Home Belgisch BOROKOV BOROKOV

BOROKOV BOROKOV

by Didier Becu

“Compromissen” staat niet in het woordenboek van Borokov Borokov. Zonder omkijken hun eigen zin doen levert één van de meest avontuurlijke bands waarop je heerlijk kan losbollen. De band bracht niet één, maar twee lp’s uit. Een met alleen maar duetten (van Mathieu Terryn tot Fenne Kuppens) en één met wachtmuziek. We trokken op virtuele theevisite en ontdekten bijv. dat een bezoek aan de frituur ook voor rock-‘n-roll kan zorgen…

Laten we maar meteen de vraag stellen die iedereen jullie vraagt, waarom brengen jullie tegelijkertijd twee platen uit?
Omdat de twee platen zo een duet met elkaar kunnen aangaan. De beste luisterervaring krijg je door gelijktijdig naar de twee albums te luisteren.

Twee platen op hetzelfde moment releasen zal men misschien catalogeren als commerciële zelfmoord, maar Borokov Borokov is dan ook het soort band dat geen moer geeft om de commerciële wetten?
Kan er van zelfmoord nog sprake zijn wanneer een virus momenteel alles de nek omwringt? In tegenstelling tot wat je in je vraag beweert, handelen we wel conform de commerciële wetten: we verkopen de albums namelijk volgens het ‘2 platen voor de prijs van 1’-principe, een oeroude commerciële truc.

Alles lijkt eenvoudig, en toch merk je dat er verdomd goed is over nagedacht over de nummers. Hoe ontstaat een Borokov Borokov-song? Is er een soort van uitgedacht plan of is het een kwestie van zoeken en vinden… improvisatie die tot de perfecte popsong leidt?
Eén iemand moet altijd improviseren omdat hij nooit tijd heeft, twee anderen vertolken elk een welomlijnd idee en een vierde is er zich niet van bewust dat de kabel van zijn drumcomputer niet is ingeplugd. Al die dingen gebeuren op hetzelfde moment.

Enkel Duetten bestaat dus uit enkel duetten. Hoe kwamen jullie op het idee?
Het leek ons logisch dat onze tweede plaat in het teken van ‘het duet’ zou staan. Ze heeft trouwens dezelfde initialen als onze eerste Eerlijk Delen. Eerst de Deling, dan de Vermenigvuldiging. Twee woorden ook. Waarom? Geen idee. Soms zijn de dingen gewoon wat ze zijn.

Er doet heel wat volk mee op de plaat. Hoe ging dat in zijn werk. Moesten de artiesten doen wat jullie vroegen of mochten ze hun eigen creatieve zin doen?
Enkel de artiesten die noten kunnen lezen mochten hun eigen ding doen. Aan de rest hebben we met hand en tand moeten uitleggen wat we juist van hen verwachtten. W. Ravenveer – Erwin Van Looveren – is nog een ander geval. Hij heeft het klaargespeeld mee te doen zonder mee te doen. Deze artiest verkocht ons een delay rack unit waarvan de stroomkabel ietwat verweerd was. Tijdens de opname van het nummer Of is dit apparaat nogal dramatisch geëxplodeerd. De plomb is vervolgens gesprongen en dat hoor je ook in de opname. Als je goed oplet hoor je op een bepaald moment dat de tape skipt waardoor Marcel plots het woord ‘of’ herhaalt. Pure poëzie.

De artiesten die meedoen op Enkel Duetten, hoe kwamen jullie bij deze mensen terecht. Was dat een soort van wish list?
Alle mensen met wie we samenwerkten zijn ons door de platenmaatschappij opgedrongen. Er zijn evenwel twee uitzonderingen. Mathieu Terryn en Arne Omloop hebben elkaar ergens in de zomer van 2019 leren kennen toen hun bestellingen bij de frituur verwisseld zijn geraakt. Op het moment dat Mathieu de zaak binnenwandelde om de berenpoot, de kaas- en garnaalkroket, de loempidel, de gefrituurde mosselen, de ribster, de playboy, de cervela maison en de puntzak in te wisselen stond Arne al aan de toog met zijn bitterballen, curryworst, saté, kipfingers, bicky burger, ragouzi, boulette, grizzly, goulash kroket, vietnamese loempia, mexicano, zigeunerstick, sito en groot pak frieten. De twee artiesten zijn vervolgens aan de praat geraakt en een drietal weken later stond Terryn bij ons in de keuken de Doordeweekse Man in te zingen. Je zou dus kunnen zeggen dat het de liefde voor gefrituurde snacks is geweest die ons heeft samengebracht. Het tweede geval zijn The Germans, een groep waar we grote fan van zijn. In ruil voor hun bijdrage hebben we moeten beloven dat we elke aanspraak op de auteursrechten met betrekking tot Enkel Duetten en de inkomsten ervan aan hen zouden overdragen. Een Mercedes kost ook veel geld.

