Home Belgisch ISBELLS heeft zichzelf teruggevonden

ISBELLS heeft zichzelf teruggevonden

by Björn Comhaire

Gaëtan Vandewoude had even geen nood aan muziek tot hij One Cause maakte en de creatieve trein opnieuw was vertrokken. De uiteindelijke eindbestemming was Sosei, de vijfde plaat van Isbells. Door Sosei te maken, leerde Vandewoude opnieuw te ademen: “Ik heb een portie levensvreugde herwonnen.”

Isbells klinkt warmer en rijker dan voorheen, met de toevoeging van synths, computerelementen en prominente, bijna tribale drums. Vandewoude maakte de maquette van de plaat, de bandleden zorgden mee voor de uitwerking. Ze verkennen andere oorden dan op hun vroegere werk maar de sfeer die de Belgische band schept blijft herkenbaar. Evenals de hoop die in de muziek schuilt.

Sosei is een ode aan het filosoferen en werd vernoemd naar een Japanse poëet en Boeddhistische priester. “Ik ben door te googelen bij hem uitgekomen. Een priester die gedichten schrijft: voor mij is dat een filosoof, iemand die stilstaat bij het leven. Dat past perfect bij dit album.”

Toen Vandewoude later ontdekte dat abstract schilder en graveur Shōichi Hasegawa een werk had dat Sosei heet, was de cirkel compleet. Het is niet toevallig een kunstwerk van de Japanner dat de platenhoes siert.

Isbells live:

27/02 – De Studio, Antwerpen
26/03 – Het Depot, Leuven
27/03 – Vooruit Balzaal, Gent
30/03 – 4AD, Diksmuide
13/04 – Little Waves, Genk (TBC)

FACEBOOK

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More