Home Interview Wannes Cappelle over ‘Een etmaal met Het Zesde Metaal’

Wannes Cappelle over ‘Een etmaal met Het Zesde Metaal’

by Björn Comhaire

Dat de coronashizzle een zware impact gehad heeft op de Belgische culturele sector weten we ondertussen. Dat er duizenden livestream initiatieven werden opgezet om uitvoerende kunstenaars en de mensen daar omheen (een beetje) aan het werk te houden is ook geen nieuws. Dat een band zichzelf evenwel 12u lang zal laten filmen terwijl ze de voorbereidingen treffen voor een uniek liveoptreden, dat is nieuw.
Toch is dat precies wat Het Zesde Metaal zal doen op zondag 28 februari tijdens Een Half Etmaal Met Het Zesde Metaal. We spraken erover met klastitularis Wannes Cappelle.

© Björn Comhaire

Voor Het Zesde Metaal was 2020, zoals voor velen, vooral een jaar van afgezegde concerten. Hoewel ze een groot deel van de Skepsels toer konden afwerken, moesten ze de twee grootste concerten, bij Cactus in Brugge, annuleren. De drukke festivalzomer werd dan weer gereduceerd tot een optreden tijdens de mini-editie van Rock Werchter en op Campo Solar. Toen eind 2020 duidelijk werd dat ook de, voor voorjaar 2021, geplande theatertour in het water zou vallen, was de maat vol. Wannes Cappelle: “Eigenlijk zouden we eind januari een week doorbrengen in De Deugdzonde in Zwevegem om onze theatertour voor te bereiden. Die theatertour is lang het ding geweest waar we naar uitkeken. Toen eind december, begin januari duidelijk begon te worden dat ook die toer niet zou doorgaan, vonden we dat we iets moesten doen.”

Een livestream lijkt de enige haalbare optie maar het mag iets meer zijn dan alleen maar een concert. “In plaats van te zitten zuchten over hoe zo een livestream toch nooit hetzelfde kan zijn als een liveconcert, zijn we beginnen zoeken naar zaken die je net wél kan doen tijdens een livestream en niet tijdens een live concert. We zijn beginnen denken over hoe we als band op een andere manier contact kunnen hebben met onze fans. Tijdens een live concert vragen mensen bijvoorbeeld vaak verzoeknummers aan. Dikwijls kan je daar niet op ingaan omdat je die nummers niet gerepeteerd hebt of omdat ze niet in de set passen. Tijdens een livestream kan dat wel, zeker als je twaalf uur de tijd hebt om je voor te bereiden. Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden: iemand vraagt om een filmpje op te nemen voor zijn jarige nicht, een gitaar fan wil graag weten welke effectpedalen Filip Wauters gebruikt om zijn typische sound te creëren, geluidsman Jeroen Vereecke demonstreert hoe hij de band laat klinken, onze kokkin Barbara deelt het recept van ons middageten… Zaken waar je tijdens een live set onmogelijk kan op ingaan maar die nu wel kunnen”, zegt Cappelle.

Twaalf uur lang, grotendeels ongescripte televisie maken is geen evidentie. Wannes: “De stream zal sowieso een soort ‘vlieg-op-de-muur’ gevoel geven al zullen we er ons heel erg van bewust zijn dat er mensen meekijken. Het mag niet saai worden en daarom hebben we voor onszelf een opdracht bedacht. Momenteel maak ik elke week een cover voor Studio Brussel. We willen een aantal van die covers in een band arrangement gieten. Tijdens het concert, dat het laatste uur van de livestream zal plaatsvinden, gaan we onder andere die nummers brengen. Op die manier werken we ergens naartoe en hebben we onze bezigheid tijdens die momenten dat we niet de vragen van fans beantwoorden. Tijdens die repetities kan de kijker ook eens zien hoe de dynamiek is in de groep.”

