binnen 1 nummer. The Mountain is mijn favoriet, omdat dit nummer echt zo’n moment heeft dat me vervult op een heel emotionele manier, zonder dat het cliché of te zeemzoet wordt. Het moment dat ze overschakelen op de meerstemmige “ooohoooos”! Yes, I’m a sucker for goed geplaatste “oohoos” en “aahaas”.
WOLF VANWYMEERSCH – Fall from Grace
Wolf heeft een prachtige stem, en het talent om nummers ook nog eens te voorzien van eigenzinnige hooks, geluidjes en rauwe randjes. Ik hou van de mix van akoestische klanken, elektronica en effecten. Ik heb veel respect voor zijn authenticiteit en schrijverschap. Ik zie hier een goede match met Usi ES, eerlijk gezegd. (lach)
TRIXIE WHITLEY – Closer
Heel die plaat Porta Bohemica is ongelooflijk goed. Closer kruipt voor mij het meeste onder de huid.
STROMAE – Quand c’est
Dit nummer maakte een hele grote indruk op me toen ik het jaren geleden live zag. Het woordenspel waarmee hij de dialoog vormgeeft tussen zichzelf en kanker, maar ook de hele visuele show erbij. De interactie tussen zijn eigen bewegingen en het geprojecteerde monster was enorm indrukwekkend. Telkens ik dit nummer hoor, zie ik het weer voor me. Wat een klasse.