Home Belgisch THE ARCH

THE ARCH

by Nel Mertens

De gloed van de kachel en de geestdrift van vier warme persoonlijkheden, vullen hun repetitiekot tussen de Breendonkse bomen, waar deze newwaveband al meer dan dertig jaar iedere week samenkomt. Een plekje dat gevuld is met herinneringen én bruist van energie, want ze hebben net hun nieuwe album klaar. Redenen genoeg om Gerd Van Geel (CUVG), Ivan Moons (Ivan DC), Ian Lamberts (Jakke) en Pieter De Clercq (Mr. Pierre) van The Arch een bezoekje te brengen en hen aan onze vragen te onderwerpen.

De aanpak voor dit album was een uitdaging die de band met zichzelf aan ging: in 2018 iedere maand een nieuw nummer volledig afwerken en uitbrengen met bijhorende videoclip. Hoe is het idee ontstaan voor deze aanpak? Vanwaar die keuze?
Jakke: We zaten met heel veel embryonale gedachten die uitgebroed konden worden, dus we dachten aan een tempo van één nummer per maand, maar dat viel als puntje bij paaltje kwam toch wel even tegen.
Pieter: Ik denk dat we ook wel zochten naar een manier om het wat sneller te laten vooruit gaan, maar dat is ons enkel in het begin gelukt.
Gerd: We hebben echt alles gewoon laten afhangen van het moment, van de periode. De lente, zomer, winter…
Jakke: Er was ook een omgekeerde redenering: wij zijn nogal ‘quiet lazy’ hier en door onszelf een deadline op te leggen, hoopten we die luiheid tegen te gaan (lacht). Maar zo’n deadline gaf wel wat ‘schwung’.
Ivan: Als we anders een plaat opnamen, dan gingen we naar de studio, namen we dat op en dan is dat één geheel. Eén concept, één sound. Dat was nu niet, hoewel het resultaat misschien toch een samenhangende sound heeft. En dat was wel tof om in één maand van niets naar alles te gaan. Van helemaal niets naar een nummer én een clip.
Gerd: We wilden een keer iets anders doen en de nummers zijn erg gevarieerd geworden daardoor.
Ivan: Dat is wellicht iets wat veel producers en labels afschrikt, omdat het onvoldoende als een geheel klinkt.

Gaan jullie iets doen met de clips?
Ivan: De clips tijdig klaar krijgen, was ook niet altijd evident, maar erg boeiend. En je hebt ze echt nodig. Tegenwoordig kan je niets uitbrengen zonder clip, want dan heeft het geen gezicht. Sommige willen we gebruiken in projecties bij live-optredens, maar niet degenen waar wij zelf in komen.
Pieter: En soms was de clip ook eerder klaar dan het nummer.
Jakke: Het was allemaal erg onberedeneerd, dus erg onvoorspelbaar. Het is creatief werk, wanneer is dat gedaan? Wanneer beslis je dat dat ‘klaar’ is? Dat laat zich niet uitdrukken in mathematische parameters.

Wat waren de voor- en nadelen? Zouden jullie dit opnieuw op deze manier doen?
Gerd: Nee, dat moet ook niet, hé.
Jakke: Alleen als een maand 60 dagen duurt.
Ivan: Nee, we zouden nooit twee keer hetzelfde doen. We zouden nu misschien net wel weer kiezen om 2 maanden in de studio te kruipen om een plaat te maken. Zeker ook niet iedere maand een clip. We hebben alles quasi zelf gedaan: een clip bedacht, gefilmd, mensen gezocht die dat gratis wilden doen. We hadden geen budget. Dat is tof, maar je