In Gavere is op 17 juli Ivan Desouter, beter bekend als Yvan ‘Ket’ De Souter, overleden op 73-jarige leeftijd. De bassist werd geboren in Koksijde, maar verzeilde op jonge leeftijd in Brussel en werd daar al snel een geliefde studiomuzikant. Zijn naam prijkt op tal van platenhoezen uit de jaren 70 en 80, inclusief enkele iconische jazz- en kleinkunstplaten. Maar hij speelde ook in diverse bandjes. Zijn belangrijkste werkgever werd Johan Verminnen.
Johan, het overlijden van Ivan Desouter vorige maand heeft de media amper gehaald.
Ja, ach. De mensen kennen hun gewijde geschiedenis niet. Ivan was een zeer getalenteerde muzikant. Hij komt uit het begin van The J.J.Band. Dat was het begeleidingsorkest van Jess & James. Maar eigenlijk speelde hij in Brussel bijna alle sessies in Brussel van producers Jean Kluger en Roland Verlooven. Ivan was een heel gevraagd man. Ik heb hem zo leren kennen in de studio. Ik heb hem toen gevraagd om bij mij te spelen. Dat heeft hij 15 jaar gedaan. Een van de beste muzikanten waarmee ik ooit gespeeld heb.
Hij had een fluwelen toon op een Gibson fretless. Hij speelde ook veel eigen muziek en werkte met anderen zoals met de verschillende bandjes van Marc Moulin. Maar hij had ook een eigen bandje Etcetera. In het archief van de vrt kan je een heel mooi stukje terugvinden: Simpel. Maar hij is op een bepaald moment het spoor kwijtgeraakt. Hij is toen ook opgenomen geweest. Hij belde me nog regelmatig. Niets deed mij vermoeden dat hij op die manier aan zijn eind ging komen. Dat zijn dingen die wij niet kunnen begrijpen.
Ik heb enorm goeie herinneringen aan die zachtaardige man. Er is ook die heel bekende anekdote. Jaco Pastorius, de grote bassist, kwam spelen in de Ancienne Belgique met Toots Thielemans. Drummer Bruno Castellucci had contact met het management van Jaco en zorgde ervoor dat Pastorius kon logeren bij de Ivan, de ket. Pastorius heeft daar een week verbleven. Helaas was een heel grote telefoonrekening het resultaat. Maar ze begrepen mekaar buitengewoon goed. En eigenlijk, als je wil omschrijven wat Ivan Desouter deed, kan je refereren naar wat Jaco Pastorius deed. Hij speelde fantastisch fretless bass. Voilá !
Hoe is Desouter aan zijn bijnaam ‘Ket’ gekomen?
Ja, hij was een West-Vlaming, maar omdat hij zó jong in Brussel ging wonen en tot het kruim van de studiomuzikanten behoorde, noemden ze hem het ketje, het verkleinwoord voor een sympathieke Brusselaar.
Hij heeft aan enkele klassieke albums van de Belpop meegewerkt. Ik denk aan Here comes the crazy man van Koen de Bruyne en Alles is nog bij het oude van Wim De Craene.
Absoluut! En er zijn er veel die we zelfs niet weten. Maar ook het werk met Placebo (Belgische jazz funk band, red.) is zeer interessant. Heel mijn orkest speelde op die plaat van Wim De Craene onder leiding van Jean Blaute.
Desouter speelde ook op jouw platen. Ik pik er twee uit : Als mijn gitaar me helpt en de liveplaat uit 1977…
Ja, hij speelde inderdaad ook mee op Live. Mijn drummer was Firmin Timmermans. Die kreeg een week voor de opname een probleem met een pees in zijn hand. De opname kon niet uitgesteld worden. En dus vraag ik Jean-Pierre Onraedt, die met Ivan vaak gespeeld heeft. De enige die op die opname geen fout gespeeld heeft, was de vervanger van Firmin. Om maar te zeggen… Er zijn muzikanten die fantastisch zijn.
Selectie Werk
THE J.J. BAND – The J.J. Band 1970
TWO MAN SOUND – Rubro Negro 1972
KOEN DE BRUYNE – Here comes the crazy man 1974
PLACEBO – Placebo 1974
KRIS DE BRUYNE- Ook voor jou 1975
WIM DE CRAENE – Alles is nog bij het oude 1975
JOHAN VERMINNEN – Als mijn gitaar me helpt 1978
BIZJOE – Parels voor de zwijnen 1979
ROLAND CAMPENHOUT – Snowblind 1981
JEAN BLAUTE – Hello young lovers 1981
Tekst: Hindrex