Een naar herkenning vragende lofrede, broeierige ritmes en betoverende akkoorden, een hoog rock-’n-roll-gehalte met een speelse retro-feelgoodvibe, een modulair muzikaal universum en rammerammeramme teenage kicks!
Luisteren maar naar de nieuwe artiesten deze week in onze Luminous Belge. Zij die onze harten verwarmen zijn Stoop Kid, Oyesono, Het Kruim, Starblind=Earthbound en Tien Ton vuist!
Hoewel onze lokale slacker-indie-popbands altijd wel onder de populaire, alternatieve radar blijven, brengt de Diestse singer-songwriter Jens Rubens met zijn band Stoop Kid sinds 2019 oprechte en sterke nummers uit. Door impuls van de naburige band Tonsils kregen we gehoor van hun prachtige debuutalbum/tape Camp Careful op Gazer Tapes als dikgedrukte stempel. Gevolg hiervan was een “Artist In Residence” in de Maastrichtse Muziekgieterij en een professionele opnamekans onder het platenlabel V2 Records. Hierdoor verschijnt in het najaar hun nieuwe album Mount Scope onder toezicht van producer Rob Driessen, waarbij angst en depressie centraal staan. Het verlies van Rubens’ moeder op hun nieuwe single Cold Tiles Bad,Warm Breeze Good is hiereen duidelijk en intens voorbeeld van.
In slechts 3 minuten horen we de drijvende, warm-ritmische gitaarmelodie en de naar-herkenning-vragende lofrede de basis leggen van een mooie, welgemeende song. We zakten gisteren dan ook vol verwachting af naar het prachtige, zonovergoten Kapermolenpark in Hasselt voor een live-sessie.
De vijfkoppige band startte traag en gezapig met zomerse melodieën, overgoten met Slintse deuntjes en mijmerende friemelrock.
In het tweede gedeelte van hun set daarentegen liet de mondige zanger meer punky-slacker songs op het publiek los en zorgde de bassist voor de stuwende drive.
Een nieuwe band is geboren! Jasper Maekelberg, bekend als zanger van Faces on TV en als producer voor artiesten zoals Balthazar, Warhaus en Sylvie Kreusch en singer-songwriter Billie Leyers vormen samen Oyesono. We krijgen hun debuutsingle Feel It Coming.
Tijdens de lockdown, toen de podia leeg waren en de wereld in een verlammende stilte gehuld leek, begonnen Jasper Maekelberg en Billie Leyers hun gezamenlijke muzikale avontuur in een kleine slaapkamer in Antwerpen. In plaats van stil te zitten, begonnen ze te experimenteren en nieuwe muzikale wegen in te slaan.
Met broeierige ritmes en betoverende akkoorden creëerde Oyesono een geluid dat zowel pakkend als ongrijpbaar is. De muziek varieert tussen lieflijk en dreigend, kwetsbaar en meedogenloos.
De stemmen van Billie en Jasper zijn een perfecte match. Billies stem zweeft ijl, mysterieus en verleidelijk door de lucht. Jaspers stem is diep, aards en betoverend.
Laat je onderdompelen in de betoverende klanken van Oyesono en voel de onweerstaanbare opwinding van Feel it coming door elke vezel van je wezen stromen.
Met Butsenzeller aan de drums, lanceert Gerry Vergult (Zool/Aroma Di Amore) zijn vierde single onder zijn jongste project Het Kruim. Met een brandend hart, in vuur en vlam!
Hartvuur klinkt alvast even funky en groovy als de vorige single Hittegolf. Zomers en dansbaar, met een knipoog naar John Barry, Booker T. en André Brasseur. Het snaarwerk klinkt vrij ‘vuil’, met een hoog rock-’n-roll-gehalte en de orgeltjes geven een speelse retro-feelgoodvibe aan het nummer!
In de videoclip zien we beelden uit Pandora’s Box, waarin actrice Louise Brooks haar hartvuur toont in speelse blikken, glimmende tanden, glinsterende ogen en vreugdevol gedans, alsof de track er voor geschreven is.
Hartvuur is digitaal verschenen en zal terug te vinden zijn op het aankomende album van Het Kruim, Vinyl En Karton.
Het Antwerps elektronica gezelschap van Nigel Grey Dubois en Umut R Eldem komt op de proppen met de laatste single uit het Monolith Sessions drieluik.
Die nummers werden geschreven en opgenomen tijdens de coronacrisis en zijn er sterk door getekend. Aanvankelijk was het de bedoeling om een lichaam van werk te schrijven rond de fotoreeks Tainted Monolith van Nigel. Wat bedoeld was als een vluchtig project, werd een langdurig werk vanwege de lockdowns en maatregelen tijdens de Covid-crisis. Dit geeft de tracks een unieke weerklank. Door het proces te vertragen, is het resultaat ongetwijfeld anders dan wat het zou zijn geweest als alles normaal was verlopen.
Net nu we allemaal onze mondmaskers ergens in een hoekje van een lade hebben opgeborgen komt dit duo ons dus nog eens herinneren aan de Virus dagen, met dit keer een gezongen nummer over het isolement tijdens deze periode en de rol van technologie hierin. Mede door Nigels vocalen en de breekbare ondertoon ervan, is het de meest organisch en zelfs verrassend poppy klinkende track van de drie geworden, ergens zwevend tussen de universa van The Notwist en Depeche Mode.
Het illustreert mooi de veelzijdigheid en de manier waarop Starblind=Earthbound omgaat met hun eigen technologisch vaak modulair muzikale universum, dat zich met voorgangers Monolith en Sequence 9 eerder in de ambient en IDM regionen situeerde. De bijhorende clip is nogal geavanceerd en kwam tot stand door middel van een A.I model Stable Diffusion genaamd en sluit perfect aan bij hun leefwereld en het beoogde concept. Knap werkstuk.
Zijn het de oude Ramones of de nieuwe Paranoiacs? Doet er niks toe. Dit is punk, recht doorheen garagedeuren geramd, en ze gaan rammerammeramme op dit, de opwindendste lap rokkenrol die we in tijden gehoord hebben. En we horen weleens wat, hier.
Wat hierover te schrijven? Niks te schrijven, gewoon luisteren. De edele kunst van de pogo beoefenen. Jezelf laten weten dat je nog steeds zeventien bent. En hopen dat die mooie jongen of dat al even mooie meisje – het is aan jullie – nog eens voorbij de deur passeert. Dat hart dat overslaat. Dat soort gevoel. Teenage Kicks, dit.
Veel luisterplezier!