Luminous Dash BE

Week Van De Belgische… Labels! POLDER RECORDS

Polder Records is een onafhankelijk doe-het-zelf platenlabel dat zich in 2018 uit de kleverige polderklei van West-Vlaanderen wurmde. Het label is gespecialiseerd in vette Belgische stoner, doom, sludge en rock. Ontdek meer over Polder Records in dit interview voor De Week van de Belgische muziek.

Wat was de drijfveer om met een label te starten?
Als grafisch vormgever was ik al bezig met de PR (presskit, website, sociale media) net als de demo hoesjes van mijn eigen bands. Ik vond dat heel leuk en heel leerrijk om te doen. Al snel deed ik dat ook voor de bevriende bands. Ik merkte dat we in onze scene en niche (bijna) overal tussen vallen. Gelukkig zijn we nogal van het DIY-principe. Dan ga je vanzelf optredens/tours organiseren en zoek je alles uit om in eigen beheer te kunnen releasen. Zelfs de grotere bands in ons genre waren het gewoon om alles zelf te doen. Meer en meer bands klopten bij mij aan. Ze wouden zich liever bezighouden met het maken van muziek en live shows spelen in plaats van pakketjes te maken en te ronselen voor reviews. In 2018 zag Polderrecords het leven en heb het mij nog geen minuut beklaagd.

Welke muziekgenres worden op jullie label uitgebracht? Hebben jullie een voorkeur?
Als indie label heb ik de luxe om selectief te zijn. Zeker omdat ik dit in bijberoep doe, daarom kies ik er bewust voor om maar een handvol releases te doen per jaar. De tijd die ik steek in één release wordt vaak toch onderschat. De focus ligt op de doom / stoner / sludge en post-metal scene, maar eigenlijk kan alles als ik er maar een klik mee heb.

Op welke manier geraken de artiesten bij het label en hoe selecteren jullie de muziek die jullie gaan uitbrengen?
Over het algemeen komen de aanvragen via mail binnen. Af en toe komen er ook vragen binnen via Facebook, maar dan verwijs ik toch altijd door om contact op te nemen via mail. Uiteraard nu wat minder door Covid, maar een belangrijk deel van de kandidaten kom ik gewoon ook tegen op shows, evenementen of festivals. Ik vind het belangrijk dat ik de band ook live gezien heb, al is dat met de recentste bands nog niet altijd gelukt. Als ik niet naar de live-shows kan gaan dan selecteer ik op de muziek die ik binnenkrijg. Soms wordt er ook contact gehouden met bands die nog niets kunnen laten horen, maar er wordt maar een overeenkomst getekend eenmaal er muziek te beluisteren valt. En uiteraard hou ik zelf ook de scene in de gaten en ga ik ook zelf op zoek naar nieuwe bands.

Wat is jullie voorkeur van uitgave en waarom? (Tape, cd, vinyl of digitaal)
Ik probeer altijd in functie van de band uit te brengen. Soms staat de band er op om enkel vinyl uit te brengen, maar dat vind ik niet altijd een goed idee. Cd’s hebben echt wel nog hun plek en zijn vaak de budgettaire oplossing om bijvoorbeeld naar het buitenland te verzenden. Uiteraard kun je niet om digitaal, maar dat gebruik ik dan weer vooral om de muziek zo breed mogelijk te verspreiden. Een cassette bracht ik nog niet eerder uit, maar als er een release dat zou vragen zou ik er wel voor kijken.

Welke Belgische bands of artiesten hebben bij jullie een release die nog eens extra in de kijker mag komen?
The RG’s brachten eind vorig jaar hun derde plaat uit. Het is een kanjer van een plaat, maar door die hele corona affaire viel de releaseshow in het water. Eind december is zo al niet ideaal, iedereen is immers bezig met zijn jaarlijstje en overzichtjes. Deze plaat mag dus gerust extra in de kijker. Your Head on a Stick is een toffe blend geworden van noise, punk, rock en grunge in een zeer nette productie gegoten door Dominiek Hoet (King Hiss). Ik ben ook héél enthousiast over de nieuwe plaat van Idealus Maximus die er aan komt in maart dit jaar. Een eerste single van de gelijknamige plaat Loofbos kun je intussen al beluisteren op streaming en YouTube.

Welke buitenlandse bands/artiesten zijn bij het label uitgegeven?
Tot nu toe heb ik enkel Belgische bands uitgebracht, maar voor het tweede volume van de verzamelplaat “Polderriffs” heb ik wel een internationale band samen gehaald om één nummer op te nemen. Het was tijdens de eerste lockdown waar we het idee hadden om met allemaal mensen uit de scene uit verschillende landen nummers te schrijven. Er is de drummer van het Nederlandse Mantra Machine, de vrouwelijke bassist van het Duitse Scorched Oak, een zanger van het Griekse Honeybadger en mezelf op gitaar (MOTSUS). De intro en solo gitaar die het nummer afmaken is niemand minder dan Bob Balch van Fu Manchu (VS). Een zéér leerrijke en leuke ervaring.

Hoe ziet het label zichzelf verder evolueren?
Het label is al enorm gegroeid in die paar jaren, waarvan de sampler met 17 bands op in de Rock Tribune kerst-editie getuige van is. Een volgende stap is één of meerdere showcases aanbieden voor de bands, een split vinyl uitbrengen en mijn droom is om samen in de studio te gaan met verschillende muzikanten en een echte ‘Poldersessions’ op te nemen. Daarnaast mijn distributie verder uitbreiden tot ver buiten België, het netwerk laten groeien en vooral een gezonde boost geven aan de hele scene. Ik zie het label ook meer doen dan enkel releases in de toekomst. Meer ondersteunend voor de bands, helpen met shows, merchandise, PR en sociale media etc.

Wat is jullie succesvolste band/artiest met hun/haar/zijn/x release?
Het is voorlopig een gelijkspel tussen Horses of Rebellion van Cowboys & Aliens en Moving Through Silence van Atomic Vulture. Beiden hebben in een mum van tijd de plaat uitverkocht. Als er genoeg vraag blijft komen bekijken we de mogelijkheden voor een tweede persing.

https://polderrecords.be/catalogue/

https://polderrecords.bandcamp.com/

Mobiele versie afsluiten