Home Belgisch WATERFRONT: LANDSCAPE MAGAZINE

WATERFRONT: LANDSCAPE MAGAZINE

by Didier Becu

Op 4 en 5 oktober worden de muzikale vakjes op het Gentse showcasefestival Waterfront mooi opgeborgen. Er is ook plaats voor muziek waar je al eens mag voor gaan zitten en alles tot je mag laten doordringen. Landscape Magazine bijvoorbeeld. Ze leggen zelf uit waar je je aan mag verwachten…

Wat is jullie muzikale geschiedenis tot nu toe?
Landscape Magazine werd opgericht in het begin van 2015, en dit na een uitwisselingsbijeenkomst vol improvisatie met de studenten van P.A.R.T.S, een dansschool in Brussel. Dat bleek een openbaring voor ons, en dus wilden we daarna verder blijven samenwerken. Soms was dat samen dan weer individueel, maar altijd was er het idee om in dezelfde richting te blijven gaan. De ene gebruikte de creaties van de andere om zichzelf uit te drukken. Stap voor stap werd ons repertoire nauwkeuriger, net als onze werkwijze. De regel is dat elk geproduceerd geluid afgeleid moet kunnen worden uit onze instrumenten, wat soms moeilijk is door de verschillende combinaties van de pedaaleffecten. Onze eerste plaat is het resultaat van dit onderzoek, alsook de wens om onze muziek op te nemen en te delen.

Wanneer realiseerden jullie zich dat muziek jullie passie is?
Voor ons beiden was dat al rond de leeftijd van tien, we hadden toen al een verslindende passie voor muziek. Elk in een compleet andere context, we hadden zelfs niet eens dezelfde muzikale achtergrond, maar we hadden een ongelooflijk grote behoefte om iets te doen, en sinds 2015 zijn we samen begonnen.

Door het digitale tijdperk hebben we nog nooit zoveel bands gehoord als nu. Hoe kan je opvallen of denk je dat kwaliteit toch naar boven komt?
Het is heel moeilijk om vandaag op te vallen. De mogelijkheden die we tegenwoordig hebben om een ​​publiek te bereiken zijn enorm, dankzij het internet is dat veel eenvoudiger dan 20 jaar geleden. Maar eigenlijk verdrinkt het publiek in de hoeveelheid. Wij geloven dat de sleutel tot een hypothetisch succes in de eerste plaats uit de eerlijkheid en de kwaliteit van het werk komt. Originaliteit is misschien het meest nodige om een ​​project er te laten uitspringen. En wat de dingen ook moeilijk maakt is de snelheid die nodig is om te reageren en je aanpassen aan alle communicatiemiddelen. Soms moeten we meer doen dan muziek spe