Home Belgisch 33-45 MAGAZINE

33-45 MAGAZINE

by Didier Becu

Gedrukte muziekmagazines verdwijnen? Dat is dan wel buiten 33/45 gerekend! Tijd om uit te vissen wat deze mensen er deed toe te beslissen om de koppigaard uit te hangen.

Een muziekmagazine opstarten in 2018. Het klinkt gek en velen gaan zeggen dat jullie gek zijn. Geen schrik gehad om aan dit avontuur te beginnen?Absoluut niet. Het klink misschien ook gek, maar we hebben echt geen seconde schrik gehad of zelfs maar getwijfeld. We gaan op het einde van dit jaar sowieso 3 magazines uitgebracht hebben waar we enorm trots op zijn en zullen blijven. Dat hebben we dan toch al gehad. Dat we van start konden gaan met een geslaagde crowdfunding heeft natuurlijk ook geholpen.
We hebben trouwens ook behoorlijk ambitieuze toekomstplannen. Op langere termijn zal 33-45 overigens niet louter een magazine blijven, maar eerder een muziekplatform worden. We hebben een visie, en die wordt nu geuit in een muziekmagazine, maar daarnaast zullen op termijn nog andere kanalen komen. Met radio zijn we nu bv. de eerste concrete stappen aan het zetten. We doen letterlijk gewoon voluit waar we goesting in hebben en waar we in geloven, en zien wel waar dat eindigt.Als eerste stap was een printmagazine zeker niet de meest evidente, maar wel degene waarmee we onze visie en boodschap van het begin af aan het beste kunnen overbrengen. We hebben altijd gedacht, als wijzelf dit missen en zouden willen kopen, dan moeten er nog zijn. Het is momenteel vooral kwestie van voldoende mensen te bereiken.

Waarom iets op papier printen als het internet bestaat?
We geloven dat het internet vooral geschikt is voor de meer vluchtige inhoud. We hebben niets tegen internet he, dus denk niet dat we uit een soort van naïve nostalgie teruggrijpen naar papier. Recensies, reviews, kortere interviews waar je diagonaal door screent, lijstjes… horen thuis op het internet. Content op het internet moet nu eenmaal ook sneller, korter, makkelijker te verteren zijn, want onze aandachtsspanne wordt gewoon algemeen korter. Mensen zijn er nu eenmaal niet op ingesteld om aandacht en tijd te investeren in lezen en kijken wanneer ze online zijn, dus dat zou ons enorm limiteren.
Wij vinden het zelf erg belangrijk dat de inhoud die wij brengen komt met een zo goed mogelijke ervaring. De best mogelijke leeservaring, kijkervaring, het voélen van het papier. Een printmagazine draait om de ervaring. Om de tijd te nemen voor inhoud, een hogere vorm van appreciatie proberen bereiken.
We brengen wat diepgaandere verhalen, columns, stellen zaken in vraag op een onderzoekende manier. En wat wij willen brengen, kan enkel binnenkomen op de manier die we voor ogen hebben, als je ook