Home Belgisch HET MUZIKALE CORONADOSSIER : ELINE ADAM (4AD)

HET MUZIKALE CORONADOSSIER : ELINE ADAM (4AD)

by Didier Becu

Dag Eline, na de cultuurknip moet de cultuursector het coronavirus zien te overleven. Het is geen gemakkelijke opgave, hoe reageer je daarop?
Sowieso moet Muziekclub 4AD 6% inleveren, wat de nodige stress met zich meebrengt. Deze coronacrisis zorgt inderdaad voor een dubbele tegenslag. Wij reageerden in de eerste plaats aanvaardend en wij namen al maatregelen voordat de regering ze genomen had. We geven enorm om ons publiek, onze vrijwilligers en onze community en vonden de keuze om optredens te schrappen moeilijk, maar eigenlijk ook een kwestie van gezond verstand. Het blijft op dit moment vooral bang afwachten hoe lang deze crisis aan zal houden en welke totale impact deze zal hebben. Want zelfs als het in België terug ok is, zullen internationale tours misschien nog een hele tijd geen evidentie blijven. Daarnaast zorgen de besparingen dat we al onze uitgaven echt grondig onder de loep aan het houden zijn.

Ondanks al dat zwart nieuws, blijven jullie steeds de moed erin houden. Omdat er geen andere optie is?
Met Muziekclub 4AD kunnen we doen wat we zo graag doen, mensen samenbrengen met fantastische muziek. En dat zullen we ook blijven doen. Het coronavirus zorgt – ondanks alles – voor een collectiviteitsbesef onder mensen. Wat jij en ik doen heeft namelijk echt impact op anderen. Wat wij met Muziekclub 4AD doen, heeft ook een impact. We beseffen dit des te meer nu het er even niet meer is. Dus ja, we gaan door. Omdat we niet anders willen en kunnen, maar ook omdat we geloven dat muziek belangrijk is. We voelen dit ook enorm online.

Je bent communicatieverantwoordelijke voor een concertzaal. Door het coronavirus vallen er een heleboel optredens weg, dus ook inkomsten. Hoe lossen jullie dat op?
In eerste instantie heeft het coronavirus ervoor gezorgd dat wij 10 concerten moeten uitstellen, en eventueel annuleren, hiervoor zoeken we volop naar nieuwe data. Maar ook ons weekendcafé zal zeker vier weekends gesloten zijn. Maar we weten nog niet wat de toekomst brengt, hoe lang de crisis nog zal aanhouden en hoeveel inkomsten we zullen mislopen. Ons café is een belangrijke bron van inkomsten en wij kijken in de eerste plaats daarnaar om dit verlies goed te maken. Daarnaast vragen we ons ook af wat de totale maatschappelijke impact van deze crisis zal zijn, heel wat mensen kennen een verlies van inkomsten, niet enkel wij. We willen ook met hen solidair blijven. In de muzieksector raakt deze crisis vooral diegene die het al moeilijk hadden: de freelancers, de kleine – vaak Belgische – bands, de ‘zogenaamd’ moeilijke muziek… Met Muziekclub 4AD hebben we steeds een lans gebroken net voor die muzikanten, en dit zullen we ook in de toekomst blijven pogen te doen.   

Men roept om overheidsteun, maar de laatste maanden hebben we gezien dat dit geen prioriteit is. Is het dan niet beter om zelf de handen uit de mouwen te steken?
Sowieso is Muziekclub 4AD actief in het clubcircuit en andere overlegorganen. De muzieksector is zich echt aan het organiseren om een gezamenlijk standpunt in te nemen en daar geloven we natuurlijk voluit in. Samen staan we sterker. Daarnaast steken we ook zelf de handen uit de mouwen, we gaan deze zomer en in het najaar alles op alles zetten met ons zomerfestival Stad Onderstroom en de wekelijkse concerten in de zaal.

Hoe denk je dat het concertpubliek hierbij daadwerkelijk de zalen zou kunnen steunen?
Ik zou het publiek aanraden om avontuurlijk te zijn, uit hun comfortzone te trede en die artiesten te checken die je niet op de radio hoort. Veel mensen hebben nu erg veel tijd, dus scroll eens het wereldwijde web door en luister naar de muziek die je lokale club programmeert. Er is zoveel muzikaal schoons in de wereld, dat nog veel te weinig erkend is. Dus zet de blik wagenwijd open en kom af. Ga naar die zalen en festivals die artistiek hun nek uitsteken. Maar dat geldt natuurlijk niet enkel voor de zalen, ook de lokale platenboeren en bijzondere releases varen wel bij zin voor avontuur bij het publiek.

Er is een duidelijke roep van de Belgische artiesten om hen meer aandacht te geven. Niet zonder reden denk ik…
Ik treed Lindsi Dendauw van de Kinky Star hier graag bij: support your local scene en dat doen we ook voluit in 4AD. Daarnaast geloven we met Muziekclub 4AD al lang in het fairpay-principe: bands, Belgisch of niet, krijgen een faire fee. Dit staat al lang op de agenda in de cultuursector en wij zullen hier blijven voor ijveren. Als muziekclub geven we een prominente plek aan de Belgen: zowel promotioneel, financieel als in onze concertkalender. We blijven allerhande vormen van advies en omkadering bieden aan Belgische bands, in de vorm van p.a.-repetities en repetitiebunkers.

Ik gooi een open venster in. Een radiostation die Belgische artiesten in de kijker zet zou geen overbodige luxe zijn.
Dat zou wat zijn inderdaad. Er zijn best veel Belgen te horen op de radio, maar het zijn soms vaak dezelfde. Naar ons gevoel mag er meer bandbreedte besteed worden aan de zogenaamde nichegenres, zodat die niet langer niche blijven. Muzikaal denken wij alvast grenzeloos: een bredere variatie aan Belgen is fantastisch, maar voor meer aandacht voor muziek uit Botswana, Italië, Groenland of India valt ook wel wat te zeggen.  

Moeten we nu optimistisch of pessimistisch zijn?
Ik ben sowieso een geboren optimist. Als muziekclub denk ik wel dat we zullen overleven. Ik hou mijn hart vast voor diegene die het al moeilijk hadden.

Wat is het eerste wat je gaat doen na de lockdown?
Enkele weken handcrème smeren, een koffie drinken met de collega’s en samen genieten van het zicht op de polders. En dan… er helemaal terug invliegen en erg blij zijn als ik al die gekende 4AD-gezichten terug in onze zaal ga zien.

You may also like