Verschillende labels onder een man: Dimitri Wool-e! Hij evolueerde met zijn labels naar bijna exclusief Belgische releases, blies onlangs met een schitterende collectors item 50 kaarsjes uit en rondt daarmee zijn label-periode stilaan af. Een man die niet mag ontbreken tijdens deze Week van de Belgische labels!
Wat was de drijfveer om met een label te starten?
Veel te veel kennissen en vrienden die goeie muziek maken (lacht).
Maar op zich is het verhaal gestart met de vraag van een collega winkelier of we niet samen iets zou doen voor de toen net opgestarte Cassette Store Day. Hij had al een tape-label, Comphusion, en de eerste drie Wool-E Tapes zijn dan ook samen met hem uitgebracht.
Welke muziekgenres worden op je labels uitgebracht? Heb je een voorkeur?
Dat volgt een beetje het opzet van de ondertussen gesloten Wool-E Shop: ambient, experimenteel en andere instrumentale elektronische muziek aan de ene kant en wave, post-punk, goth, EBM en industrial aan de andere kant.
Er is niet echt een voorkeur, het moet vooral goed klinken en soms ben ik de enige die dat vind (knipoog).
Op welke manier geraken de artiesten bij de labels en hoe selecteer je de muziek die je gaat uitbrengen?
Zoals eerder al aangegeven komt de meeste muziek die ik heb uitgegeven uit de onmiddellijke omgeving en vriendenkring. Soms worden artiesten door vrienden aangebracht, zoals Whispering Sons bijvoorbeeld. Anderen kwam zelf met de vraag of ik interesse had. En dan zijn er die ik per toeval op Facebook, YouTube, Bandcamp of Soundcloud ontdekte of via blogs zoals Luminous Dash. Dead High Wire ontdekte ik bijvoorbeeld via jullie.
Wat is je voorkeur van uitgave en waarom? (tape, cd, vinyl of digitaal)
Ik hou enorm van vinyl, maar erg praktisch is dat formaat niet echt, evenmin als tape trouwens. Tenzij je beweging nodig hebt (lacht).
Maar elk formaat heeft zijn voordeel. Cassette is heel welgekomen als je iets wil uitbrengen op zeer beperkte oplage (minder dan 100 stuks) en het kost ook stukken minder dan pakweg een lathe cut. Als beginnend label is het ook een zeer geschikt formaat want alles kan DIY.
Uit Wool-E Tapes is Wool-E Discs ontstaan voor het uitbrengen van cd’s en later ook vinyl.
Cd blijft nog steeds het goedkoopste van de fysieke dragers en is uiterst handig om lange muziekstukken uit te brengen die je niet wil knippen. Ik snap niet goed waarom iemand een lang ambient stuk van 40 of 50 minuten per se wil knippen om op vinyl uit te brengen. Het staat mooi in de kast, maar daarmee is alles gezegd 😉
Ook is het zo dat bepaalde genres formaatgebonden zijn, Berlijnse school bijvoorbeeld (door Tangerine Dream en Klaus Schulze beïnvloedde artiesten) is bijna altijd op cd (of digitaal) omdat het aantal fans dat vinyl koopt relatief klein is.
Welke Belgische bands of artiesten hebben bij jou een release die nog eens extra in de kijker mag komen?
Als ik zo eens rond mij kijk dan zijn dat er toch wel heel wat. De tweede release die ik uitbracht bijvoorbeeld: Darkpoem, faery gothpop uit Antwerpen, die kort na de release besloten van niet meer live op te treden wat de verkoop niet echt ten goed kwam. Of Bysenses uit Evergem bij Gent, wiens People concept album ik zowel op dubbel-cd als dubbel-lp uitbracht. Elektronische muziek die een beetje overal tussen valt, zowel voor fans van de Berlijnse school als van pakweg Autechre of zelfs Italo, er zit zelfs een hint naar Front 242 in.
Ook de plaat van Silent Noise Revolution, het piano project van Jan De Block, producer van Kyoko Baertsoen, verdient meer aandacht, aandacht die ons door corona door de neus geboord werd.
Evenals Sebastopol (ambient project van Marc Debroey van Fats Garden), The Riddle (eenmansproject uit het Brusselse die The Cure vermengd met een soort van AOR), Nevel (ambient/inteligent techno/soundscapes uit het Hageland), Galactic Underground/Venja (space ambient uit Limburg), Liquid Trauma (dark pop/EBM), Winterstille (gothfolk), Such Beautiful Flowers (dark electropop)… Veel te veel om op te noemen eigenlijk.
Welke buitenlandse bands/artiesten zijn bij de labels uitgegeven?
Wool-E Tapes/Wool-E Discs en sublabels Belgian NeuMusik & Dansd Les Profondeurs zijn geëvolueerd naar puur Belgische labels, hoewel er in de begindagen wel wat buitenlandse artiesten uitgegeven werden: de Nederlanders van Woodbender en Cinema Perdu maken beide deel uit van The [Law-Rah] Collective, waarvan ik ook een tape uitbracht.
Van Factice Factory uit Rijssel bracht ik drie releases uit, die mensen kwamen regelmatig in de winkel.
High Marks is een Amerikaan waar ik in de begindagen van de winkel een aantal keer trades mee gedaan heb.
Transfigure is een Engels duo met de dochter van Pauline Murray van de Engelse punkband Penetration, ontdekt op Soundcloud. Acapulco City Hunters is een Fransman die aangebracht werd door Luminance en waarvan ik met die laatste een splittape uitbracht.
Howling Larsons is het in Griekenland residerend koppel Rebecca Loftiss & Alan Trench. Die laatste is onder andere bekend van het drone gezelschap Temple Music en van de ter ziele gegane industrial en neo-folk distributeur World Serpent. Heb ik leren kennen toen ze de Temple Music cd die via Silken Tofu verscheen, kwamen presenteren in Gent.
En daarnaast zijn er de releases van het Nederlandse Wave Tension Records label dat ik mee distribueer.
Hoe zien de labels zichzelf verder evolueren?
Vorig jaar heb ik beslist om alle labels stil te leggen. Aan Wool-E Tapes was al een eind gekomen met de 10-delige cassettebox WET50. Voor Wool-E Discs en Belgian NeuMusic ben ik op zoek naar een overnemer, want als het op postpunk aankomt ben ik in België eigenlijk de enige die zich puur op dat segment concentreerde. Andere labels hebben wel wat van die bands onder contract maar daar staan ze dan naast een folk-, metal- of garageband op het rooster. Voor de ambient en Berlijnse school ben ik niet de enige, daar kunnen de collega’s van Littl’AntennA Records het gat wel dichten.
Er zullen nog een aantal releases verschijnen die door corona op de lange baan geschoven zijn. En voorlopig blijf ik ook verder de distributie doen van DB2Fluctuation (het label van Front 242-oprichters Daniel B & Dirk Bergen), Les Disques Du Pantoufle (het label van Jean-Marc Lederman), het Nederlandse Wave Tension Records en Littl’AntennA Records.
Wat is je succesvolste band/artiest met hun/haar/zijn/x release?
Op nummer 1 staat Endless Party van Wispering Sons en daarnaast de selftitled cassette van Transfigure, alles van Luminance, The Downfall van Barst, de Lagüna ep, A New Dawn van Absolute Body Control, Motor!k van Motor!k, The Space Between Worlds van Jean-Marc Lederman, The Unexpected van Der Klinke, Alternative News van de Brassers, Songs And Stripes van Red Zebra en de beide The Breath Of Life releases.”