Home Belgisch DARK POEM

DARK POEM

by Didier Becu

Een van de mooiste releases deze maand is The Fire Lives Inside van Dark Poem op Wool-E Discs. Op zaterdag 12 november staat het Antwerpse duo in JH Wommel. Wij hadden een gesprekje met Raya Schaduwjaagster en Sophie Drakenvleugels.

Hallo, vier jaar geleden verscheen jullie debuut Tales From The Shades. Ik veronderstel dat jullie heel tevreden waren met de ontvangst van deze plaat? En toch duurde het vier jaar vooraleer jullie een nieuwe plaat hebben uitgebracht. Waarom zo lang wachten?
Sophie Drakenvleugels: We zijn allebei perfectionistisch waardoor we onze eigen deadline steeds weer vooruit schoven. We zijn ook niet zo gefixeerd op tijd, maar genieten liever van het creatieve proces en het spelen.

Jullie hebben die uitgebracht op Wool-E Discs. Dat is voor jullie wel een voor de hand liggende keuze, maar vertel onze lezers toch maar waarom.
Raya Schaduwjaagster: Wij houden van schaapjes! En Wool-E-Discs is een heel sympathiek label. Koop je cd’s bij Smurf!

Jullie omschrijven zelf jullie muziek als Faerie-Lectro. Leg uit, en hoe zijn jullie op die term gekomen?
Sophie: Het was een suggestie van Izzy (For Greater Good) en we vonden het heel goed klinken. Onze muziek heeft een sprookjesachtige toets en bevat een oeroude, zeg maar archetypische symboliek die duister, maar ook warm en herkenbaar aanvoelt.
Raya: We willen volledig vrij zijn wanneer we muziek maken. Wanneer de liedjes af zijn, mogen muziekjournalisten en platenlabels ons in een vakje stoppen, dat is nu eenmaal hun job. Maar tijdens het creatieve proces gaan we waar onze fantasie, ons gevoel of de geest van inspiratie ons leidt. Als we ons zouden vastpinnen aan de regels van een reeds bestaand genre zou de fun eraf zijn. Vrijheid is essentieel.
Sprookjes zijn geen ingebeelde onzin. Mijn leven is heel sprookjesachtig. Romantische liefde, magische tuinen, betoverende kastelen, heksen die rondreizen in een met sterren beschilderde tijd- en ruimtemachine, voor mij horen die dingen gewoon bij de dagelijkse realiteit. Net als mijn diepe zielsverwantschap met Sophie, die heel bijzonder is. Haar kijk op de wereld is altijd helemaal anders dan de mijne, maar dat beschadigt onze band niet, het verrijkt ons juist. In onze liefde voor sprookjes en romantiek zijn we verbonden. Onze muziek kan escapisme zijn, een droom, een sleutel waarmee je de poort naar je onderbewustzijn kunt openen. Daar is een plek om op adem te komen, waar je je kunt onderdompelen in verwondering en onverwachte dingen over jezelf kunt ontdekken. Maar onze muziek is evengoed de neerslag van het dagelijks leven. Er is altijd die dualiteit. Het gewone en het wonderlijke gaan hand in hand. De ene werkelijkheid sluit de andere niet uit.

Voor de cd werkten jullie samen met Traumasutra, George Mensink en Mark Burghgraeve. Waren zij ook bij het schrijven van de songs betrokken?
Sophie: Nee, onze songs schrijven we zelf.Raya: George de Dolende Fluitspeler (George Mensink van Kristus Kut) is op bezoek geweest in mijn muzieklaboratorium om Amerikaans indiaanse fluit te spelen. Die opnames hebben we gebruikt voor onze equinoxliedjes. Kolja Aertgeerts heeft ons samples van kettingzagen en vallende bomen geleverd die de basis waren van ons Samhainnummer Skulls and Bones. Mark Burghgraeve heeft voor datzelfde nummer de hellepoortgeluiden gemaakt. Traumasutra, die bij zowat elke Belgische undergroundband speelt, is ondertussen ook een volwaardig lid van Dark Poem en heeft percussie en industrial sounds toegevoegd aan verschillende nummers.Sophie: Zijn mannelijke energie geeft een vrolijke en luchtige toets aan onze repetities, wat best aangenaam is met een soms teveel aan oestrogeen in de kamer. Wie ook een belangrijke bijdrage geleverd heeft aan deze cd is Kevin Strauwen (True Zebra). Hij zorgde voor de mastering, technische ondersteuning en creatieve input.Raya: En nu we toch aan het opsommen zijn zal ik er ook maar ineens aan toevoegen dat de warme mannenstem die je hoort meezingen op Yule Song die van van echtgenoot Sven Visterin is.

In jullie muziek hoor je heel veel tribale instrumenten. Zijn dat instrumenten die jullie zelf maken?
Raya: We gebruiken zowel etnische als geïmproviseerde instrumenten zoals een fietsw