Site pictogram Luminous Dash BE

RUMOURS

Naast me zit Hannah Vandenbussche die exact een week geleden met haar band in de Sint-Jacobskerk in Gent misschien één van de meest rakende concerten ooit gaf. Het is nog altijd een beetje nagenieten, en een ideaal moment om het te hebben over die band waarover zo veel anderen het hebben: Rumours.

Dag Hannah, het duurde een tijdje vooraleer na de Infant-ep Megamix er kwam. Bewust?
Ja, dat was bewust omdat we het gevoel hadden dat we nog moesten evolueren met zijn vieren. Het is nu bijna twee jaar dat Rumours een viertal is en we merkten dat we te veel op zoek waren naar hoe we op plaat zouden moeten klinken. We waren meer bezig met onze liveset. Uiteindelijk hebben we beslist om live en plaat wat te scheiden waardoor Megamix meer een luisterplaat werd. We hebben veel demo’s gemaakt en getracht om een rode draad te proberen vinden. Op het einde van de rit zijn er maar weinig oude nummers overgebleven en het voelde aan alsof we opnieuw begonnen waren. Je merkt dat aan de songs, het gaat overal naar toe en we hebben ons niet beperkt tot één genre of het geluid dat we live brengen.

Voor mij was Infant 100% donker en laat mij zeggen dat Megamix 80% donker is, door songs als Pew Pew of Ibiza klinkt de plaat wat lichter.
Infant was sowieso op een naïevere manier tot stand gekomen. Die is live opgenomen zonder veel na te denken en daardoor klinkt die ook ruwer en donkerder. Raar maar waar, Megamix is opgenomen tijdens de zomer en dat heeft een invloed. Maar anderzijds ga ik niet met je akkoord door te zeggen dat Megamix niet donker is. Instrumentaal is het wel meer open, maar minder donker is die niet. Voor mij voelt Megamix heel natuurlijk aan. De thematiek is en blijft net zoals op Infant aan de duistere kant. Het is vooral een emotionele plaat. Het grote verschil met de ep is dat we op een andere manier zijn omgegaan met de synthklanken. Vroeger was het zeer gelaagd en deden we meer akkoorden wat voor een wall of sound zorgde, en voor de plaat zijn we melodietjes beginnen uitpuren en is er meer ruimte voor de zang en de beats gekomen.

Waarom was het eerste nummer dat jullie vrijgaven Ibiza? Het is het meest poppy nummer en al bij al vind ik Megamix nogal macaber omdat die bepaalde angstgevoelens los weekt zoals op bijv. Tik Tak?
Weet je, ik vind het al bij al raar dat Ibiza omschreven wordt als een popnummer. Er is geen refrein in die song of er zijn heel wat elementen van de demo-opnames in de song terecht gekomen. Ibiza is eigenlijk het centrum van de plaat, die song heeft er voor gezorgd dat we anders zijn beginnen nadenken over onze muziek en daarom wilden we ook dat dit het eerste nummer was die het Megamix-verhaal moest vertellen. Maar we snappen wel dat het verwarrend was (lacht). Voor ons was het een logische keuze. Het is toch geen meezinger?

Neen, maar het is wel de perfecte popsong.
Raar. Wij vonden de tweede single Somebody de meest poppy song. We weten wel dat er op een plaat twee singles moeten staan, maar wij vonden niet dat de songs los van elkaar konden staan en daarom hebben we van ieder nummer een clip opgenomen en uiteindelijk zal Megamix online als één geheel staan.

We weten ondertussen dat die titel van het Eurovisiesongfestival komt omdat iemand daar optrad met een megamix, maar zelf had ik het idee dat jullie dat zo wilden noemen door de vele emoties die je erin hoort. Het gaat van eenvoudige verliefdheid tot panische angsten.

Klopt hoor. Het heeft niet zo zeer met het Eurovisiesongfestival te maken (lacht), maar toen ik die titel hoorde, kreeg ik een helder moment dat me deed beseffen dat dit de titel van de plaat moest zijn. Alles zit in onze plaat, er zijn geen limieten. 80’s, 90’s of 00’s, het is allemaal in Megamix. Ook het leven zelf was een megamix, echt heavy. Hoe we als band zijn samen gekomen. Wat we individueel hebben meegemaakt, het feit dat we alles zelf hebben gedaan en daardoor met elkaar geconfronteerd werden. Hoe gevoelig of fragiel alles is. Teleurstelling. Het feit dat je niet weet wat je moet verwachten. Je kan echt wel zeggen dat we een schakelmoment in ons leven hadden. Het maakt zelfs niet uit hoe de plaat het zal doen, we weten wat het met ons heeft gedaan.

Het eerste waar ik aan denk als ik over Rumours nadenk is het DIY-aspect. Jullie dingen zelfs niet mee naar prijzen zoals De Nieuwe Lichting of de Rock Rally.
Dat etiket krijgen we inderdaad wel eens opgeplakt, maar het ligt anders. Met Rumours willen we iets op lange termijn en niet een succesverhaal dat uitgeblust is na een jaar. Als ik dood ga dan wil ik zeggen dat ik het gedaan heb zoals ik het zelf wilde. Er zitten misschien wel foutjes in, en daar zijn we zelf verantwoordelijk voor, maar het is wel ons eigen verhaal. Op onze zolder gebeurt dat. We komen er iedere week samen en discussiëren over alles. Muziek bepaalt mijn bestaan. Er is niets anders wat ik doe, en dus gaat niets of niemand me tegenhouden om dit zelf te doen. Maar het zou natuurlijk wel mooi zijn dat we in de toekomst mensen ontmoeten die in ons verhaal willen meestappen. Al bij al is muziekbusiness een business, en dat zijn aspecten waar ik mij het minst wil mee bezig houden, maar het hoort er bij. Dat weet ik. Maar kijk, we willen individueel en als groep evolueren en daarmee mensen raken. Dat merkte ik bij de releaseshow in de Sint-Jacobskerk.

