Enkele dagen geleden maakten we kennis met The 925. Een nieuwe Gentse band die oldschool rock-‘n-roll maakt zoals we ze al een tijdje niet meer gehoord hebben in onze contreien. Jorik Van den Bosch (gitaar), Tomas Van Hove (gitaar en productie), Bram Baele (zang), Nick Maertens (bas) en Aaron Machtelinckx (drums) houden van complexloze, eerlijke gitaarrock zonder kapsones en met een geweldige, positieve energie. We hadden een fijn gesprek met liedjesleverancier en gitarist Jorik en met zanger en brulboei Bram.
Het eerste zaadjes voor de nieuwe band werden gezaaid ergens in 2019. Jorik: “Het begon in feite met Tomas Van Hove, Bram en ik die vroeger samen speelden in Surreal Lipstick Tragedy (SLT). De band ging een paar jaar geleden uit elkaar en elk van ons speelde daarna in andere bands. We zijn mekaar nooit uit het oog verloren en gingen regelmatig naar elkaars optredens. Plots kwam iedereen ongeveer op hetzelfde moment op een punt waarop we ons realiseerden dat wat we op dat moment muzikaal aan het doen waren, eigenlijk niet zo ons ding was.”
Bram vult aan. “Een dik jaar geleden, ergens eind 2019, begin 2020, gaven we samen een feestje waarop we nog eens zouden spelen met SLT. Tijdens de repetitie voor dat reünie-optreden voelden we alle drie onmiddellijk dat wat we op dat moment maakten zoveel beter klonk dan wat we pakweg tien jaar geleden deden. Vanaf toen ging het in feite bijna vanzelf.”
De vonk was er terug en de drang om samen opnieuw muziek te maken werd steeds sterker. Jorik besloot rond diezelfde periode om het populaire Mooneye te verlaten en samen met Tomas begon hij nieuwe muziek te schrijven. Aaron Machtelinckx (drums) werd erbij gehaald en even later kwam ook bassist Nick Martens The 925 vervoegen. Producer Rodrigo Fuentealba maakte de band compleet.
Hoewel de nummers geschreven werden door Jorik en Tomas, blijft de interpretatie en de uitvoering ervan toch iets van heel de groep. Jorik: “De band zet de nummers naar hun hand al kwam de grootste invloed volgens mij toch vooral van Rodrigo.” Bram (onderbreekt Jorik): “Dat vind ik eigenlijk niet. Wij spelen riff-based rock-‘n-roll en Tomas en Jorik maken die riffs. Doordat beiden complementair zijn met Rodrigo komen die nummers dankzij hem wel beter tot hun recht. Ze zaten dus eigenlijk al heel goed maar Rodrigo is dan weer sterk in het bepalen van wat wel werkt en wat niet gaat werken.”
The 925 slaagt er van bij hun eerste single Fake Love in om een duidelijk herkenbare sound te creëren en daar is best wat werk aan vooraf gegaan. Jorik: “We hebben heel hard aan die sound gewerkt. We wilden zoveel mogelijk klinken als toen, in de jaren ’60. Tomas en ik spelen bijvoorbeeld alle twee op een versterker uit de jaren ’60. Tomas moest er zelfs nog eentje kopen! Ook de drum komt uit de sixties en klinkt ook echt als een oude jazz drum. Ik maakte echt een hele waslijst van materiaal dat moest aangekocht worden om het juiste geluid te krijgen.”
Bram: “Ik klonk gelukkig al sixties genoeg! Het geluid dat je hoort in de nummers is precies zoals we klinken. Er is echt nog heel weinig aan gedaan achteraf. Neem nu die versterker van Jorik, je plugt de gitaar in en dat ding klinkt gewoon zo. Vroeger speelde Jorik met een vliegdekschip vol effectpedalen. Nu gebruikt hij er twee of drie en dat is het. Het gebeurt dat we tijdens de repetitie naar mekaar kijken en dan zie je ons allemaal denken: ‘Ja, zo moet het gewoon klinken!’.”