Contact met de fans is altijd belangrijk geweest voor Wannes. “Tijdens een liveconcert ben je een uur tot anderhalf uur samen met je publiek. Ik besteed redelijk veel aandacht aan het contact met hen. Tussen de nummers vertel ik van alles, ook omdat onze nummers echt iets willen vertellen. Dan kan ik daar niet anderhalf uur met mijn ogen dicht staan zingen. Hier zal het compleet anders zijn. Elf uur lang hebben we contact gehad met de fans en dus kunnen we deze keer, tijdens het optreden, helemaal in de muziek kruipen zonder ertussen te moeten babbelen. Dat gaat een heel ander gevoel geven. Het optreden wordt ook niet uit de normale positie van de toeschouwer gefilmd. We zullen allemaal in een kring staan met een camera die voortdurend rond ons kan rijden en met camera’s tussen de muzikanten. Je zit als kijker dan ook helemaal in de band.”

Aangezien er geen limiet staat op het aantal deelnemers aan de livestream, is het mogelijk dat er heel veel vragen binnenkomen. Om die allemaal wat te kanaliseren zal bandmanager Bram Bostyn ze zoveel mogelijk op voorhand bundelen. De vragen blijven trouwens geheim voor de band tot op de dag zelf. Wannes: “Ik vermoed wel dat dezelfde vragen vaak zullen terugkomen. We zijn allemaal minder uniek dan we denken. Als er duizend mensen een vraag stellen, dan zullen dat geen duizend verschillende vragen zijn. Zijn er teveel vragen dan zullen we keuzes moeten maken. Maar ook dat zullen we op het moment zelf beslissen. Hoe we tot een beslissing komen zal trouwens ook te zien zijn in de livestream! Het hoort allemaal bij het spel.”

Repetities en discussies tussen de bandleden, vragen beantwoorden, kooktips, een liveoptreden… het wordt een drukke dag en toch is er nog meer. “We hebben ook een dagboekkamer. Daarin is een knop voorzien en als je daarop drukt, krijg je een minuut schermtijd voor jou alleen. De knop ‘overruled’ de regisseur en je neemt de regie over. Ieder van ons mag daar, helemaal privé, zijn zegje doen. De anderen weten dus niet wat daar gezegd wordt tegen het publiek. Als ik bijvoorbeeld reclame wil maken voor mijn cd met muziek van Schubert (met Nicolas Callot, red.), of iets wil zeggen over iemand die mij tegensteekt, dan kan ik dat doen (lacht).” Ook de crew komt tijdens de uitzending uitgebreid aan bod want er is een uur voorzien waarin zij in beeld worden gebracht en geïnterviewd.

Hoewel de corona periode bij velen zorgde voor inspiratie, vond Wannes het niet evident om erover te schrijven. “Vooral door het feit dat we ons in een toestand bevinden waarvan nog niet duidelijk is waar we eindelijk zullen eindigen. Het is nog erg vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen of te schrijven. Je hebt wat afstand nodig, anders ga je open deuren intrappen.” Toch zorgde de aankomende livestream en het vooruitzicht op ‘echte’ repetities voor een extra creatieve boost en deed Wannes een eerste poging om een lied te schrijven over de afgelopen periode. Zondag komen we daar ongetwijfeld meer over te weten…

Technisch wordt de livestream van 28 februari trouwens een huzarenstukje. De regie is dan ook in handen van de ervaren cineast, producer en fotograaf Maximiliaan Dierickx. Dierickx werkte in het verleden al samen met Raketkanon en Goose en werkte mee aan meerdere televisieseries. Wannes Cappelle leerde hem kennen tijdens het draaien van zijn nieuwe serie Grond. Geen kleine naam dus en meteen ook een garantie dat dit (veel) meer wordt dan een paar webcams die wat voor zich uit zitten registreren.

De livestream begint zondag ochtend om 10u en loopt 12 uur door tot 22u. Om 21u vindt het optreden plaats. Wil je erbij zijn op 28 februari dan kan je hier tickets bestellen en je vraag stellen aan Het Zesde Metaal.

You may also like