Dat optreden was inderdaad zeer intens, ik had zelfs het moment dat je het mooiste moment van je leven aan het meemaken was.

(aarzelt). Ik denk gewoon dat we alle verwachtingen los hebben gelaten op dat moment, wat er toen gebeurde hadden we zelfs niet durven dromen. Het was de eerste keer dat ik die nummers zong dat ik ze opnieuw beleefde, en er waren momenten bij dat ik moeite had om niet te wenen. Geeft niet, want ik wil eerlijkheid in muziek en ik wil dat Rumours dit uitstraalt. Ik wil me dan ook volledig geven.

Megamix is inderdaad een eerlijke plaat, komt dat niet omdat de plaat is opgenomen met weinig middelen?

We hebben er wel over nagedacht of we een producer wilden of niet. We maken alle vier elektronische muziek, we kunnen zelf producen en zelf voor de beats zorgen. We hebben daar alle vier een jaar aan gewerkt, een vijfde persoon zou eigenlijk een jaar in dit verhaal moeten zitten om mee te zijn. Het is niet pretentieus bedoeld, maar Megamix is de plaat die we wensten. (Hannah neemt een pauze). Ik zie mezelf niet als zangeres.

Dat meen je niet, voor mij ben je samen met Fenne van de Whispering Sons de beste zangeres van dit land.
Technisch ben ik dat niet hoor. Maar ik ben iemand die graag nadenkt over het volledige plaatje van de muziek. We zijn met zijn vieren en proberen daar één goed geheel van te maken. Maar ik ben niet louter een zangeres, ik merk dat ik graag controles over alles heb zoals met die video’s hoe beperkt ons budget ook was. Het is tof om je eigen verhaal te kunnen schrijven ook al ziet het er niet goed uit. Ik denk dat we ons wilden bewijzen voor onszelf. Ik hou ook van zo’n bands zoals Whispering Sons, Massive Attack of artiesten als Björk. Het is ook nodig om vandaag stevig in je schoenen te staan. Ik wil geen vluchtigheid. Zelf als ik doodga en geen succes heb, zou het cool zijn dat men mijn muziek daarna ontdekt.

Is de last op jouw schouders niet groot? Mensen verwachten veel van Rumours
.
Is dat zo? Ik heb eerder het gevoel dat wij harder moeten vechten voor onze plaats, maar dat maakt ons sterker omdat het een drijfveer is.

Hoe belangrijk is Live Fast Die Young voor Rumours?
Joppe was de eerste persoon die in ons geloofde toen we vijf songs hadden. Joppe was ook net begonnen en dat was een ideale aanzet om samen in zee te gaan. Zowel hij als de band wilden groeien. Voor Joppe draait het net als bij ons ook om de muziek. Dat bracht ons samen. Misschien niet altijd even gemakkelijk, maar het heeft er wel voor gezorgd dat we nu zijn wie we willen zijn. Het voordeel met Live Fast Die Young was ook dat we al een label hadden, dus we moesten niet op zoek gaan.

Rumours heeft een internationale sound. Stefanie had waarschijnlijk drie jaar geleden ook niet gedacht dat ze Europa ging rond touren met Brutus. Hoe zit dat bij Rumours?
Rumours is internationaal. Het zou tof zijn mochten we een internationaal verhaal kunnen schrijven. We geloven in ons zelf, muzikaal zijn we een goede match. Stefanie kon al lang weggelopen zijn mocht ze dat willen, maar ze is gebleven en dat komt omdat het voor haar ook rond de muziek draait.

Wie is wie bij Rumours?
We zijn echt wel op een punt gekomen dat we alle vier samen werken. Iedereen komt met ideeën af. Ik ben degene die me graag bezig houdt met de song en de zanglijnen, maar er is geen enkel nummer waar we niet met zijn vieren intensief aan werken. Stefanie is op ritmisch en harmonisch vlak erg sterk. Jonas is heel technisch sound gericht en Pieter-Jan is een man die alles kan.

Wat is favoriete plaat aller tijden?
Ik heb er drie. Silent Shout van The Knife, At Last van Etta James en Dummy van Portishead.

Met wie zou je het niet erg vinden om acht uur in een lift mee te zitten?
Jezus. Of neen, de band.

Dus Rumours is belangrijker dan Jezus?
Ja (lacht).

Hannah, op 21 april sta je op Luminous Fest V in de Cosa Nostra. Waarom moeten de mensen komen kijken?
Moet ik mezelf verkopen? (lacht) Kom gewoon kijken om te zien of de geruchten waar zijn!

Rumours kun je live zien op:

13/04 Brugge, Comma
21/04 Aalst, Cosa Nostra op (jawel) Luminous Fest V

Mobiele versie afsluiten