De opnames in de Johnny Green Giant studio’s verliepen dan ook vrij vlot. Jorik: “Het komt erop neer dat we zes maanden lang vijf nummers hebben gerepeteerd (lacht). Eens we in de studio kwamen was er dan ook geen discussie meer. Alles stond van A tot Z vast.”
Bram: “De nummers waren in feite al ‘gepreproducet’. Rodrigo was een paar keer naar onze repetities komen luisteren en daar hadden we alle nummers met hem doorgenomen. De sound was er en ook qua structuur stonden de nummers er. In de lyrics is er wel nog het één en ander geschrapt. Sommige zinnen zijn korter en krachtiger gemaakt met wat meer punch. Dat gebeurde wel in onderling overleg natuurlijk.” Jorik: “In drie dagen stond de ep erop.”
De mixing en de mastering gebeurden in de VS. Jorik: “Via Rodrigo konden we voor de mixing en de mastering Jim Diamond strikken. Jim Diamond is echt wel een bekende producer die bijvoorbeeld nog met The Sonics gewerkt heeft, maar ook met The White Stripes, The Dirtbomb, Electric Six en The Fuzztones. De mixing gebeurde in een aantal iteraties. Je krijgt dan een eerste versie terug en dat is toch ff slikken.”
Bram: “Hij heeft de mix helemaal open gelaten en gebruikte weinig compressie. De nummers staan er bijna op zoals we ze live gespeeld hebben en dat klinkt echt intens.” Jorik: “Jérôme Pringiers, onze geluidsman, had al een eerste mix gemaakt en die klonk iets meer gepolijst. Dan krijg je de mix van Diamond en da’s toch even schrikken. Maar een dag later denk je: ‘Yeah’!”
Zo ging de mix een aantal keer de oceaan over. Jorik: “Iedereen beluistert de nummers op een andere manier en focust toch vooral op zijn eigen instrument. Daar kwam ook nog eens de commentaar van Rodrigo bij. Ik probeerde die feedback te bundelen en gaf die dan door aan Jim.” Bram: “Jorik was Zwitserland!”
De balans wat aanpassen, een effect toevoegen hier en daar en drie weken later was de ep een feit. Bram: “De grootste aanpassingen waren eigenlijk al voordien gebeurd en hadden met de tekst te maken. Je moet je voorstellen, je zingt de tekst in op een aantal opnames en dan komt de eerste mix uit de studio en is je tekst compleet door mekaar gegooid (lacht). Rodrigo zei dan: ‘Ik vond dat het zo beter klonk’. Eerst heb je het gevoel dat het totaal niet klopt maar na een paar keer luisteren, besef je dat hij gelijk had en dat het zo gewoon beter klinkt. Veel credits voor Rodrigo daarvoor!”
Hoewel Rodrigo Fuentealba niet meespeelt in de band is hij toch een onmisbaar deel van de The 925 geworden. Jorik: “We zijn nu aan het repeteren voor onze liveset en oefenen een aantal nieuwe nummers. Ook daar gaan we Rodrigo bij betrekken om de nieuwe nummers up te graden. Eventueel met zicht op een tweede ep, al is dat op dit moment nog erg veraf.” Bram: “Het zijn soms die hele kleine, en soms grote, dingen die Rodrigo kan toevoegen die ervoor zorgen dat het nummer toch enigszins euhmm… maatschappelijk aanvaardbaar wordt.” (lacht) Jorik beaamt wat Bram vertelt. “Neem nu She’s Got It, oorspronkelijk speelden we dat nummer half zo snel. Het was een heel traag nummer. Rodrigo stelde voor om het een heel stuk sneller te spelen. De tekst klopte dan natuurlijk niet meer dus hebben we een heel nieuwe tekst geschreven. Maar het werkt echt wel.”
