Home Belgisch SOUND TRACK: UMM

SOUND TRACK: UMM

by Didier Becu

Experimenteel afgekruide pop. Zo wordt UMM voorgesteld op de Sound Track-pagina en met deze ingrediënten hebben ze Portland kunnen overtuigen. Op 27 september in De Casino, maar eerst maar een interview met Lise Daelemans van de band!

Waar komt de naam vandaan en stel jullie maar eens voor!
De naam “UMM” was er ineens, maar ik weet eigenlijk niet meer hoe ik op het idee kwam. Het sprak ons alleszins aan dat het geen woord was en wat vaag. Kort en krachtig klinkt “oem” als een kick drum, lang uitgesponnen als een meditatief iets. Samen met Jonas, Hanne, Roos en Brent vormen we een popband. Ieder van ons is voltijds in de muziek bezig en Brent, Jonas en ik hebben elkaar in de opleiding muziekproductie leren kennen. Roos en Brent doen trouwens met andere projecten ook mee aan Sound Track! Roos speelt samen met bassiste Trui Amerlinck haar eigen nummers. Ze zingt ook bij Mòs Ensemble. Brent met Sun Gods èn zijn Nederlandstalig project Brent Beukelaer.

Hoe moeten we jullie muzikale geschiedenis tot nu voorstellen?
We zijn een viertal jaar geleden begonnen met de allereerste repetities. In maart dit jaar brachten we onze eerste ep The Good Side uit. We traden geregeld op afgelopen jaren. Te weinig, naar onze zin wel, maar de shows die we konden doen waren steeds heel toffe shows zoals Boomtown, de finale van De Zes, Gent Jazz of een support in OLT Rivierenhof om een paar te noemen.

Wanneer besefte je dat muziek spelen je passie is?
Vanaf mijn acht jaar heb ik klarinet leren spelen. Ik ben super dankbaar dat mijn ouders me hebben aangemoedigd om dat te doen en af te maken. Maar ik ben pas muziek beginnen schrijven op mijn 18de. Mijn papa was begonnen met klassieke gitaar. Ik leerde fingerpicking van hem en ging er verder mee prutsen. Ik was echt verbaasd… Zo lang klarinet spelen en dan pas op je 18de ontdekken dat je zelf liedjes kan bedenken.

Wat maakt de Belgische muziekscene uniek denk je, of is die helemaal niet uniek?
Ik heb een jaar in Nederland gestudeerd en zij beschouwen de Belgische muziek vaak als eigenzinnig. Ik denk dat de experimenteerdrang heel kenmerkend is voor de Belgische scene. Projecten zoals Beraadgeslagen, Shht, Tristan, WWWater, en nog veel veel meer… die vallen niet in één vak te plaatsen.