Home Belgisch BELPOPMUSEUM : FUNKY CHICKEN

BELPOPMUSEUM : FUNKY CHICKEN

by Luminous Dash

Toen ik vorige zomer bij Tony’s Muziekhuis in Geel mijn singletje van Wim De Craene, Tim, kwam halen, kon ik het niet laten om de rest van het aanbod te verkennen, aangezien Geel iets te ver rijden is voor me om er ieder weekend langs te gaan. Ik kocht er Paul’s Boutique van de Beastie Boys, en was nog een beetje verder aan het snuisteren, tot ik een opmerkelijke hoes zag: twee jongetjes, identiek gekleed, poserend voor een blauwe wagen met de titel tussen hun hoofden: “Funky chimes”. Het bleek een compilatie te zijn van allemaal Belgische funk en grooves uit de ‘70s, en mijn interesse was onmiddellijk gewekt. Na thuis wat meer opzoekwerk te doen, bleken er nog meer delen te zijn van deze compilatie: Funky Chicken part 1 &2, en nog een tweede deel van Funky Chimes.

Ik was vooral geïntrigeerd door het Belgische aspect van deze compilatie: allemaal obscure funk/soul/jazz met Belgische roots, van voornamelijk vergeten of minder bekende artiesten. Maar ik wilde meer, en ging op ontdekkingsreis naar deze artiesten, of ze nog meer geweldige nummers of zelfs albums hadden om te ontdekken.

Funky Chicken kwam uit in 2014 onder sdban records, het label van Stefaan Vandenberghe, ook wel bekend als Dr. Lektroluv. Funky Chicken was de eerste release van dit label dat zich vooral in zijn beginjaren bezighield met reissues en compilaties van 60’s en 70’s muziek. Tegenwoordig hebben ze een zusterlabel Sdban Ultra, dat zich bezighoudt met de jazz en funkscene van nu.

THE CHAKACHAS – Stories
Het eerste nummer komt van The Chakachas dat meteen een opener van formaat is, een vrij gekend nummer uit het latin soul genre, en nog niet zo lang geleden gebruikt in de soundtrack van Callboys, alsook opgenomen in de soundtrack van Grand Theft Auto V. De band zelf was actief tussen de jaren ’50 en ’70, en scoorde zelfs verschillende hits. In 1958 scoorden ze een Belgische nummer 1 hit met Eso Es El Amor. In 1962 kwamen ze in de UK singles chart met Twist Twist dat plaats 48 wist te bereiken. Hun grootste hit kwam er pas in 1972, met Jungle Fever dat een miljoen keer is verkocht in de VS, waar het ook de achtste plaats bereikte in de Billboard hot 100. De band kreeg hiervoor een gouden plaat van het R.I.A.A. (Recording Industry Association of America). In het Verenigd Koninkrijk liep het nummer minder goed, het piekte op plaats 29 maar werd later uit de lucht gehaald door de BBC, die het zware gekreun en luide ademhalen te seksueel getint vond. Een album dat zeker te beluisteren valt is het door Blue Elephant uitgebrachte self titled Chakachas.

MAD UNITY – Funky Tramway
Funky Tramway van Mad Unity is een minder gekend nummer, maar daarvoor zeker niet slechter! Een heerlijk groovy baslijn neemt je mee langs trompetten en heerlijk psychedelisch geïnspireerde synth geluiden. De band zelf werd geleid door Janko Nilovic, een in Istanboel geboren pianist, componist met Grieks-Montenegrijnse roots, met een oeuvre verspreid over verschillende muziekgenres. Nilovic woonde een tijdje in Parijs, waar hij in ’67 het label Ju Ju Records oprichtte. Hij werkte nog bij een ander library label als producer, voor hij in het midden van de jaren zeventig begon te werken in België en er in Brussel bij studio Madeleine het album Funky Tramway producete samen met de band Mad Unity. Het album werd een van zijn grootste successen.
Een Belgische artiest die ook zeker de moeite waard is om verder uit te diepen is Koen De Bruyne, die alle keyboardsolo’s op zich nam op Funky Tramway. Hij werkte als studiomuzikant voor verschillende artiesten. Hij bracht onder eigen naam twee albums uit: Here Comes The Crazy Man (1974) en In Kluis (uitgebracht een jaar na zijn overlijden, in 1978). Zijn eerste werk is een zwaar op keyboard gebaseerd funk/fusion album, terwijl zijn tweede album de soundtrack is voor de film In Kluis van Jan Gruyaert.
Het volledige album is een geweldige knaller van formaat, jazz wordt hier gecombineerd met nummers doorspekt met een funky groove. Enkele nummers die het zeker waard zijn om verder te beluisteren: Sitting Bull, Manneken-Pis Rock, Gipsy Funk, Little Butcher’s Street en Fish Market.

RENE COSTY – Ostinato Bass
Zoals de titel zelf zegt: doorheen heel het nummer herhaalt de bas continu dezelfde melodie. Toch slaagt Costy erin om hieromheen een nummer te maken dat je niet laat stilzitten. De bas klinkt vrij droog, in vergelijking met andere baslijnen op de compilatie, maar slaagt er toch in om je niet stil te laten zitten. Een gitaar die soms wordt vergezeld met kort akkoordenwerk, op de achtergrond hoor je ook een synth die dezelfde melodie speelt als de bas, maar daar wat mee speelt om een beetje variatie in het nummer te krijgen.
Costy was een klassiek geschoolde violist en componist die in Brussel afstudeerde. Hij werd door Koningin Elisabeth gevraagd om eerste viool te spelen in haar kwartet (hij mocht zelfs de Stradivarius van Elisabeth gebruiken!). Maar toen brak de Tweede Wereldoorlog uit en ontdekte hij de jazz, toen nog een obscuur, minder geapprecieerd genre.
Na zijn dood raakte Costy in de vergetelheid, hoewel zijn werk veelvuldig gesampled werd in de hiphop. Zijn muziek is vrij moeilijk te vinden, hoewel sdban records een compilatie uitbracht in 2017: expectancy.

ALEX SCORIER– Topless
Topless is een swingende compositie, opgebouwd rond koperblazers (Scorier zelf bespeelt de saxofoon) met een sterke ritmesectie bestaande uit een drumstel en een gitaar die enkele ritmische nadrukken legt. Scorier werd geboren in 1931 en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Hij won in ’52 en ’53 de Hot Club wedstrijd, en eindigde op nummer 1 in de Hot Club Poll, samen met Bobby Jaspar en Jack Sels. Door de jaren heen verzamelde Scorier een indrukwekkend palmares. Hij richtte een big band op in Amerika, was lid van het Fred Bunge Orchestra in Duitsland, speelde met bekende Amerikaanse solisten waaronder Duke Ellington, was lid van de big band van de BRT, speelde bij Placebo en stond op verschillende jazz festivals. Het album Sax In The Box, waarvan het nummer Topless komt, kwam uit in 1971. Online is er maar zeer weinig te vinden van het album, maar de te vinden nummers duiden ook hier op een zeer grote liefde voor zijn kunst, en het geweldig kunnen bespelen van de saxofoon.

Brent Van Hout

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More