Luminous Dash BE

TEN LUMINOUS QUESTIONS : KEVIN PEETERS (ISADORE)

Het Leuvense vijftal Isadore stuurde met de single Snowflake een prachtige song de wereld in. De band onderging al diverse ledenwissels maar bassist Kevin Peeters is één van de originele leden. Wij legden hem onze Ten Luminous Question voor.

(c) Zourab Photography.

Wat betekent muziek voor je en kan je een leven inbeelden zonder muziek?
Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat muziek meer is dan louter een hobby. Muziek is als even afreizen naar een andere dimensie, je kan op verschillende manieren naar muziek luisteren natuurlijk maar dat maakt het net zo speciaal. Je kan je helemaal verliezen in een live performance of je kan wegdromen met een koptelefoon op. Daarnaast is muziek en ik denk dat veel muzikanten dat beamen, ook een manier om dingen te vertellen die je op een andere manier niet direct kwijt kan, een manier om jezelf uit te drukken, een uitlaatklep, creatief en emotioneel. Muziek is een redmiddel.

Wat is de eerste plaat die je kocht, en weet je nog hoe dat kwam?
De eerste plaat die ik zelf kocht met mijn eigen centjes was Stadium Arcadium van de Red Hot Chili Peppers. Ik zat toen nog op de muziekacademie en het eerste “popnummer” dat we daar speelden, met de gitaarklas, was een nummer van hen. Vervolgens in hun discografie verdronken op YouTube om dan in de Fnac te eindigen met de inhoud van mijn spaarpot.

(c) Red Hot Chili Peppers

Welke artiest of band heeft jou op het podium meest geïmponeerd?
Bon Iver vorig jaar in Vorst, kippenvel! Ik had dit jaar tickets samen met Joanne (zangeres/gitariste van Isadore) voor de show in het Sportpaleis. Hetgeen een gigaproductie beloofde te worden met een heus immersive PA-systeem en indrukwekkende lichtshow maar ten gevolge van de huidige coronacrisis dreigt dit nu in het water te vallen vrees ik.

Wie heb je ooit als kind voor de spiegel staan imiteren?
Wel… Sergio Quisquater. Ik denk dat ik in het derde kleuterklasje zat toen Sister zijn intrede deed.

Welke platenhoes vind jij de meest iconische?
Brothers van The Black Keys, ik apprecieer de no nonsense aanpak enerzijds maar tegelijkertijd vind ik de vibe van de hoes ook passen bij de sound van het album.

(c) The Black Keys

Met welk nummer kunnen we je doen wenen?
Holocene van Bon Iver, om de een of andere reden word ik altijd geconfronteerd met die plaat op de meer vage momenten in mijn leven.

Wat is volgens jou de meest ondergewaardeerde plaat, en welke de meest overgewaardeerde?
Isbells met Sosei en The Ideal Crash van dEUS, er is over die laatste plaat afgelopen jaar veel te doen geweest in verband met het jubileum maar a A Bar Under The Sea vind ik bijvoorbeeld een veel sterkere plaat. Voor alle duidelijkheid, ik ben wel fan van The Ideal Crash.

(c) Isbells

Wat is jouw mooiste muzikale moment in je leven?
Eigenlijk iedere keer als een nummer vorm begint te krijgen en de leuke kleine extra elementen beginnen het nummer z’n eigenheid en sfeer te geven. Dan krijg ik een soort van vreemd opwindend gevoel waar ik heel gelukkig van word. Als dat dan live op de juiste manier tot zijn recht komt: kers op de taart!

Als je moet optreden, wat doe je de vijf minuten daarvoor?
Iedereen heeft bij ons zo z’n eigen gewoontes. Joanne warmt haar stem meestal op, Sarah rookt waarschijnlijk een sigaret, ik neem een slok van mijn pint, Mika wellicht ook en Robin is op dat moment hoogstwaarschijnlijk al aan het fantaseren over hoe het publiek losgaat op zijn solo tijdens Come And Get It.

Wat is het meest gênante moment uit je carrière?
Persoonlijk, ook tijdens Come And Get It, durf ik al wel eens te “choken” tijdens de break na het refrein. Dat heeft al wel eens voor een ongemakkelijkheid gezorgd op het podium aangezien ik daar een belangrijke cue geef. Nu het was Willy Willy die volgens mij iets zei in de trant van: “als ge een fout speelt, speelt ze 2 keer. Dan is het kunst.” …een gouden raad als je het mij vraagt.

Mobiele versie afsluiten