Luminous Dash BE

LOW LAND HOME

In een gezellig Gents café mocht ik de sympathieke kerel Jo Geboers van Low Land Home interviewen. In april komt zijn ep uit en daar hoor je weldra meer over op onze pagina’s, maar eerst wat vragen afvuren dus!

(c) Wouter De Sutter

Wat is je eerste herinnering aan muziek?
Ik herinner me nog dat ik als kind van 4-5 jaar al stond mee te spelen met een plastic gitaar bij Indianen die in de stad muziek maakten. Ik vond dit altijd al fascinerend en het zat al als kind in mij om met hen mee te spelen. Ik denk dat ik altijd al aangetrokken ben geweest door muziek en het brengen van muziek aan een publiek.

Wat heeft je de stap doen zetten om zelf muziek te maken?
Deels doordat dit al wat in mij zat denk ik. Vroeger ging ik vaak spelen bij een buurmeisje. Haar broer had verschillende keyboards en synthesizers en ze hadden bij haar thuis ook een buffetpiano in de living. Ik herinner me nog goed dat we allebei als kind meespeelden met muziek op deze keyboards. Zo is bij mij de interesse nog verder toegenomen. Dus ik denk dat ik heel wat te danken heb aan haar. Zij heeft me de eerste pianolessen gegeven. Daarna heb ik privéles gevolgd vanaf mijn 7e tot mijn 16e.

Hebben je vorige bands Astronaute & Bearskin geholpen om ervaring op te doen voor het soloproject?
Mijn rol in Bearskin was veel beperkter op songwriting vlak. Bij deze band kwam ik zelf nooit echt af met nieuwe ideeën. Het waren veelal de gitaristen die de ideeën voor nieuwe nummers schreven. Tijdens de repetities had ik dan weer wel een bijdrage op gebied van basgitaar en pianopartijen. Op deze manier hielp ik mee de songs vormgeven, maar die kwamen nooit echt van mij. Ik heb hier wel zeer veel ervaring mee opgedaan, in het live optreden en alles wat hierbij komt kijken. Ik ben hen dan ook heel dankbaar. Ook heb ik via hen weer nieuwe mensen leren kennen in de muzieksector wat uiteraard altijd wel handig is. Een netwerk als muzikant is echt belangrijk!

Welke andere bands/artiesten hebben je inspiratie gegeven voor Low Land Home?
Alle nummers van mijn project worden op de piano geschreven. Het is dan ook pianomuziek die me veelal inspireert in mijn eigen nummers. Zo luister ik graag zelf naar Nils Frahm, Peter Broderick, The Slow Show, Grouper, Olafur Arnalds, … Ze zijn denk ik mijn grootste inspiratiebronnen op gebied van de muziek zelf. Ik vind het intrigerend hoe zij met bepaalde melodieën en ook wel met wat herhaling toch zulke krachtige songs kunnen schrijven die mij enorm aanspreken. Ze brengen een ongelooflijke emotie naar boven en dat vind ik sterk. Het klinkt heel authentiek allemaal en dat vind ik inspirerend.
Wat zanglijnen en teksten betreft spreken ook meer lage stemmen en donkere teksten me aan. Ik denk aan The National, Nick Cave, Perfume Genius, Sun Kil Moon, …
Daarnaast kan ik ook van meer electronische artiesten genieten zoals Nicolas Jaar, Apparat of  Caribou, maar dit hoor je dan weer minder in mijn eigen muziek denk ik.

Hoe beslis je bij wie je je productie laat uitvoeren?
Op zich is dit heel natuurlijk gevloeid. Ik ben al langer bevriend met Pieter-Jan Decraene. Naast zijn eigen band werkt hij ook vaak in de studio van zijn bandgenoot Koenraad Foesters (Studio Jupiter in Tongeren).
Pieter-Jan heeft me geholpen met de preproductie van de nummers. Toen ik rond maart 2016 mijn ideeën begon uit te werken ging ik vaak langs bij hem. Samen werkten we de songs verder uit, dachten we na over extra melodieën en drumpartijen en werkten we de sound van de nummers verder uit.
Doordat deze preproductie erg vlot verliep was het dan ook een logisch gevolg dat we samen de studio indoken om de EP op te nemen. Pieter-Jan had dan ook de hele evolutie gezien van de songs en de keuzes van de sound en de richting hiervan mee helpen bepalen. Zo was het dan ook min of meer evident. Ik heb er geen seconde spijt van gehad dat ik voor Pieter-Jan en Koenraad gekozen heb als producers. Zij zijn ook erg thuis in de wereld van o.a. The National en weten veel over analoge synthesizers, wat een grote meerwaarde was in de zoektocht naar onze sound, die zowel erg natuurlijk en authentiek is als ook wel aandacht geeft en beïnvloed is door muziek uit de jaren ’80.

Welke elementen spelen daarin mee bij het maken van die keuze?
Ik werk het liefst samen met mensen die ik goed ken. Dit bevordert voor mij de samenwerking, zodat er een grote mate van vertrouwen is en zodat we weten wat we aan elkaar hebben. Bij Pieter-Jan wist ik dat zijn muzikale voorkeuren ook in de lijn van de mijne liggen, wat me veel vertrouwen gaf. Hij is nog niet zo lang bezig als producer, maar ik vind dit zelfs een voordeel: zo kijkt hij met een open blik naar de nummers.

