Luminous Dash BE

SOUND TRACK: Uma Chine

Onlangs passeerden ze hier nog als BELTOON en naar aanleiding van hun deelname aan SOUND TRACK spraken we met Nele De Gussem!

Waar komt de naam van de band vandaan en stel je maar eens voor!
Onze naam is een samentrekking van hUMAn en maCHINE. Wij zijn Nele De Gussem, Sherien Holail Mohamed, Rana Holail Mohamed, Nils Vermeulen, Gilles Vandecaye-Pinoy en Simon Raman.

Hoe moeten we de muzikale geschiedenis tot nu voorstellen?
We bestaan twee jaar. Ik had veel muziek liggen en zocht dus een band om die verder uit te werken. We kenden elkaar allemaal min of meer van in de Gentse scene en ik had superveel geluk dat iedereen die ik er echt graag bij wou, er meteen zin in had. De vibe die wij hebben als we samen op het podium staan, is magisch. Voor we het wisten, stonden we door een samenloop van omstandigheden tijdens de Gentse Feesten op het groot podium Bij Sint-Jacobs. En dan mochten we ook een support doen voor Mauro, die het goed vond en een plaatje wou kopen dat we nog niet hadden. We hebben dan veel gespeeld, een eerste plaat opgenomen en die begin 2019 uitgebracht. We mochten die voorstellen in o.a. de Handelsbeurs, en daarna hebben we een release tour in Duitsland gedaan. 

Wanneer besefte je dat muziek spelen je passie is?
Ik was een jaar of 14 toen ik besloot dat ik alleen en vooral muziek wou maken. Muziek is sindsdien een constante geweest, op veel verschillende manieren. Vroeger was ik veel bezig met heel oude muziek op gitaar, heb dan conservatorium gedaan waar ik mij meer interesseerde voor hedendaagse klassieke muziek, heel experimentele dingen. En ondertussen zat ik ook al in bandjes elektrische gitaar te spelen, begon later meer op synths te focussen en zelf te schrijven. Ik kon heel lang niet goed beslissen welke muziek ik dan precies wou spelen, heb sowieso van overal wel iets gepikt en onthouden.

Wat maakt de Belgische muziekscene uniek denk je, of is die helemaal niet uniek?Hmmm, we zijn zo klein en dan is de scene nog eens sterk gespleten op de taalgrens… Nu ik veel met Franstalige Brusselaars samenspeel, merk ik hoe verschillend ons referentiekader al is, en dat op een uur rijden van elkaar! Ik heb geen idee hoe pakweg de Deense muziekscene eruit ziet dus ik kan moeilijk vergelijken. Zoals het hier is, zal het overal zijn; er zitten heel veel goede muzikanten in donkere kamertjes prachtig rare en unieke muziek te maken. “Alles van waarde is weerloos”

Wie zijn voor jullie inspiratiebronnen en hoe zou je je muziek zelf omschrijven?
Dat verandert om de zoveel weken. Ik heb nu onlangs pas Prince ontdekt, bijvoorbeeld. Dus dan is dat eventjes een serieuze invloed, en een deel blijft sowieso hangen. Ik denk nu aan wie het meest invloed gehad heeft op onze eerste plaat: Björk, GOAT, Amen Dunes, Mac deMarco, Deerhoof, Perfume Genius, zo’n dingen. Ik heb ook enorm veel geleerd als muzikant bij Maya’s Moving Castle; Future Old People Are Wizards, delvaux… Ik heb altijd meegenomen wat ik goed vond en nu bij BRNS ontdek ik ook weer nieuwe mogelijkheden, dat is ongelofelijk boeiende muziek. Mijn achtergrond in hedendaagse, experimentele muziek heeft zeker veel invloed gehad. De jongens van de band zijn ook jazzmuzikanten, ik mag die gelukkig alles voorschotelen, ze verschieten niet snel. 

Met welke band of artiest word je vergeleken, hoewel je dat absoluut niet wil?
Dat is ons denk ik nog niet overkomen. Wat wel al gebeurd is, is dat we – ongetwijfeld zelfs goedbedoeld – vergeleken worden met andere Gentse bands die ook een frontvrouw hebben, mensen waar ik veel respect voor heb, maar met wie we muzikaal niets te maken hebben. Dan denk ik: je hebt geluisterd met je ogen. Slecht dus.

Voor welke band zou je eens graag het voorprogramma willen spelen en waarom?GOAT! Ik vind ze heel goed, en ik vind het idee van een band als een gemeenschap, commune zelfs in hun geval, fascinerend. GOAT heeft ook vaak een andere samenstelling, net zoals Crack Clouds, hoorde ik onlangs. Onze cultuur is zo gefocust op ego’s, er moet altijd één gezicht zijn en nog liefst een schoon ook. Een band zijn is daar een goede antidote voor. 

Wat maakt jullie anders dan andere bands denk je?
We zijn met drie frontzangeressen, we zijn een heel vocal-heavy band daardoor. Maar ook heel synth-heavy. En twin-heavy. Rana en Sherien, de andere twee zussen, zijn een tweeling.

Wat wordt de volgende (grote) stap voor de band?
Aftershow spelen voor dEUS in Trix is een grote eer! We zien ook uit naar Rockomotives, onze eerste grote Franse show in Vendôme dit najaar met een internationale affiche. En deze winter beginnen we aan de opnames van onze tweede plaat, die eind 2020 uitkomt.

Welk album kan je ‘on repeat’ beluisteren?
Het eerste wat me te binnen schiet is Keep It Hid van Dan Auerbach, die heb ik ooit zo vaak gedraaid in de auto dat ik er op den duur wat misselijk van werd.

Wat is je favoriete plaat aller tijden?
Medùlla of Biophilia van Björk. Om heel andere redenen; Medùlla omdat alles wat daar gebeurd met de stem gemaakt is, wat een gigantische invloed en inspiratie is geweest. Dicht op elkaar, verweven en ritmisch, soms wringend en dan open. En Biophilia vanwege de geniale nummers rond een geniaal concept. Je moet zeker de documentaire, een soort making of, eens bekijken. Ik geloof niet in genie, maar Björk komt er dichtbij doordat ze altijd de juiste mensen weet samen te brengen. En die maken samen iets wat altijd enorm boeiend en inspirerend is, bijna altijd vernieuwend. Dat willen wij ook kunnen, alle wind van voren mag erbij.

Wat is het mooiste en het minst mooie aan muziek?
Het loslaten van conventies. Letterlijk uw geest openen en spelen. Samenspelen is iets ongelofelijk magisch tussen mensen. Muziek spelen kan een connectie maken die op geen enkele andere manier kan gebeuren. Het minst mooie kan ik niet zeggen. Het gepraat erover misschien.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift te zitten en waarom?
Ik neem de trap, thanks! 

Mobiele versie afsluiten