Luminous Dash BE

Week Van De Belgische… Labels! C-O-L-O-U-R-S

C-O-L-O-U-R-S  is een elektronisch muzieklabel dat gegroeid is uit een platform waar twee samenwerkende artiesten hun solowerk en hun collaboraties konden laten dobberen in veilige wateren. Ontdek meer over C-O-L-O-U-R-S in dit interview voor De Week van de Belgische muziek.

Wat was de drijfveer om met een label te starten?
C-O-L-O-U-R-S is oorspronkelijk gegroeid uit de plejade aan werken die geproduceerd werden door Joost Carpentier. Om zijn verschillende projecten de ruimte te geven, is Joost een centraal punt opgestart dat uiteindelijk is doorgegroeid als netlabel. Gedurende de jaren die volgden is Pieter Gyselinck aangesloten. Zowel hun aparte projecten als samenwerkingen hebben op die manier een gemeenschappelijke paraplu en/of aanspreekpunt. Het is zeker ook de interesse om andere artiesten, die op het label zouden passen, aan te spreken. Onsturicheit is daar een voorbeeld van.

Welke muziekgenres worden op jullie label uitgebracht? Hebben jullie een voorkeur?
Laat ons stellen dat er vertrokken wordt vanuit het elektronische perspectief. Deze muziek heeft ondertussen vele talen en sub-talen en alles wat daar een beetje bij betrokken is, heeft onze interesse. Qua smaken kijken we echter breder en ook zeker over de schutting. Jovica Storer is momenteel actief met een saxofonist en een multi-instrumentalist/vocalist. Het moet zeker niet ontoegankelijke muziek zijn, maar we spitsen wel onze oren dan. Een beetje warmte, diepgang of een bepaalde complexiteit kan ons altijd motiveren om meer te beluisteren. Maar ook hier moet je de zaken niet al te zwart/wit bekijken. IJskoude klanken kunnen hetzelfde en/of soms een dieper effect bereiken dan de warme.

Op welke manier geraken de artiesten bij het label en hoe selecteren jullie de muziek die jullie gaan uitbrengen?
Momenteel leeft de elektronica opnieuw in het land. Daarbij moet we vaststellen dat het meeste uiteraard bijzonder underground blijft. Als er artiesten zijn die we goed vinden en die ruimte zoeken om op één of andere manier, hetzij digitaal of analoog, gepubliceerd te geraken, dan kunnen we inderdaad misschien helpen. We denken dat het collectief helpt om de massa te doen groeien en om de kans te vergroten gevonden te worden. Maar laat ons ook niet te naïef zijn. Het leeft, maar het genereert nauwelijks inkomsten.

Wat is jullie voorkeur van uitgave en waarom? (tape, cd, vinyl of digitaal)
Dit is een moeilijke. Sommige werken zijn op één medium uitgekomen. Andere op meerdere. We hebben zelf al met een online verdeelmedium gewerkt dat bepaalde albums op alle mogelijke webwinkels en streamservices lanceert (waaronder al de gekende). Het is moeilijk om een voorkeur uit te spreken. Omdat wij van het label nogal van de oude tijd zijn, voelt het nog altijd heerlijk aan om een werk in handen te nemen, dus cd en/of vinyl. Dank zij de hulp van Wool-E-Discs hebben we de mogelijkheid om die verschillende uitgavemethodes aan te spreken. So, thanks Dimi!

Welke Belgische bands of artiesten hebben bij jullie een release die nog eens extra in de kijker mag komen?
Ik vind de samenwerking tussen Lounasan en Jovica Storer, beide motoren van het label, nog altijd een onderschat werkstuk. Hun vierdelig album RGBW onder de naam Cycles Of Moebius bewijst dat ze samen of solo heel wat muzikale mogelijkheden in hun mars hebben. Die komen daar nogal sterk tot uiting in een brede waaier van werkstukjes. Het nadeel is (nog steeds) dat de mensen een zekere moeite moeten doen om te luisteren. Wie denkt het op zeven seconden luisterwerk allemaal door te hebben, zal van een kale reis thuis komen. En dat maakt het moeilijk om bij mensen door te dringen. Terwijl deze muziek zeker niet als ontoegankelijk moet ingeschat worden.

(Lees hieronder verder)

Welke buitenlandse bands/artiesten zijn bij het label uitgegeven?
Voorlopig nog geen. We hebben al eens een paar mensen gecontacteerd. Ook hebben we al een paar aanvragen gekregen, maar het heeft nooit echt tot een coherent resultaat geleid. Nochtans hebben de artiesten zeker hun eigen inbreng te geven, maar we ondervinden dat het voor velen moeilijk is om de communicatie te blijven onderhouden tot aan een resultaat. We denken niet dat dit met het huidige corona-tijdperk te maken heeft, maar dat het een veel dieper verschijnsel is dat al een paar jaren aan de gang is.

Hoe ziet het label zichzelf verder evolueren?
Dat is een heel moeilijke vraag. We verwijzen naar het probleem hier boven reeds vermeld, dat het bijzonder moeilijk is om gevonden te worden. Bandcamp is bijvoorbeeld een plaats waar we de meeste inkomsten genereren, maar ook dat moet je redelijk summier zien in ons genre. Bovendien is hun uitbetaling verlaagd, dus daar zie je ook langzaam een vervaging optreden. Het is ook geen geheim dat het spelen van C-O-L-O-U-R-S werk op een streamingservice, heel weinig opbrengt. Ergens zit er in dat streaming verhaal nog altijd een financiële kink in de kabel. Het is geen reden om op te geven. Als je er vanuit het hart mee bezig bent, dan is vaak het werk en de samenwerking meer waard dan al het andere.

Wat is jullie succesvolste band/artiest met hun/haar/zijn/x release?
Jovica Storer heeft met Element en Gekarameliseerd twee meesterwerkjes gemaakt die blijkbaar toch nog wel eens opgeraapt worden. Lounasan heeft met I Wish I Made This Music Every Day een ambient album neergezet dat door sommige ooit als favoriet is aangestipt.

https://jovicastorer.bandcamp.com/album/gekarameliseerd
https://lounasan.bandcamp.com/album/i-wish-i-made-this-music-every-day
https://jovicastorer.bandcamp.com/album/element-remastered

https://c-o-l-o-u-r-s.bandcamp.com/

https://www.c-o-l-o-u-r-s.com

https://jovicastorer.bandcamp.com/

https://lounasan.bandcamp.com/

Mobiele versie afsluiten