Home Grensverleggers LA LUNE NOIRE

LA LUNE NOIRE

by Didier Becu

Het Nederlandse gothrock-duo La Lune Noire heeft een nieuwe plaat uit. Dictator en daarmeeweet je onmiddellijk waar ze het over hebben, tijd voor een babbel met onze Noorderburen!

Jullie hebben met Dictator jullie vierde plaat uit. Is dit volgens jullie je beste?Victor:  Ik vind dat moeilijk om te zeggen. Ik ben enorm trots op het nieuwe album, dat zeker. Na elk album denk ik : “En nu ?”  “Kan ik nog een album schrijven?” En als het dan af is, kan ik bijna niet geloven dat ik die muziek gemaakt heb. Als muzikant wil je, denk ik, altijd streven om een beter album te schrijven, maar ook beter worden in het producen en mixen. We doen nog steeds, op het masteren na, alles zelf. We hebben gewoonweg niet de middelen of een platenmaatschappij om het ‘professioneel’ aan te pakken, maar als ik zo terug luister, doen we het zo slecht nog niet. Maar terugkomend op de vraag : nu vind ik het een geweldig album, maar de tijd zal het leren of het ook het beste album is.
Sven: Elke plaat heeft een speciale plek voor mij. Dictator is erg actueel en een echt protestalbum. Qua muziek wat zwaarder dan de vorige albums, en qua teksten weer terug naar de realiteit van Nitrogen en Exster. Het leuke aan Echoland was dat het een echt thema-album was waar we eens lekker los konden met het geesten-thema en het leuke aan Dictator is dat we de actualiteit van de afgelopen jaren erin hebben kunnen verwerken. Dat was een nieuwe ervaring.

Over de thema’s valt heel wat te zeggen, jullie zijn boos en Dictator is jullie schreeuw tegen de wereld van vandaag. Een juiste visie?
Victor:  Nee, natuurlijk niet. Ik ga echt niet zeggen dat mijn visie de juiste visie is. Iedereen heeft recht op zijn eigen visie en als je je toevallig kan vinden in de teksten die ik schrijf is dat prima, maar ik ben geen wereldverbeteraar. Ik ben meer een toeschouwer met een eigen mening.
Sven: Het is geen schreeuw tegen de wereld, maar eerder een schreeuw naar de wereld: word wakker! Verbeter de wereld en begin bij jezelf! Ik wil graag leven in een wereld met respect en liefde en ga ervan uit dat stiekem iedereen daarnaar verlangt.

Die visie zit ook verwerkt in de hoes. De naakte digitale vrouw wijst erop dat de toekomstige wereldleiders beter van het vrouwelijke geslacht zijn en dat de naaktheid wijst op het feit dat ze niets te verbergen hebben. Geloven jullie dit echt?
Victor: Ik geloof daadwerkelijk dat de wereld er beter uit zou zien, als wereldleiders vrouwen zouden zijn. Als je naar de geschiedenis kijkt hebben wij, mannen, er een zooitje van gemaakt. Oorlogen maken, de sterkste zijn, macht willen hebben : het lijkt meer in de genen van mannen dan van vrouwen te zitten. Uiteraard zijn er ook veel mannen die goede dingen doen, maar ik zou graag een juiste balans zien. Er zijn nu veel te weinig vrouwen op hoge posities en ik zou het geweldig vinden als bijv. de opvolger van Poetin en Trump  vrouwen zouden zijn. Ik ben zo benieuwd hoe de wereld er dan uit zal zien …
Sven: Ik denk dat het goed zou zijn als mannen, vrouwen en alles wat daar tussen of omheen zit, meer met elkaar zou samenwerken en de goede dingen van de ander zou accepteren, respecteren en leren. In die zin is de op de hoes afgebeelde naaktheid inderdaad een verwijzing naar het niets te verbergen hebben, terwijl je dan toch sterk kunt zijn en overkomen.

 Een om het nog eens over die agressie te hebben, dat weerspiegelt zich ook in de muziek want La Lune Noire klinkt een pak harder. Toeval of doelbewust?
Victor: Doelbewust. Je kan niet afstandelijk over dit soort thema’s zingen, dat moet met passie. Ik denk dat passie een beter woord is dan agressie. Als je meent wat je zingt en dus achter je teksten staat, moet dat met intens gezongen worden. Ik denk dat de muziek op zich niet agressief klinkt (er zit wel meer gitaar in dan de vorige albums en het is meer uptempo), maar dat het dus vooral in de zang zit. Volgens mij komt dat live nog beter over.
Sven: Victor heeft vrijwel alle muziek op dit album gemaakt, maar uiteraard aansluitend bij de teksten. Want dat vinden we heel belangrijk, het totaalconcept van onze muziek is altijd muziek, teksten en visuele presentatie. We werken weer aan een aantal nieuwe videoclips en de komende maanden wordt ook de lichtshow aan de nieuwe muziek aangepast.

Terwijl we het er toch over hebben, denk je dat muziek de wereld kan veranderen?
Victor: Nee, dat denk ik niet, maar het kan wel je eigen wereld wel een stuk mooier maken. Muziek heeft wel de kracht om je even uit de ‘echte’ wereld te laten ontsnappen.
Sven: De wereld verandert muziek én muziek verandert de wereld. Gaan wij als nicheband in het wavegenre de wereld veranderen? Dat denk ik niet, maar als we onze fans kunnen inspireren en wellicht onze muziek weer wat verder verspreiden, dan veranderen wij de wereld door bij onszelf te beginnen. Is dat gaaf of niet?

