Omar Dahl maakt elektronische muziek door er met heel uiteenlopende invalshoeken naar te kijken. Live synths, blaas- en snaarinstrumenten, dansbare zwoele melodieën en invloeden uit de Arabische wereld en de Balkan. Hoe dit allemaal tot stand kwam, vertellen ze u graag zelf.
Waar komt jullie naam vandaan en stel jullie maar eens voor!
Het is moeilijk om actief op zoek te gaan naar een goeie naam. Zoiets zit eerder in je achterhoofd bij alles wat je doet en elke tekst die je leest. De naam Omar Dahl komt uit een roman van Jonathan Lethem en deed onmiddellijk een belletje rinkelen. Het personage komt slechts één keer voor in het verhaal, maar zijn naam paste wel perfect bij de muziek die we maakten: een samenstelling van oost en west.
Hoe moeten we jullie muzikale geschiedenis tot nu voorstellen?
Onze saxofonist en gitarist hadden samen een bluesband. De violist had dan weer een klassieke opleiding gevolgd. Elk een verschillende achtergrond, maar een gemeenschappelijke goesting om andere toonaarden te ontdekken. Met die drie muzikanten vertrokken we vanuit het idee om elektronische muziek te maken aan de hand van onze melodieën. Voor de basis van die elektronische muziek, haalden we er snel Chiel bij als producer. Na bijna een jaar aan nieuwe muziek te werken, waren we klaar voor een eerste optreden. Sindsdien is het een wisselwerking tussen studiowerk en live ervaring om zo onze muziek naar een hoger niveau te tillen.
Wanneer beseften jullie dat muziek spelen jullie passie is?
We hebben elk van jongs af aan een instrument leren spelen en ontdekken nu steeds nieuwe manieren om dit samen te brengen. Als je kijkt naar de tijd en moeite die we er elk in steken zonder er echt bij stil te staan of vragen bij te stellen, dan weet je wel dat dit een passie is.
Wat maakt de Belgische muziekscene uniek denken jullie, of is die helemaal niet uniek?
De Belgische muziekscene is uniek vanwege de eigenheid die in de muziek te vinden is. Elke regio of stad lijkt een eigen stijl te hebben. Toch heeft elke band of artiest dan ook wel weer iets met elkaar te maken. Steden liggen hier niet ver uit elkaar, dus vindt er vaak ook een kruisbestuiving plaats.
Wie zijn jullie inspiratiebronnen en hoe zouden jullie jullie muziek zelf omschrijven?
Onze muziek blijft een combinatie van Arabische/Oosterse melodieën en elektronische beats. Daarom lopen onze invloeden ook sterk uiteen van bands die wereldmuziek brengen (Black Flower, Jungle By Night, Altin Gün) tot bands die ons inspireren voor de productie, zoals Stavroz, Maribou State, Polo & Pan.
Met welke band of artiest worden jullie vergeleken, hoewel je dat absoluut niet wilt?
Bakermat. Hoewel zijn producties geweldig zijn, ligt deze vergelijking wat moeilijk. Wij leggen de nadruk liever op het gebruik van live instrumenten als band.
Voor welke band zouden jullie wel eens graag het voorprogramma willen spelen en waarom?
Weval. We proberen voor elke show onze nummers mooi aan elkaar te lijmen en een vloeiende set te spelen. Dit is iets wat zij geweldig goed doen.
Wat maakt jullie anders dan andere bands denk je?
De combinatie van elektronische beats en de vele melodieën die onze muziek rechthouden, volledig instrumentaal.
Wat wordt de volgende (grote) stap voor de band?
Onze vorige release (Zura EP) was nog in eigen beheer. We leggen momenteel de laatste hand aan een nieuwe track, en die willen we uitbrengen in samenwerking met een passend label.
Welk album kunnen jullie ‘on repeat’ beluisteren?
Kingdoms in Colour van Maribou State. Na elke luisterbeurt, ontdek je wel een nieuw element in de muziek en de schitterende producties.
En wat is jullie favoriete plaat aller tijden en waarom?
Khaled – Didi. Als we er ooit zang willen bijhalen, is het hierom.
Wat is het mooiste en het minst mooie aan muziek?
Het mooiste aan muziek is datgene waar je niet te veel woorden aan vuil hoeft te maken. Een melodie of klank kan je heel erg aanspreken en that’s it. Over je eigen werk moet je natuurlijk meestal wel wat meer nadenken voor je zo’n effect kan bereiken. Het minst mooie is wedijver. Daar wordt niemand beter van, dan kan je beter van elkaar leren.
Met wie zouden jullie het niet erg vinden om 8 uur mee in een lift te zitten en waarom?
Stimming. En laten we dan liefst die lift kunnen ombouwen tot muziekstudio.