Luminous Dash BE

KICK OUT THE JAMS

DIY-tapes, we houden ervan. En ja, tapelabels ze bestaan nog! Een van hen is Kick Out The James. Luminous Dash had een babbel met label boss Angelo Vandommele.

Hoe ontstond het idee om een tapelabel op te richten. Wanneer was de eerste release, en wat was die?
Oktober 2010 in de Vort’n Vis in Ieper. Ik had toen een show opgezet met Broken Teeth (UK), Get Wise en het allereerste optreden van xViciousx. Meer al lachend zei ik toen tegen Sam (hun bassist), dat wanneer ze ooit plannen hadden om iets uit te brengen, ik het wel op Positive Heart records zou releasen. Positive Heart was toen de naam waaronder ik onder andere wat fanzines uitbracht, DIY-shows organiseerde en dergelijke. In snel tempo naar 2012. xViciousx heeft opnames klaar en ging hun debuut uitbrengen op cd via Reality Records. Bij mij borrelde nog ergens altijd dat idee om een label te beginnen, maar alleen zou me dat niet lukken. Ik klopte dan maar aan bij Andy (zanger DECONSECRATE, ex-RETALIATE), die in tegenstelling tot mezelf, wel layout en design skills en kennis heeft. De eerste stappen werden gezet in december 2012, en na wat research, plannen maken en dergelijke, kwam in september 2013 onze eerste release uit op cassette: xVICIOUSx met Values.

KICK OUT THE JAMS

Veelal wordt gezegd “cassettes, niet meer van deze tijd of “ik wierp al m’n tapes op het stort”…. zeg dat het niet zo is!
We zijn 2020 en ze zijn er nog altijd. Het is natuurlijk al lang niet meer hét muziekmedium bij uitstek aangezien er volop gestreamd wordt en de verkoop van fysieke formats er wereldwijd op achteruit gaat. Na de cassette kwam de cd en die verdrong het vinyl ook wat naar de achtergrond. Maar in de underground en het DIY-circuit zijn tapes altijd aanwezig geweest. De cassette heeft zelfs de voorbije jaren een soort van (kleine) comeback gemaakt, vinyl nog veel meer. Vooral de nostalgie zal voor sommigen wel een rol spelen, maar voor ons was het ook het format met de laagste drempel om een fysieke release uit te brengen.
Bij mij heeft het heel lang geduurd, zeker in vergelijking met mijn leeftijdsgenoten, vooraleer ik een cd-speler had. Al die tijd daarvoor moest ik het zien te redden met cassettes en opnames maken van de radio of het kopiëren van cassettes om wat muziek te beluisteren of te leren kennen. Ik spreek hier dan ook van mid ’90s. Dus daar ligt misschien ergens onbewust een voorliefde voor de cassette.

Waar vooral hardcore en punk werd uitgebracht op tape in de begindagen, blijken jullie ook een gestage overstap te maken naar andere genres, zoals new wave etc…kunnen we aannemen dat KOTJ een veelzijdig label is geworden?
Wij brengen gewoon muziek uit waar we zelf in geloven, waar we zelf achter staan en die we zelf goed vinden. Onze eerste releases hebben inderdaad een grote hardcore-link, maar als je kijkt naar wat we ondertussen al gereleaset hebben dan kan je wel stellen dat we een veelzijdig label zijn geworden. Het gaat van punkrock over black metal, shoegaze en new wave / synthpop. Bands zoals King Hiss, Slow Crush, Rigged, Soul Grip, The Mars Model en Rogue 95 zijn daar een heel mooi voorbeeld van. Er zit geen masterplan achter of zo, we doen gewoon waar we zin in hebben!
Het feit dat Andy en ik een brede muzieksmaak hebben zal hier ook wel een rol in spelen. En voor mij persoonlijk wordt het met de jaren steeds breder en breder.

Over welke oplages spreken we meestal als jullie een release op de wereld los laten?
Onze grootste oplage tot op heden is 100 stuks. Meestal delen we die op in verschillende versies qua kleur cassette en/of artwork dat afwijkt van het originele. Altijd leuk voor de collector!

Een webstore bestaat niet echt bij KOTJ, omdat jullie heel veel aanwezig zijn op shows?
Momenteel zijn we druk bezig met het opmaken van een webstore, want we merken dat daar steeds meer vraag naar is. Met de release van Clear Vision van Animal Club op vinyl (onze allereerste release op vinyl!) zal dit ook wel nodig zijn. Ik vermoed dat die webstore ergens in mei online zal gaan, zodat mensen de lp van Animal Club ook zullen kunnen pre-orderen. Ergens in juni 2020 verwachten we dat het vinyl zal gereleaset zal worden. Onze distro op shows was inderdaad tot voor 2017 zeker een van onze sterke punten. Maar af en toe staan we nog op shows ook. Dat blijft gewoon één van de coolste dingen om te doen. Soms doe ik liever de distro of merch van bands die bij KOTJ iets uitgebracht hebben met bij behorende hangout, dan de show zelf. Altijd iets om handen hebben op een show is nog altijd heel cool.