Ook opmerkelijk is dat jullie voor iedere plaat andere synths gebruiken. Is dat niet ontzettend duur, en waarom doen jullie dat?
Victor: Elke hobby kost nu eenmaal geld. Vraag het aan elke muzikant. Ook al heeft hij een prachtige gitaar, hij wil er nog één. Ik wil graag dat elk album iets anders klinkt dan de vorige. Dat doe ik dus door andere synths uit te zoeken. Veel synths hebben toch hun eigen geluid en het zijn juist die geluiden die mij inspireren om nummers te schrijven. Ik hoef maar een paar toetsen aan te raken en de ideeën stromen binnen. Bij een nieuwe synth dus nieuwe ideeën.
Sven: Als synth-georienteerde band wil je ten eerste meegaan met je tijd. Het is heel makkelijk om altijd maar het stempel “jaren 80 new wave band” op te plakken. Wij zijn zeker geïnspireerd door de muziek uit die periode, maar vinden het ook erg belangrijk om met beide benen in deze tijd te staan. Door telkens vernieuwing in je instrumentarium aan te brengen, gaat het geluid vanzelf mee. En wat is duur? Een hobby mag geld kosten en gelukkig heb je tegenwoordig niet meer direct een grote hardware synth nodig voor ieder geluid wat je wilt laten horen.

Jullie zijn afkomstig uit Nederland. La Lune Noire is één van de weinig overgebleven gothformaties uit Nederland. Juist?
Victor: Er zijn best nog wel een aantal leuke bands in Nederland. Zo spelen we nu vaak samen met bands die samen Wave Invasion hebben opgericht. Dit om podia te vinden voor ons muziekgenre. Ik kijk er al naar uit om met deze bands het podium te betreden, om te kijken hoe ze live zijn!
Sven: Er zijn nog genoeg bandjes te vinden in ons mooie kikkerlandje, maar je moet wel goed zoeken en niet vergeten ook naar ze te gaan kijken als ze dan ergens optreden.

Is dat de reden waarom jullie alles in eigen beheer doen of is dat een wel doordachte keuze?
Victor: Wij zijn geen twintigers meer, die roem en rijkdom willen. Platenmaatschappijen staan echt niet voor ons in de rij. Wij brengen daarom in eigen beheer uit. Weet je, een kunstschilder heeft zijn schilderijen om op terug te kijken. Als een muzikant zijn eigen nummers niet opneemt, gaat zijn muziek verloren. Dat is eigenlijk de grootste reden waarom we albums maken. Ik vind het een mooie gedachte als mijn zoon later tegen iemand kan zeggen : kijk, dit zijn mijn vaders muzikale schilderijen.
Sven: Natuurlijk dromen we weleens van een mooi platencontract. De realiteit wijst echter uit dat de markt waarin wij ons begeven maar erg klein is. En dan is het helemaal niet zo gek om het in eigen beheer te doen. Er is niemand die ons vertelt wat we wel of niet kunnen doen. En met nu een vierde album en alle vorige albums uit de kosten, doen we het toch niet slecht. Wat ook scheelt is dat we allebei een baan hebben en we dus niet van de muziek hoeven rond te komen.

België is geen onbelangrijke afzetmarkt voor jullie. Hoe komt dit?    Victor: Waarschijnlijk omdat jullie zo’n goede muzikale smaak hebben! We spelen heel graag in België en ik ga ook geregeld naar festivals en optredens waar ik veel mensen ontmoet.  We krijgen dan zulke leuke reacties, waardoor wij echt van de Belgen zijn gaan houden. Misschien is het een wisselwerking. (lacht)
Sven: Ja, daar vraag je me wat. Ik ben erg blij met de Belgen en als we na een optreden eens wat fans spreken hebben we ook altijd gelijk een klik. Blijkbaar slaat onze muziek goed aan, misschien wel beter dan in ons eigen Nederland. We doen er in ieder geval niets speciaals voor.

Komen er Belgische shows aan?
Victor: Voorlopig staat alleen een optreden in de B52 op de agenda (op 19/1, samen met onze vriend Tenedle), maar we hopen uiteraard vaker in België op te treden. Het probleem is dat we in de scene misschien wel ‘bekend’ zijn, maar bij zalen zeker nog niet. Wij zijn muzikanten, en geen verkopers, en wij vinden het daarom niet leuk om met onze show bij zalen te gaan leuren. Dus als een bookingsagent nog een band zoekt, wij houden ons aanbevolen.
Sven: Zoals ik boven als beschreef. We staan met beide benen in deze tijd en hebben een sterke invloed uit de jaren 80. Heel belangrijk dus.

Opmerkelijk voor La Lune Noire is, dat jullie aan je muziek, die uiteraard schatplichtig is aan de 80’s, een eigentijdse twist willen geven. Is dat belangrijk?
Victor: Uiteraard. Ik heb van verschillende mensen gehoord, dat als ze blindenlinks muziek van ons horen (die ze nog nooit eerder hebben gehoord), ze onmiddellijk het geluid van La Lune Noire herkennen. Dat is toch mooi !

Sluit uw ogen en doe een wens….Victor: Nog 1 keer op W-Fest.
Sven: “World peace!”. Nee, echt, dat we beter, redelijker met elkaar leren leven.

Facebook

Website

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More