De optredens liggen nu wel stil, hoe gaan jullie dat nu oplossen, ook het internet op?
Nee. Het is alsof vandaag iedere vorm van beleefde en terechte zelfcensuur is opgeheven en dat elke met een microfoon- en webcam-begiftigde paljas (m/v) zich ten bate van ‘troost’ en ‘steun’ publiekelijk denkt te moeten blootgeven. Toch zijn er zeldzame lichtpunten in deze duisternis zoals bijvoorbeeld de video waarin Mattias De Craene op chatroulette All By Myself aan flarden blaast. Wij verwachten in 2021 gewoon terug live tussen en in het publiek te spelen.

Over optredens gesproken, ieder optreden van Borokov Borokov lijkt wel op een uit de hand gelopen feestje. Bij optredens moet alles kunnen?
Inderdaad, dat ‘alles kan’ is niets minder dan een verplichting tijdens onze optredens. Twee voorbeelden: in SchwuZ in Berlijn heeft Noah tijdens het nummer Appelsap twee jongens verplicht hun iPhones te vertrappelen. Ze hebben dat op hun blote voeten gedaan. James van Shht stond toen ook zonder bovenstuk in de zaal. In Molodoï in Strasbourg hebben we geëist dat elke Fransman de tekst van Dubbele Gevoelens kon meezingen vooraleer we het nummer hebben ingezet. Bij het derde refrein stond de keet in vuur en vlam. Het Nederlands is werkelijk een lichaamstaal. Soms gebeuren er ook dingen die op een andere manier dwingend zijn. Zo heeft Yorgos op Best Kept Secret tijdens het zesde nummer zijn apparatuur kapotgezweet. Niemand heeft toen gemerkt dat we het verdere verloop van de set in ‘niets kan (nog) / alles kan’- modus hebben afgewerkt. Zuivere paniek: zo worden ook alle opnames van Thuis ingeblikt.

Naast Enkel Duetten heb je ook Wachtmuziek uit. Een heel ander concept, zelfs iets meer experimenteel, niet?
Conceptueel zou je de twee albums als volgt kunnen begrijpen: Enkel Duetten is een oefening in buitenechtelijk samenwerken. Wachtmuziek daarentegen is het resultaat van interne tegenwerkingen. De platen hebben dus ook iets gemeenschappelijk: ze hebben allebei ‘werk’ gekost. ‘Werk’ zoals in onderstaand citaat van JMH Berckmans:
“Wat kan u zoal?”
“Niets, behalve van bruin brood en spek stront maken.”
“Dan ben ik bang dat ik u niet aan een job kan helpen.”
Gelukkig heeft een onbedorven anus niet veel op met het verschil tussen een troon en een keukenkrukje, een poef en een Heilige Stoel. Het mag ook best de vloer zijn. Hij registreert de nuances wel, maar zou nooit op het idee komen daar zoveel ophef van te maken als de lege hoofden die elkaar tot bloedens toe slaan vanwege de bezetting der stoelen. Meer experimenteel? VRÔÔÔÔT

Werden de songs voor de twee platen tegelijkertijd opgenomen en wist je a priori op welke plaat het zou belanden?
De platen zijn in dezelfde periode gemaakt. Ze horen niet samen – daarom is het geen dubbelalbum – maar ze horen ook wél samen – daarom is het een duet van albums. En je hoort ze ook best (te)samen. Wij weten dingen trouwens nooit ‘a priori’, onze beslissingen worden steevast ‘a posteriori’ gemaakt. Geen avant-garde maar arrière-garde.

Je hebt nu massa’s duetten opgenomen, zeg eens… met wie zou je het allerliefst een duet opnemen?
Duetten hebben we wel gehad. Misschien is het nu hoog tijd om het duel aan te gaan: bijvoorbeeld met hypochondrische calimero’s die in de naam van de volksgezondheid fier anti-spuwteams oprichten maar wel stoer besparen in de zorgsector. Of met wereldvreemde donkerbruine bewindsbuilen die vinden dat het kuispersoneel gewoon op de andere verdieping aan de slag kan gaan terwijl zij in de hoedanigheid van corpocratische vazallen in het salon een cultureel non-beleid uitdokteren. Zolang dit uitschot hier de lijnen uitzet, zijn wij een Waalse band die in het Nederlands zingt.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More