Wat is jullie achtergrond, en vooral waar zijn jullie nog actief momenteel?
We zijn beiden afkomstig uit de H8000-area en we hebben beiden een redelijk sterke voorliefde voor de H8000! Scene-gerelateerd is Andy nog actief geweest als zanger bij Retaliate en sinds 2012 bij Deconsecrate dat deze zomer met een nieuw album op de proppen komt. Net de rauwe niet gemixte versie beluisterd en die zal terug knallen! Een limited tape komt trouwens uit via KOTJ! Daarnaast is hij ook jaren heel actief geweest bij Reality Records als designer/lay-out’er voor heel wat releases. Nu springt hij af en toe nog wat bij als free-lancer. De Congress-website was ook van zijn hand en als ik me niet vergis heeft hij ook ergens in de beginjaren van deze eeuw een H8000-webpagina gehad. Het H8000 fanzine boek is ook samengesteld door hem.
Zelf heb ik, zoals eerder vermeld, nog een fanzine uitgebracht onder de naam Positive Heart met daaraan een heel kleine distro gekoppeld. Ik zit ook nog altijd in de organisatie van Ieperfest, en dat sinds 2007. In het verleden heb ik ook heel veel promo / meegewerkt aan producties van Eye Spy Records, HeartBreakTunes (supertijden). Met Marty Straightkieken ook nog veel mee de baan gedaan om de vegan catering te ondersteunen (lang leve Ferm&Fameus!) Sinds 2001 organiseer ik af en toe zelf een show, maar heel sporadisch. De laatste dateert ondertussen alweer van april 2018 met Cutting Through, Appraise en Animal Club. En sinds 2007 help ik altijd op Fluff fest in Tsjechië.

Komen er andere formats dan cassettes in de toekomst?
Een paar jaar terug hebben we cd’s uitgebracht van Deconsecrate, Low Life en Seventh Circle.
Die kunnen we dus ook al van de bucketlist schrappen, maar om eerlijk te zijn, dat was niet echt een succes te noemen. Cd’s worden niet zo snel meer opgepikt, en het feit dat Seventh Circle er kort na hun nieuwe plaat besloot mee op te houden, hielp ook niet echt. Maar no hard feelings at all! Seventh Circle was en is nog altijd mokerhard en heel goed! Hun hele discografie staat op die cd en is nog altijd verkrijgbaar tegen een heel schappelijke prijs. Support your locals! Maar dat is het verleden. De toekomst: vinyl dus! Zoals eerder al vermeld: Clear Vision van Animal Club. Eind mei zou die volledig klaar moeten zijn, maar je weet beter dan ik hoe dat soms kan gaan. Het blijft hardcore :). Enkele details: er zullen 300 exemplaren geperst worden. 100 op clear pink, 100 op clear blue en 100 op zwart. Met die zwarte vinyls gaan we nog iets speciaals doen. Er worden ook nog enkele extra’s toegevoegd maar dat zal allemaal te volgen zijn op onze sociale media zoals Facebook en Instagram.

Wat denken jullie van het reeds bestaande en groeiende streamgedrag? Mensen lijken af te stappen van platen-, cd- en tapecollecties.
Het is er en je kan het moeilijk stoppen. Zelf ben ik niet zo’n streamer. Ik koop ook nooit mp3’s maar verkies het fysieke format! Als ik het (echt) goed vind, dan schaf ik me het vinyl of de tape wel aan, en heel af en toe nog eens een cd. Bands en labels steken veel tijd in wat ze doen en zeker DIY-labels. Als mensen iets fysieks willen, zullen ze het ook wel kopen, de echte liefhebber/collector dus. De huidige jonge generatie weet soms niet eens af van het bestaan van cassettes, maar als je er niet mee opgegroeid bent, kan ik daar best inkomen. Met streamen kan je in een paar klikken en algoritmes een hele waaier ontdekken, waar je vroeger echt veel moeite voor moest doen. Het heeft positieve en negatieve aspecten. Als je dan het artwork en de teksten van een fysiek format bij je hebt, en zeker van een vinyl, hoe cool is het niet om dat allemaal te bestuderen, te ontdekken en er intens van te genieten.

Vanwaar de naam KICK OUT THE JAMS?
Wie een beetje van muziek kent, hoeft niet ver te zoeken. KICK OUT THE JAMS hebben we dus van MC5 gehaald. Maar het duurde een tijdje eer ik op iets kwam dat goed klinkt/bekt, inhoud heeft en toch gekend is. Ik legde het voor aan Andy en die was ook mee. Het is een megazotte live plaat en een slogan die ze heel veel gebruikten bij hun optredens. Die waren punk voor punk/punkrock er was. In de jaren ’60 was dit ook een slogan die aanleunde bij revolutie en bevrijding. Een soort van aansporing om de door de maatschappij opgelegde begrenzingen te doorbreken. Om niet zomaar mee te gaan in de stroom. Tot op heden is dit nog altijd heel sterk aanwezig. En dat is ook eigen aan hardcore/punk, je eigen ding doen en heel wat dingen in vraag durven te stellen. Onze releases zien we ook als “Jams”. Soms spreekt men over Kick Out The Jams Records, maar daar baal ik van. Het is en blijft KICK OUT THE JAMS, MF’s! (lacht)

Laatste woorden?
Bedankt voor dit interview! Het doet ons deugd. Blijf zeker de underground steunen, bands & DIY labels, zeker in deze moeilijke en rare tijden! Hopelijk wordt snel alles beter, gebruikt iedereen zijn gezond verstand en volgen we alles goed op.

Hou zeker onze toekomstige releases in de gaten:
KOTJ057 – DECONSECRATE – album
KOTJ056 – MINDED FURY – Relapse Of Mankind
KOTJ055 – ANIMAL CLUB – Clear Vision
KOTJ054 – MARK MY WAY – Thin The Herd
KOTJ053 – ONE STEP AT A TIME – Holding True
KOTJ052 – BECOMING – Thy Will Be Done
KOTJ043 – ROGUE 85 – ep

We zijn ook nog bezig met de nieuwe ep van Minded Fury en Deconsecrate, en nog een paar bands/releases die in het verschiet liggen. Stay tuned!

Facebook
Instagram

Hans Verbeke

Mobiele versie afsluiten