Twaalf jaar geleden brachten Bart Bekker en Jan Vanwinckel onder de naam The River Curls Around The Town het debuut More Than A Break uit. Het duo bracht toen een mysterieuze mix van electro en pop. Nu, 12 jaar later, zijn Bekker en Vanwinckel terug met een nieuwe cd Nightshadows en een nieuwe ep (s)park(l)ing. Wij spaken met het duo over hun project.
Hoe komt dat het zo lang heeft geduurd om de opvolger uit te brengen van jullie debuut?
We zijn de voorbije 12 jaar nooit gestopt met het schrijven van nummers. Bart heeft ondertussen een gezin gesticht, we werken allebei en daardoor bleef er minder tijd over om af te spreken. Het tempo van songs schrijven lag dus wat lager dan de jaren daarvoor maar toch zijn er ondertussen héél wat nummers klaar om in de toekomst uit te brengen. Voor de eerste plaat werkten we ook nog samen met een label. Sinds een aantal jaren zijn de mogelijkheden om in eigen beheer iets uit te brengen veel gemakkelijker geworden. Daarom hebben we ons eigen label 3300 RPM Records opgericht. Daarnaast lag de prioriteit ook vooral op onze rockband Gudinöv, maar het kriebelde om met The River Curls Around The Town nog eens een album uit te brengen en zo geschiedde. We zijn ook niet van plan om nog eens 12 jaar te wachten met het volgende album.
De ep klinkt wel iets anders dan jullie vroegere werk, wat was jullie motivatie om deze ep uit te brengen?
We hebben een aantal jaar geleden deelgenomen aan de wedstrijd ‘Music for car parks’. De opdracht was om een soundscape te schrijven die effectief moest dienen als achtergrondmuziek in parkeergarages. Het nummer haalde de finale niet, maar we zijn er zelf wel tevreden over en wilden het bij gelegenheid uitbrengen. Daarom hebben we er een aparte ep van gemaakt maar het nummer werd als bonustrack toegevoegd aan de fysieke cd-versie van Nightshadows. Buiten het feit dat het een zeer lang nummer is, zit het wel vol met typische kenmerken die je ook in onze andere nummers terugvindt.
Jullie maken ook deel uit van de rockband Gudinöv, die totaal anders klinkt dat jullie project. Naar welke muziek gaat jullie voorkeur uit?
Vraag ons niet om te kiezen tussen beide projecten, want dat is echt onmogelijk. Ze zijn voor ons even belangrijk en we doen ze allebei even graag. We houden van scheurende gitaren en de power die er van Gudinöv uitgaat maar evenzeer van het ingetogen en mysterieuze van The River Curls Around The Town. We kunnen bij allebei ons ei in kwijt, dus voor deze vraag zetten we graag onze joker in.
Hoe is jullie samenwerking ontstaan?
Onze geschiedenis gaat ver terug. Als 18-jarige kreeg Bart nog gitaarles van Jan in een jeugdhuis in de buurt. We zijn elkaars muzikale avonturen blijven volgen en op een bepaald moment hebben we een paar keer afgesproken om nummers te schrijven. De toenmalige poprockgroep van Bart viel in die periode zonder keyboardspeler en Jan zat op dat moment ook zonder groep. Al snel werd Jan ingelijfd bij wat de voorloper van Gudinöv zou worden. Dat is ondertussen al 20 jaar geleden. In 2003 hadden we zin om een zijproject te starten en we werden door een kennis uitgedaagd om in een bepaalde richting nummers te schrijven. Dat is uiteindelijk The River Curls Around The Town geworden. We spelen ondertussen al zo lang samen dat we elkaar op muzikaal vlak soms zonder woorden aanvoelen. Dat heeft al meermaals tot magische momenten geleid.
Met dit project maken jullie heel donkere muziek, zijn jullie zo’n melancholische mannen?
We zijn allebei wel gevoelsmensen en we gebruiken muziek als medicijn om emoties van ons af te schrijven. Onze muziek leent zich daar héél sterk toe. Het donkere was van in het begin een beetje een bewuste keuze maar het feit dat bijv. de geprogrammeerde ritmes en de karakteristieke baslijn in héél wat nummers zorgen voor een bepaalde groove is dat ook. Eigenlijk kan je wel stellen dat we erin geslaagd zijn om een eigen herkenbare sound te creëren.
Hebben jullie nu met de coronacrisis meer tijd om muziek te maken?
Samen in elk geval niet. We blijven allebei in ons kot. Jan is een paar weken ziek geweest en heeft wel een aantal nummers geschreven en afgewerkt. Bart telewerkt en met een kleuter in huis blijft er niet veel tijd over. Al is er in de schaarse momenten wel al muziek voor een nieuw nummer geschreven. We missen het alleszins wel om samen aan muziek te werken.
Wat zijn de inspiraties voor jullie teksten?
We schrijven over wat ons bezighoudt. De muziek wordt al jammend geschreven en pas daarna beginnen we aan de tekst. Soms heeft er iemand een zin genoteerd of is er iets gebeurd (al dan niet in onze persoonlijke omgeving) waardoor we tot een tekst komen. We werken ook samen met Mick Shorter, een Brit die in Tienen woont. Hij levert zeer sterke teksten aan. Sommige spreekt hij in en die zetten wij op muziek, andere zingen we zelf in.
Is er een bepaalde reden waarom jullie met dit project niet optreden?
In het begin hebben we wel degelijk opgetreden. Ons allereerste optreden was trouwens een preselectie van Humo’s Rock Rally waar Milow één van de concurrenten was. Na de release van onze debuut-cd hebben we een paar cluboptredens gedaan maar het werkte niet voor ons. We hebben het meeste plezier in het schrijven van de nummers. Dat schrijven gebeurt onder ons twee en het vraagt gigantisch veel tijd om dan later de nummers te analyseren en opnieuw te arrangeren voor een livebezetting. Tijd die er door onze gezin- en werksituaties niet is. Met Gudinöv hebben we de voldoening van schrijven en live optreden wel…
Tot slot, van waar komt het idee rond jullie naam?
In het genre dat we maken is een lange groepsnaam niet ongewoon. Denk maar aan groepen die ons beïnvloeden zoals At The Close Of Every Eay, The Low Frequency In Stereo,… The River Curls Around The Town is genoemd naar een songtitel van de Britse groep Hood, nog één van onze invloeden.