Dhazed (Thomas Franck) was al van kinds af aan geïnspireerd door de Caribische sound van artiesten zoals Bob Marley, Alton Ellis en General Levy. Zijn goede vriend Pieter ‘Pika’ Eeman introduceerde hem bij SAE Institute en nam Dhazed daarna onder zijn vleugels om zijn technische skills wat meer te ontwikkelen. Tijdens de voorrondes van Sound Track kan je hem live aan het werk zien in Jeugdhuis Tongeluk in Ganshoren (Brussel) op 28 september om 20u. Hieronder lees je alvast wat hij allemaal te vertellen heeft.
Waar komt de naam vandaan en stel je maar eens voor!
Dhazed is ontstaan toen ik ongeveer 16 jaar was en komt van de film Dazed & Confused. Wie mij kent, weet dat ik soms wel eens verward of verstrooid kan zijn en ik kon mezelf moeilijk ‘Confused’ noemen, toch? (lacht)
Hoe moeten we jouw muzikale geschiedenis tot nu voorstellen?
Wel, ik ben beginnen teksten schrijven op akoestische gitaar en ging tijdens mijn middagpauzes op school freestylen op het Sint-Katelijneplein in Brussel. Daarnaast leerde ik de Jamaicaanse en UK sound system cultuur kennen via Raggaravane Sound System. Ik was hun vaste MC. Daarna nodigde Pieter Eeman a.k.a Pikaman mij uit in de studio en het klinkte meteen. Hij is een goede vriend en een Brussels based producer. Na een tijdje hebben we onze eigen sound gevonden en we blijven deze constant finetunen!
Wanneer besefte je dat muziek spelen je passie is?
Van kinds af aan was ik al gepassioneerd door klanken en alles waar geluid uit kwam. Toen ik erkenning kreeg voor mijn aparte mc stijl, geïnspireerd door de jamaicaanse deejays (jamaicaanse term voor Mc) van oudere rappers in Brussel, begon ik in mezelf te geloven. Op dat moment besefte ik dat het echt een passie was en hiermee verder wou.
Wat maakt de Belgische muziek scene uniek? Of is die helemaal niet uniek?
Wat is “De” Belgische scène dan? Is elke muziekscène niet een beetje uniek? Volgens mij wel. De scène in België die ik het beste ken is de huidige reggae/dub-scène. Deze is volgens mij heel sterk en met namen als Pura Vida, Unlisted Fanatic, Atomic Spliff, Collieman, Kosmo Dub, Spellbreakers en Camel’s Drop, waar ik deel van uitmaak, wel uniek.. Daarnaast prijs ik de Brusselse scène voor zijn diversiteit en dan vooral de hip-hop scène die de laatste jaren is geëxplodeerd. De reggaescène ligt op de loer, beware! (lacht)
Wie zijn jouw inspiratiebronnen en hoe zou je je muziek zelf omschrijven?
Ik laat me graag inspireren door de pioniers van de Jamaicaanse reggae en dub zoals: King Tubby’s, Lee Scratch Perry, Sly And Robbie, Linton Kwesi Johnson… maar ook meer hedendaagse artiesten zoals: Protoje, Chronixx, Koffee, Randy Valentine,… Uiteraard ben ik altijd al fan geweest van the Marley family. De steun die ik uit de platen van Bob Marley haalde tijdens moeilijke periodes zou ik graag geven aan diegenen die naar onze muziek luisteren. De muziek die wij maken is een combinatie van dub en reggae waarbij de lyrics actuele thema’s aankaarten waarmee we de mensen bewust willen maken. Deze worden gezongen in het Engels,beïnvloed door het Jamaicaans patois. Positive vibrations we a bring!
Met welke band of artiest wordt je vergeleken, hoewel je dit absoluut niet wil?
De meeste mensen vergelijken mij soms met Naâman of Biga Ranks, die ik uiteraard als voorbeeld volg. Ik vind dat niet erg. Maar ik kan het snappen dat het soms niet leuk is om als artiest vergeleken te worden met andere artiesten, ergens wil ik graag mezelf zijn en dat op mijn manier.
https://soundcloud.com/thomasfyah/livin-mi-life
Voor welke band zou je graag eens het voorprogramma spelen en waarom?
Voor Damian Marley, omdat hij momenteel voor mij de puurste is in wat hij doet. Zijn laatste album heeft een Grammy Award gewonnen en getuigt voor mij van pure klasse!
Wat maakt je anders dan andere bands denk je?
Het muziekgenre dat we brengen is op zich al minder toegankelijk dan andere genres. Wat ons onderscheid van anderen is dat we analoog te werk gaan in de studio. Het enige digitale dat we gebruiken is een computer. We’re going back in time!
Wat word de volgende grote stap voor jou als muzikant?
Pikaman en ik zijn momenteel in de studio aan het werk voor de eerste ep. Deze zal op vinyl uitkomen in begin 2020. Wie meer info wilt hierover kan mij altijd komen aanspreken in Le Coq op 15 oktober. Daar zullen we wat tracks uitproberen voor het publiek.
Welk album kan je on repeat beluisteren?
Nas & Damian Marley – Distant Relatives
Wat is je favoriete plaat allertijden en waarom?
Promised Land van Dennis Brown, omdat ik zijn stem heerlijk vind klinken op de geweldige Love Fire/ Promise Land. Ik geniet zo hard van het moment dat de baslijn het overneemt van de blazers. Het wordt vandaag nog steeds gesampled en blijft hangen als de beste!
Wat is het mooie en het minst mooie aan muziek?
Voor mij is het mooie aan muziek de kracht en het universele aspect ervan. Hoe het mensen hun “feel good” hormonen prikkelt en ze bijeenbrengt en hoe het een taal is dat door iedereen begrepen wordt. Het commerciële aspect ervan vind ik het minst mooie.
Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift te zitten en waarom?
Met Pikaman. Op deze manier zouden we de Fur Elise-liftmuziek eens kunnen vervangen door een ‘8 hours of Elevating DUB‘ album te producen ofzo? (lacht)
Meer informatie over Sound Track vind je hier.
Facebook / vi.be / Soundcloud