Luminous Dash BE

WEEK VAN DE BELGISCHE MUZIEK: ALLSOUND


Wim Van Dessel, een enthousiaste elektronische muziekliefhebber en dj, heeft tijdens de coronatijd een platenlabel opgericht. Zijn missie is om betaalbare Belgische clubmuziek uit vroegere hoogtijdagen opnieuw onder de aandacht te brengen, en dit op het nostalgische medium van de vinylplaat. Met oog voor de eigenheden van vinyl, wil hij dit muzikale erfgoed toegankelijk maken voor een breder publiek.

Wat was de drijfveer om met een label te starten?
Al vele jaren ben ik gepassioneerd door de (Belgische) dance muziek die uitgebracht werd in de jaren ’90 en die gedraaid werd in het rijke clubleven van toen. De laatste jaren heeft het onbegrip voor deze muziek plaats gemaakt voor erkenning en wordt het zelf een deel van onze culturele geschiedenis genoemd, terecht. Vele mensen die jong waren in de jaren ’90 zijn nu terug op zoek naar de muziek van toen en liefst op het medium dat toen gebruikt werd in die muziekscene: de vinylplaat.

Echter doorheen de jaren zijn vele van die vinylplaten onbespeelbaar of moeilijk vindbaar, met torenhoge prijzen als gevolg. Met m’n label wil ik deze muziek terug onder de aandacht brengen op een betaalbare manier zodat iedereen er terug van kan genieten en dit op het medium uit die tijdsgeest.

Welke muziekgenres worden op jullie label uitgebracht? Hebben jullie een voorkeur?
“Schoenmaker blijf bij uw leest” is een mooi gezegde dat ook hier van toepassing is. Gezien ik al bijna 30 jaar dance muziek volg, was het bijna een evidentie om te specialiseren in dit muziekgenre voor het label. Je kent de muziek, je kent de plaatsen waar die gedraaid werd of wordt en je kent de luisteraars en verzamelaars ervan. Een ideale combinatie dus om te weten wat je doelpubliek wil.

In de toekomst is het zeker ook de bedoeling om andere genres te gaan aanbieden, maar eerst wou ik ervaring opdoen met het genre wat ik het beste ken. Er komen wel al wat andere genres uit later dit jaar, maar daarover kan ik nog niks prijs geven.

Op welke manier geraken de artiesten bij het label en hoe selecteren jullie de muziek die jullie gaan uitbrengen?
In eerste instantie worden de artiesten zelf door ons gekozen. De muziek die we uitbrengen moet een soort van kwaliteitscontrole ondergaan. Dit is een combinatie tussen de bekendheid van de track bij het grote publiek en de zeldzaamheid van de originele plaat. Anderzijds nemen we soms expres een onbekende track die toch heel goed klinkt, omwille van het opvoedingskarakter van zo’n tracks. Namelijk op dat moment verlaat je even de platgespeelde platen en leer je je doelpubliek ook eens iets anders kennen waardoor hun muzieksmaak verder kan verbreden. 

In tweede instantie zijn er ook artiesten die zelf de weg vinden naar het label, ook hier geldt een strenge selectie omdat we niet zomaar eender wat willen releasen, temeer omdat in onze economische realiteit de verkoopbaarheid van de release natuurlijk een belangrijk criterium is.

Wat is jullie voorkeur van uitgave en waarom? (Tape, cd, vinyl of digitaal)
We zijn een vinyl only platenlabel, een label in de letterlijke zin van het woord dus 🙂
Ik krijg wel vragen om te releasen op cd en digitaal, maar dat is niet onze specialiteit. Voor digitaal zijn er ook weer andere contracten nodig bij de licentiehouders en uiteindelijk zijn daar al voldoende aanbieders in te vinden. Cd is in de praktijk op sterven na dood, al zie ik zeker een revival hiervan in de toekomst dankzij de lage prijzen nog mogelijk.

Welke Belgische bands of artiesten hebben bij jullie een release die nog eens extra in de kijker mag komen?
Er zijn zovele Belgische artiesten intussen die een plaatsje kregen op één van onze releases, maar in het bijzonder denk ik dan toch aan Patrick Kacmar, de producer van de dance formatie Virtual Zone die in de jaren ’90 furore maakte met de gelijknamige track Virtual Zone, maar ook met hits zoals Heaven, Into Temptation en Looking For Love. Met het platenlabel hebben we zijn hele repertoire opnieuw uitgebracht op 3 ep’s en daar ben ik heel trots op dat we dit als klein onafhankelijk platenlabel hebben gerealiseerd.

Welke buitenlandse bands/artiesten zijn bij het label uitgegeven?
In het begin was onze missie eigenlijk om enkel Belgisch te releasen, maar dit bleek te beperkend te zijn, dus hebben we ook al Franse, Duitse en Nederlandse artiesten opgetekend. Spontaan denk ik aan DJ Tiësto en Marcel Woods uit Nederland, aan Lobotomy Inc en Malik Boudari uit Frankrijk, maar ook aan Junk Project uit Duitsland. Alvast mijn oprechte excuses voor wie ik nu niet genoemd heb 🙂

Hoe ziet het label zichzelf verder evolueren?
We hebben de afgelopen 3 jaren vooral veel uitgeprobeerd om te kijken wat de mogelijkheden zijn en ook onze zoektocht naar de juiste partijen was geen evidentie. De basis is op orde nu en met de nieuwe Belgische perserij Belgian Vinyl Pressing Plant, toevallig op een boogschuit van ons eigen hoofdkwartier, hebben we een goede partner gevonden om verder flexibel te groeien.

Momenteel ligt de focus vooral op groeien in aantal releases. We mikken daarvoor op 12 releases per jaar, gemiddeld 1 per maand dus en dat is ook ons maximum om kwaliteit te kunnen blijven garanderen. Wij doen ook bewust de distributie naar de verkooppunten zelf, dus daar moet ook voldoende tijd voor gereserveerd worden.

Daarnaast willen wij ook nieuw werk releasen en verder verbreden qua genres. Ook andere taken die bij het vinyl-proces horen zoals bijvoorbeeld het artwork ontwerpen kan in de toekomst mee als service aangeboden worden. Denk je aan een one-stop-shop voor vinyl in België, denk dan aan ALLSOUND!

Wat is jullie succesvolste band/artiest met hun/haar/zijn/x release?
Voor ons is de compilatiereeks MEMORIEZ het meeste succesvol. De oplages schommelen van 400 tot 1000 platen per release. Het is een compilatie, dus er staan altijd verschillende artiesten op 1 release. Dat is ook het leuke eraan, er is afwisseling en voor iedere smaak wat wils.

FacebookWebsite

Mobiele versie afsluiten