Hoe was de samenwerking met Patricia Vanneste van Balthazar op viool?
Deze samenwerking was heel fijn. Pieter-Jan en ik hadden de vioollijnen deels uitgeschreven alvorens Patricia kwam opnemen. We hebben de violen opgenomen zoals we dit ook gedaan hebben voor de piano en de vocals: in een gezellige ruimte met een houten vloer. Dit om de sfeer en warmte ervan te kunnen vangen. De rest van de instrumenten werd in de studio opgenomen. De opnames waren op enkele uren rond. Patricia heeft zodanig veel ervaring dat haar partijen eral  heel snel op stonden. Ik ben echt blij dat ze dit heeft willen doen!

Waar haal je je inspiratie?
Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar ik haal mijn inspiratie uit het leven zelf. Ik kijk naar wat er rondom mij en met mijzelf gebeurd, en dan probeer ik hier achteraf vanop een afstand naar te kijken. Mijn teksten zijn niet echt autobiografisch. Ik probeer eerder meer verhalend te schrijven en gevoelens of gedachten weer te geven die herkenbaar zijn voor andere mensen. Ik probeer als het ware achteraf naar momenten in mijn leven te kijken en hier reflecteer ik dan over.
Ik schrijf altijd eerst de muziek, en ook dit doe ik op het gevoel. Ik ben niet zo bezig met welke akkoorden ik speel, eerder met welke klanken en welk gevoel deze bepaalde tonen bij mij oproepen. Ik ben niet zo’n technische muzikant, maar ik volg vooral mijn gevoel. Deze authenticiteit vind ik echt wel belangrijk in mijn muziek. Dit zorgt soms  wel voor grappige momenten op repetities, waar ik dan niet kan uitleggen tegen mijn muzikanten welke akkoorden ik juist speel. Maar zij zijn zodanig technisch dat dit wel snel wordt opgelost.

In welke mate denk je dat De Nieuwe Lichting je beter op weg kan helpen?
Muziekwedstrijden zoals De Nieuwe Lichting kunnen vooral een boost geven aan je band, zeker wat aandacht en bekendheid betreft. Als muzikant is vooral een netwerk rondom jou erg belangrijk. Je kan nog zulke goede muziek maken als je wil, maar als niemand je kent dan wordt je uiteraard ook niet opgepikt. In dat opzicht was De Nieuwe Lichting wel een hulp: we kregen er weer meer fans bij, weer nieuwe mensen die ons nog niet ontdekt hadden en dat is wel leuk om te zien.
Uiteindelijk is het wel jammer dat we het niet tot de finale hebben gehaald, maar op zich ben ik ook niet zo teleurgesteld. Ik had schrik dat alles ineens te snel zou gaan, mochten we gewonnen hebben. We hebben nu weer wat extra mensen bereikt en kunnen nu op ons tempo verder aan onze weg timmeren. Niks verloren dus!

Heb je het gevoel dat het programma je veel bij leert?
Op zich was het een bevestiging van wat ik al wist: dat zulke wedstrijden kunnen helpen om jezelf als artiest in de picture te zetten. Hierdoor leer je wel dat dit belangrijk is en dat het belangrijk is hoe je jezelf profileert en dat het goed is om hier ook aan te blijven werken. Zonder jezelf als persoon natuurlijk te verloochenen. Ik raad het elke muzikant op zich wel aan om eraan mee te doen. Het kan helpen om je carrière een boost te geven en dit vind iedereen allicht wel fijn.

Heb je ook interesse in andere vormen van kunst naast muziek? En kan je deze linken met je muziek?
Ik hou vooral van fotografie en andere vormen van beeldende kunst. Daarnaast ben ik ook wel een grote filmfan. Ik hou ervan hoe mooi een foto of een film een bepaalde werkelijkheid kan afbeelden. Het is mooi om te zien hoe dit zo’n grote impact kan hebben op personen, en hoe we er aansluiting bij kunnen vinden. Ik hou vooral van deze vormen van kunst omdat het manieren zijn om bepaalde gevoelens of gebeurtenissen uit te beelden. Ik vind het een heel krachtig medium. Ik zie wel een link met mijn muziek: ik gebruik muziek namelijk ook om uit te drukken hoe ik me voel of om aansluiting te zoeken bij gevoelens van andere mensen. Het kan verbindend en helend werken. En dit vind ik dan ook erg mooi.

Is er een bepaalde link tussen de muziek die je zelf thuis oplegt en de muziek die je maakt?
Zeker, ik leg eigenlijk bijna uitsluitend muziek op die in lijn ligt met mijn eigen muziek. Je zal me dan ook niet vaak betrappen dat ik naar hip hop of R&B zou luisteren!

Bedankt Jo!

Aansluitend ook een lijstje van films die Jo zeker een aanrader vindt:

Pi
Control
The Eternal Sunshine
Memento
Léon
No Country For Old Men
Fargo

SARAH DELARUE

Mobiele versie afsluiten