De jonge Gentse band Kosmo Sound, bestaande uit Mattias Geernaert, Marius Couvreur, Bos Debusscher, Edmund Lauret, Cyriel Vandenabeele en Ambroos De Schepper, speelt een mengeling van bas en drums met frisse verhalende melodieën. Op 20 september doen ze mee aan de voorrondes van Sound Track in Harmonie Oudenaarde in Oudenaarde. Een korte voorstelling van de band.
Waar komt de naam vandaan en stel jullie maar eens voor!
Onze mosterd halen we uit de dubscene die gedragen wordt door de soundsystems. Dit zijn collectieven van dub dj’s of ‘selecters’ die draaien op eigen gemaakte reuze-speakers. De “Sound” in onze groepsnaam is niet alleen een verwijzing daarnaar maar tegelijk een statement dat we onze eigen klank opzoeken. We zijn erg schatplichtig aan het genre maar we drukken er wel onze eigen stempel op en gaan soms zelfs heel andere wegen uit. We zijn bijvoorbeeld puur instrumentaal waardoor we volop inzetten op spacy sferen. Daarbij zoeken we naar de grenzen, niet alleen van de muziek maar vooral van de hele kosmos!
Hoe moeten we jullie muzikale geschiedenis tot nu voorstellen?
Op onze eerste optredens speelden we vooral met kleine muzikale thema’s of covers die in broeierige jams uitmondden. Al redelijk snel namen we onze eerste ep op en recent lanceerden we een single + dubmix door legende Daniel Boyle: Ilam (op 10” vinyl). Intussen werken we aan de opnames van ons aankomende album.
Wanneer volgde het besef dat muziek spelen jullie passie is?
We zijn met zes verschillende muzikanten/mensen dus dit is natuurlijk voor iedereen heel anders. Voor mij (Marius) valt dat niet samen met één moment maar werd dat duidelijk naarmate muziek alsmaar meer ruimte ging innemen en andere dingen er stuk voor stuk uitgefilterd werden. Hoe meer ik ermee bezig ben hoe leuker het wordt en die lijn lijkt zich telkens maar door te trekken.
Wat maakt volgens jullie de Belgische muziekscene uniek, of is die helemaal niet uniek?
De Vlaamse muziekscene (want welke Waalse artiesten kennen we, eerlijk?) is vooral klein. En daarin zit misschien wel de sterkte. Het is gemakkelijk om op de hoogte te blijven van wat er allemaal gaande is en om op te vallen moet je iets unieks brengen. We moeten ons voortdurend distantiëren van de anderen. Daardoor is er een grote creativiteit en verscheidenheid en dat maakt het boeiend.
Wie zijn voor jullie inspiratiebronnen en hoe zou jullie muziek het best omschreven moeten worden?
De voor-de-hand-liggende inspiratiebronnen zijn dubbers zoals AbaShanti-I, King Earthquake, King Alpha, Vibronics, Dub Dynasty, Panda Dub, High Tone, King Tubby… Maar we hebben allemaal ook heel andere achtergronden zoals jazz om er maar één te noemen. Voor de rest kan inspiratie uit elke hoek komen. Aan het omschrijven van onze muziek hebben we al vaak onze vingers verbrand dus kom vooral luisteren!
Met welke band of artiest worden jullie vergeleken, hoewel jullie dat absoluut niet willen?
Bands kan ik niet direct bedenken maar wanneer iemand onze muziek omschrijft als “reggae” dan krullen mijn tenen wel een beetje. Niets mis met het genre voor alle duidelijkheid! Maar wij spelen dub, steppers dub meer bepaald. Voor mensen die hier minder bekend mee zijn waarschijnlijk allemaal een pot nat maar voor ons een wereld van verschil.
Voor welke band willen jullie graag het voorprogramma spelen en waarom?
Ik denk dat we bij U2 het grootste aantal nieuwe fans zouden kunnen bereiken.
Wat maakt jullie anders dan andere bands?
De combinatie van de stijl die we spelen met het feit dat dit met live band wordt gemaakt, zonder zang en met heel wat ruimte voor improvisatie.
Wat wordt de volgende (grote) stap voor de band?
We kijken er erg naar uit om ons album te releasen. Er zullen een paar van onze ‘oude’ nummers opkomen die nog niet eerder uitgebracht werden maar ook heel wat splinternieuw materiaal. Zeer exciting!
Welk album kunnen jullie ‘on repeat’ beluisteren?
Black Messiah van D’Angelo heeft al de meeste ritjes in de tourbus opgeluisterd.
En wat is jullie favoriete plaat aller tijden en waarom?
Er zijn er verdorie veel. Kind Of Blue misschien van Miles Davis? We zijn alleszins grote Bill Evans-fans. De pianist schreef uiteindelijk de meeste songs van deze plaat zonder er credit voor te krijgen. En hij brengt je naar sferen waarvan je niet wist dat ze bestonden.
Wat is het mooiste en het minst mooie aan muziek?
Het mooiste aan muziek vinden we het onvatbare, de manier waarop het je kan raken op heel abstracte wijze, het eindeloze. De trend waarin muziek niet wordt beoordeeld op zijn schoonheid maar op zijn aantal plays en views, vinden we dan minder mooi.
Met wie zouden jullie het niet erg vinden om 8 uur mee in een lift te zitten en waarom?
8 uur in een lift lijkt mij per definitie een vreselijke straf! Maar als we er gewoon met ons zessen van de band samen in belanden zou de pijn misschien nog lichtjes draaglijk zijn. We hebben altijd veel leut als we samen op pad zijn. Dus waarom ook niet in de lift!