Het geluid van The 925 is geïnspireerd door wat The Sonics deden in de jaren ’60 maar de stem van Bram klinkt misschien nog het meest als die van Little Richard. Bram: “Mijn stem is door de jaren geëvolueerd. Een paar jaar geleden kon ik nog makkelijk ‘clean’ zingen maar nu is dat wat moeilijker geworden. Ik heb het gevoel dat die ruige stem eigenlijk mijn echte zangstem is. Ik kan die ook lang blijven gebruiken.” Jorik: “In de studio heeft hij een hele dag staan brullen! Alle zang is op één dag opgenomen, na een tijdje moesten we water over zijn hoofd gieten om hem een beetje af te koelen!” (lacht)
Ook live zal het stevig aan toe gaan. Bram: “Je moet echt eens naar een van onze live optredens komen, dan zal je zien dat de band één brok energie is.” Jorik: “Bram en ik dagen elkaar ook constant uit op het podium. Hij heeft ooit (bij SLT, red.) midden een concert, terwijl ik aan het soleren was, een banaan kapotgeslagen op mijn gitaar. We zijn ook ooit eens samen in het publiek gesprongen en zijn toen keihard op de grond beland.” (lacht) Bram: “Of daar nu vijf, vijfhonderd of vijfduizend man staat, het maakt ons niet uit, wij geven ons helemaal. Onze ritmesectie met Aaron en Nick is ook heel goed op mekaar ingespeeld en die staat als een blok beton. Dat geeft Jorik, Tomas en mij enorm veel vrijheid om ons ding te doen.”
Ze omschrijven zichzelf als één bom energie, een kernraket. Jorik: “Dat geldt trouwens ook voor onze repetities. Die zijn heel intens.” Bram: “Onze drummer wilt bijvoorbeeld niet stoppen met spelen en vindt pauzes vreselijk tijdens de repetities. Wat hem betreft ramt hij vier uur non-stop door op zijn drum.”
Jorik: “Kijk, we hebben misschien niet de meest originele nummers of teksten, maar we menen elke noot die we spelen en zingen.” Bram: “We vertrekken vanuit de intentie dat wij ons willen amuseren. Het publiek krijgt rock-‘n-roll te horen zoals ze die in de jaren ’60 en ’70 speelden. We willen dat er niet alleen gesprongen wordt maar dat er ook gedanst en gejived kan worden op onze muziek. Iets wat op dit moment in de live-scene niet zo vaak meer voorkomt.” Jorik: “Toen ik met Mooneye op de baan was, heb ik heel veel bands live bezig gezien. Ik zag veel pop, indiepop, veel punk en zwaardere genre’s ook, maar weinig daartussenin. Wat ik weinig zag was dansbare rock-‘n-roll. Misschien kan je ons wat vergelijken met Fifty Foot Combo.”
Over wat de toekomst brengt, willen Jorik en Bram nog niet teveel uitspraken doen. Eerst komen de ep en reeks live-optredens, al zouden ze het geweldig vinden als ze volgend jaar op een paar toffe festivals kunnen spelen. Jorik: “Er bestaat ook zoiets als een internationale, underground rock-‘n-roll scene. Daar willen we graag in geraken, ook omdat we dan in het buitenland zouden kunnen spelen.” Bram: “Voor mij maakt het niet uit waar we naartoe gaan, ik wil gewoon veel kunnen spelen. Voor mijn part zijn we elk weekend de baan op, ik zal mij wel vrij maken.” (lacht)
Ook op de radio gedraaid worden zou geweldig zijn al maakt Jorik zich daar niet zoveel illusies over. “Voor nogal wat zenders zijn we te ruig denk ik, al zouden we wel passen op Radio Willy of Studio Brussel.” Bram: “Het is ook een kwestie van de juiste mensen kennen. Momenteel hebben wie die contacten nog niet. Maar kijk, Raketcanon en Stake worden ook niet vaak op de radio gedraaid en die waren en zijn toch ook goed bezig.” Jorik: “Het moet fun blijven en we willen niet afhankelijk worden van iemand anders. Zolang we maar veel live kunnen spelen, da’s het belangrijkste op dit moment.”
Ondertussen liggen de eerste vier concerten van The 925 vast. Je kan ze binnenkort hier tegenkomen:
29/08 – Radio Clash, Sint-Denijs
04/09 – Zomerconcerten Absolute Surfclub, Oudenaarde
11/09 – Merelbeke Village, Merelbeke
02/11 – BarBroos, Gent