Site pictogram Luminous Dash BE

«FLOAT»

Dat was even schrikken toen we onlangs de debuutep Behind The Curtains van «Float» mochten horen. Want terwijl men her en der grenzen sluit, gooien Tim Wuyts (zang, gitaar) en Dries De Mayer (fluit, keyboards, percussie) de hunne wagenwijd open. Op muzikaal vlak dan toch en, dat toeval altijd, daar gaat het hier toch om zeker?

Zien jullie jezelf als een studiogroep of is jullie sound gewoon moeilijk live te brengen?
Oorspronkelijk was het idee gewoon eens samen op weekend te gaan met alle instrumenten die we hebben en wat opnamemateriaal. We zouden dan ter plekke dingen creëren, arrangeren en opnemen. We spelen alle lange tijd samen en hebben elkaars muzikale ontwikkeling van dichtbij gevolgd. Op een bepaald punt voelden we aan dat samen een keer op weekend gaan heel leuk en verrijkend zou worden, los van wat nadien het product zou zijn. Hiervan uitgaand hebben we van in het begin gezegd om geen rekening te houden met het live-aspect, en gewoon overdubs te knallen zonder limiet. (lacht)
Later kwam het idee om er een ep van te maken, die we dan wel online wilden zwieren. Daarvoor hadden we plots ook een naam en artwork nodig. Nu de release achter de rug is, begint de vraag in verband met het live-aspect te spelen. We gaan daar een keer goed over moeten nadenken, hoe we dat just gaan aanpakken, maar we hebben daar allebei alleszins wel veel zin in!

Hoelang zijn jullie al met muziek bezig?
Tien jaar of zoiets? Braaf begonnen op de muziekschool, doorgestroomd naar PXL in Hasselt (Tim) en KCB in Brussel (Dries). We kennen elkaar via een folkensemble op de muziekschool en daar is dan een folkband uit gegroeid waarmee we toch wel wat gespeeld hebben.
Daarnaast zijn wij ook gewoon echt makkers en zien we mekaar ook wel eens buiten de muziek, wat maakt dat we elkaar goed aanvoelen en dat we ruzies kunnen vermijden tijdens het proces. (lacht)

En altijd al die delicate sound, of gingen jullie ook wel eens rammen met de versterkers op tien?
Tim is zeker ook wel vertrouwd in het wereldje van ‘rammen-met-de-versterkers-op-tien’. Dries komt vanuit een klassieke achtergrond, dus die heeft daar minder mee te maken gekregen. «Float» heeft het tot nu toe, ook tijdens het werkproces, toch altijd tamelijk rustig gehouden. Nu, met een akoestische gitaar en een blokfluit kan je ook al serieus uit je dak gaan denk ik dan!

We durven het nauwelijks vragen gezien de rijke gelaagdheid van jullie muziek, maar kunnen jullie wat invloeden vermelden?
Ik denk dat wij allebei gewoon heel veel genres kunnen appreciëren, al zegt elke muzikant dat misschien. Dries is klassiek opgeleid, maar nam er in de vrije tijd heel wat jazzpianolessen bij. Hij probeert zich momenteel wat te verdiepen in folkmuziek uit Zweden en heeft als guilty pleasure (Ssst, tegen niemand zeggen) het spelen van de meest cheesy popsongs op piano. Tim houdt van scheurende gitaren, maar altijd met aandacht voor de juiste sound. Hij heeft zijn hart en stem meermaals verloren in wat bluesy grooves en alternatieve rock. Langs de andere kant is hij dan toch ook eerlijk genoeg om af en toe eens naar buiten te komen met wat singer-songwriterdingetjes en spendeert hij daarnaast ook tijd aan het swingen van voornamelijk Ierse en Amerikaanse traditionals. Dat is veel te veel informatie voor één ep, niet?

Heeft de titel van de ep, Behind The Curtains, enige betekenis?
Niet echt iets diepgaands zou ik zeggen. Maar aangezien we voorlopig nog niet live spelen , is het wel vooral daar, behind the curtains, dat het zich afspeelt tot nu toe. (lacht)

We dienen heden ten dage voorzichtig te zijn met vooruitzichten, maar wat zijn die voor jullie?
Onszelf niet verliezen en genoeg pauzekes pakken en koffiekes drinken! En uiteraard nog veel muziek blijven maken, blijven zoeken en daar hopelijk veel mensen mee bereiken!

En als we nu eens mogen dromen, waar staan jullie binnen vijf jaar?
In een studio waar andere mensen ons van eten voorzien? En stiekem ook al datgene waar alle muzikanten van dromen?

Hopelijk gaan we hier binnen x aantal maanden eens goed mee lachen, maar hoe effectueert deze tijd jullie? Reflecteert zich dat in de composities?
Laat ons hopen dat die vele uurtjes thuiszitten ons tal van nieuwe prachtige muzikale ideetjes opbrengen! De ideeën samen leggen en in een opnameproces duiken zal voor na de chaos zijn denk ik!

Coverfoto: Jonathan De Maeyer

Mobiele versie afsluiten